برگزیده ها

مازندمجلس: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت که در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رم پایتخت ایتالیا درباره مسائل منطقه ای و دوجانبه گفت وگو کرد.

مازندمجلس:  موگرینی روز پنجشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: در حاشیه نشست بین المللی گفت و گوهای مدیترانه 2017 در رم با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم. ما درباره توافق هسته ای با ایران، سوریه و مسائل دوجانبه و منطقه ای صحبت کردیم.ظریف که صبح پنجشنبه به دعوت 'آنجلینو الفانو' همتای ایتالیایی خود برای شرکت در سومین نشست گفت وگوی مدیترانه به رم سفر کرده است، پس از شرکت در موسسه امور بین الملل ایتالیا، با موگرینی پشت درهای بسته دیدار و درباره مسایل منطقه ای از جمله لبنان و سوریه صحبت کرد. ظریف همچنین توضیحاتی را درخصوص اجلاس سوچی به موگرینی داد و طرفین بر اجرای کامل برجام تاکید کردند.ظریف در این سفر همچنین با 'الفانو' دیدار و گفت وگو کرد و در نشست سه روزه موسوم به 'Forum Rome MED 2017' که از روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه ایتالیا و موسسه مطالعات سیاسی بین المللی (ISPI) در محل هتل بزرگ 'پارکو دی پرینچیپی' برگزار می شود، سخنرانی کرد.ظریف در نخستین روز از نشست بین المللی گفت وگوهای مدیترانه در شهر رم، برجام را بهترین توافقی دانست که طرف ها توانستند به آن دست پیدا کنند.ظریف در نشست گفت وگوهای مدیترانه، تاکید کرد: نکته جالب برجام این است که این توافق نه آن چیزی بود که ما می ‌خواستیم و نه آنچه آمریکا می ‌خواست، بلکه بهترین چیزی بود که می ‌توانستیم به آن دست پیدا کنیم.وی گفت: توافق هسته ‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی ‌توانیم به همه آنچه می‌ خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌ خواستم و نه آنچه جان کری می ‌خواست و نه آنچه سایر طرف ‌های مشارکت ‌کننده در مذاکرات می ‌خواستند. زیبایی توافق در همین جا است که چیزی نیست که ما می ‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم. من معتقدم که برجام بهترین توافقی است که می‌شد در گذشته به آن دست پیدا کرد و یا در آینده امکان دست‌یابی به آن وجود خواهد داشت.وزیر خارجه ایران تصریح کرد، کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شده و به توافقی بهتر دست پیدا کنند.نشست موسوم به 'Forum Rome MED 2017' به مدت سه روز در 25 نشست و حول چهار محور 'سعادت مشترک'، 'امنیت مشترک'، 'مهاجرت ' و 'رسانه ها، فرهنگ و جامعه' برگزار می شود.توازن های جدید منطقه، امنیت مشترک، مبارزه با تروریسم پس از آزادی رقه و موصل، استراتژهای جدید برای اداره جریان مهاجرت ها، انرژی و تجارت بین المللی در منطقه از جمله موضوعات مهم این نشست بین المللی است.در این نشست تمرکزی ویژه به برخی از کشورهای کلیدی منطقه مانند ایران، عربستان سعودی، قطر، مصر، عراق و لیبی و همچنین به دیدگاه قدرت های بزرگ مانند روسیه، آمریکا، چین و هند از منطقه خواهد شد.
منطقه المللی توافق مدیترانه برجام توافقی مشترک همچنین موگرینی پنجشنبه دیدار خارجه بهترین آمریکا ‌خواست ‌خواستیم امنیت مانند مهاجرت جریان مذاکرات تاکید الفانو سوریه درباره موسسه ایتالیا برگزار Forum موسوم وگوهای