برگزیده ها

مازندمجلس: پس از 8 سال از روی کار آمدن جبهه پایداری، به نظر می رسد روزهای تاثیر گذاری اعضای آن تمام شده باشد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز  در سال 88 محمود احمدی نژاد پس از اختلافات با وزیر اطلاعات، به مدت 11 روز خانه نشین شد و اینگونه اعتراض خود را به کلیت تصمیم ها نشان داد. این اتفاق پس لرزه های سیاسی را به همراه داشت که تشکیل جبهه پایداری یکی از آن ها بود. برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم و برخی اعضای قرارگاه عمار با فاصله گرفتن از جریان اصلی اصول گرایی و دولت، جبهه پایداری را تاسیس کردند. حالا پس از 8 سال از روی کار آمدن این تشکل سیاسی، به نظر می رسد روزهای تاثیر گذاریش تمام شده باشد.
مجلس نهم؛ ظهور
ریشه های شکل گیری جبهه پایداری به مجلس هشتم بر می گردد. جایی که با تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی شاهد انشقاق در جبهه اصول گرایان مجلس بودیم. فراکسیون انقلاب اسلامی با 90 عضو یکی از تاثیر گذارترین تشکل های سیاسی اصول گرایان در مجلس هشتم بود. این تشکل در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم از احمدی نژاد حمایت تمام قدی داشت، در حالی که اصول گرایان مجلس ترجیح دادند به طور مشخص از هیچ کاندیدایی حمایت نکنند. پس از روی کار آمدن احمدی نژاد و اتفاقات سال 88 برخی از اعضای هیات دولت و فراکسیون انقلاب اسلامی جبهه پایداری را تاسیس کردند که یکی از تندرو ترین تشکل های سیاسی اصول گرایی محسوب می شد. آن ها در مرامنامه خود با حمله به آنچه «ساکتین» فتنه می خواندند، تشکیل دادند.
آنها اهداف تشکل خود را این گونه بیان کردند: ضمن عدم همراهی یا سکوت در قبال فتنه ۸۸، با اتخاذ مواضع شفاف در مقابل فتنه گران ایستاده و نیز با جریان انحرافی کوچکترین همراهی و موافقت نداشته و همچنین تابع احزاب باطلی چون جریان کارگزاران غرب زده و اصلاح طلبان دین ستیز نباشند. علاوه بر مخالفت با اصلاح طلبان واژه کلیدی دیگر برای آن ها«جریان انحرافی» بود. قاسم روانبخش، از شاگردان آیت الله مصباح یزدی درباره دلایل ایجاد جبهه پایداری به برنا گفت: اساسا جبهه پایداری در راستای مقابله با جریان انحرافی تاسیس شد تا جریان انقلابی و نسل جوانی که از عملکرد جریان انحرافی سرخورده شده اند از آنها فاصله بگیرند و زیر پرچم پایداری به سمت قله های رفیع انقلاب حرکت کنند.
روابط جبهه پایداری تنها مختص به چهره های سابق نظامی و دولتی نیست. آنها مانند بیشتر تشکل‌های سیاسی پس از انقلاب رابطه ای هم با حوزه و روحانیون طراز اول قم و تهران دارند. اما رابطه جبهه پایداری با روحانیون مانند مواضعشان با جریان های دیگر اصول گرایی، متفاوت است. آنگونه که در اساس نامه این جبهه آمده، تمامی مصوبات آن باید به تایید سه فقیه مشخص برسد. اما در میان این فقها تنها نام آیت الله مصباح یزدی به بیرون درز پیدا کرده است. «قاسم روانبخش» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از اعضای ارشد جبهه پایداری با اشاره به اینکه روابط بین اعضا و فقها مطلوب است، گفت: به فضل الهی شورای مرکزی جبهه پایداری جمعیتی همفکر و هماهنگ هستند و مصوبات شورا به اطلاع فقها می رسد، زمانی که به تایید فقها رسید به اجرا گذاشته می شود.
مجلس دهم؛ سقوط
 با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، جبهه پایداری مخالفت خود را با رویکرد اعتدالی دولت آشکار کرد. آن ها در مجلس از تمامی ابزار خود برای توقف دولت در بحث برجام استفاده کردند. با نزدیک شدن به مجلس دهم و با توجه به شرایط موجود جبهه پایداری تن به ائتلاف با دیگر اصول گرایان داد تا با لیست واحد اصول گرایی وارد صحنه رقابت ها شود. اگرچه این ائتلاف در انتخابات مجلس دهم توانست تا حدودی قدرت اصول گرایان را حفظ کند، اما برای جبهه پایداری یک شکست بزرگ بود که زمینه افول آن را فراهم کرد. با فعالیت گسترده‌ی لیست امید و تشکل های همسو با دولت یازدهم، شامل اعتدال گرایان و اصلاح طلبان، جبهه پایداری بسیاری از چهره های خود را از دست داد..
به‌طور مشخص، در مجلس دهم هر 30 نماینده‌ی تهران از فهرست امید، متعلق‌ به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان هستند، در حالی‌که 16 نفر از نمایندگان تهران در دوره‌ی قبل از اعضای جبهه پایداری بودند. این در حالی است که مجلس دهم بدون حضور افرادی چون مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، اسماعیل کوثری، سید محمود نبویان و مهدی کوچک‌زاده تشکیل شد.
چراغ خاموش به سوی مجلس یازدهم
«قاسم روانبخش»از اعضای ارشد جبهه پایداری معتقد است که جلسات هفتگی این جبهه برگزار می‌شود، اما به نظر می رسد این تشکل سیاسی قدرت و نفوذ گذشته خود را از دست داده است.
واکنش  این روزهای احمدی نژاد، دوباره بحث جریان انحرافی را زنده کرده است. اکثر اعضای جبهه پایداری ترجیح می دهند در این باره اظهار نظر نکنند. به نظر می رسد اختلاف درباره احمدی نژاد و موضع جبهه پایداری درباره او مواضع آن را چندگانه کرده است.
قاسم روانبخش از معدود اعضای جبهه پایداری است که به طور مشخص نظرش را درباره احمدی نژاد بیان می کند. او گفت: به نظر من رییس فرقه انحرافی آقای مشایی توانست احمدی نژاد را به زمین بزند از حیز انتفاع خارج سازد. به نظر من احمدی نژاد از زمان خانه نشینی 11روزه از مدار ولایت خارج شد و در انتخابات اخیر با شکستن عهد ولایی اش به اوج خود رسید. حرکت های اخیر وی نیز بیش از گذشته حقایق را روشن می کند.
علارغم اختلافی که در جبهه پایداری در مورد محمود احمدی نژاد وجود دارد اما آن ها با تشکیل جلسات هفتگی خود تلاش می کنند، انسجام خود را حفظ کنند. انتخابات بعدی مجلس می تواند محفل خوبی برای کسب مجدد قدرت برای جبهه پایداری باشد. هر قدر فضای جامعه و سیاست به سمت اعتدال گرایش پیدا می کند از نفوذ و تاثیر جبهه پایداری ها کاسته می شود. سوال اینجاست، آیا آن ها دوباره می توانند به صحنه سیاست بازگردند یا تاریخ انقضایشان به پایان رسیده است.
پایداری احمدی جریان اعضای انحرافی سیاسی انقلاب گرایان روانبخش تشکیل فراکسیون گرایی انتخابات اسلامی درباره اصلاح تاثیر جلسات تهران توانست طلبان تاسیس مصباح هفتگی محمود تمامی مصوبات روحانیون رابطه اعتدال دوباره سیاست گذشته مانند ائتلاف یازدهم تایید دادند روزهای اختلاف شاگردان فاصله مشایی حمایت ترجیح مخالفت مواضع همراهی نکنند روابط