برگزیده ها

مازندمجلس: همزمان با شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در اظهارات اخیر خود به نقل مکان خلافت موهوم گروه تروریستی داعش به ولایت ننگرهار چراغ سبز نشان داده است.

مازندمجلس:  در پی شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، ژنرال «‌ جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو اعلام کرد که گروه داعش برای تاسیس خلافت خود در افغانستان برنامه‌ریزی می‌کند.
به گزارش نامه نیوز این ژنرال ارشد آمریکایی تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در نظر دارد تا ولایت ننگرهار را تصرف کرده و شهر «جلال‌آباد» مرکز این ولایت را پایتخت خلافت خود اعلام کند.
نیکلسون در حالی طی اظهاراتی مدعی شد که عملیات نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو سبب شکست این گروه در ننگرهار شده است که داعش در ماه‌های گذشته از دو شهرستان به چندین شهرستان در این ولایت نفوذ کرده است.
در پی اظهارات این فرمانده آمریکایی حملات گروه داعش در ولایت ننگرهار افزایش یافته و این گروه تروریستی به طور همزمان به چندین شهرستان در این ولایت حمله کرده است.
به گزارش «آریانانیوز»  چند روز پیش نیز «احمدعلی حضرت» رئیس شورای ولایتی ننگرهار گفته بود که گروه داعش به چندین شهرستان در این ولایت حمله کرده و نیروهای آمریکایی نیز مواضع طالبان را در حمایت از گروه داعش هدف قرار داده‌اند.
اعضای شورای ولایتی ننگرهار تاکید کردند که جنگنده‌های آمریکایی در درگیری بین طالبان و گروه داعش، طالبان را هدف قرار می‌دهد تا زمینه پیشروی داعش را فراهم کند.
سال گذشته فعالیت داعش تنها به شهرستان‌های «اچین» و «هسکه مینه» محدود بود اما این گروه تکفیری در سایه حمایت آمریکا و ناتو، نفوذ خود را به شهرستان‌های «بتی‌کوت»، «نازیان»، «پیچراگام»، «چپرهار»، «روداتو»، «دره‌نور» و «خوگیانی» گسترش داده است.
بزرگان اقوام شهرستان «شینواری» نیز در ننگرهار نیروهای آمریکایی‌ را متهم کردند که به بهانه داعش غیرنظامیان را می‌کشند تا مردم از این منطقه فرار کنند و زمینه استقرار داعش در این شهرستان نیز فراهم شود.
«ظاهر قدیر» نماینده ننگرهار در پارلمان نیز بارها آمریکا را به حمایت از داعش در ننگرهار متهم کرده است.
پس از درگیری‌های اخیر طالبان و داعش در شهرستان خوگیانی که از سه روز گذشته تاکنون ادامه دارد، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرد: طالبان برای پاکسازی داعش به دفعات با این گروه درگیر می‌شوند اما هدف حملات هوایی آمریکا قرار می‌گیرند.
«جاوید کوهستانی» ژنرال بازنشسته افغان در همایش «شکوه ایستادگی در خزان توطئه‌ها» در کابل با ابراز نگرانی از تلاش آمریکا برای انتقال خلافت موهوم داعش به افغانستان گفته بود که آمریکا در حال حاضر سرکردگان گروه داعش را از طریق بندر «کراچی» به افغانستان منتقل می‌کند.
«محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز اخیرا در سمیناری در کابل گفت: پس از شکست داعش در عراق و سوریه اعضای این گروه تکفیری به صورت برنامه ریزی شده به افغانستان منتقل شده‌اند.
با این حال، گفته‌های ژنرال نیکلسون قابل توجه است، زیرا تاکید کرده که داعش، جلال‌آباد را پایتخت خلافت خود در افغانستان اعلام کرده است اما هیچ رسانه‌ای درباره اینکه داعش این شهر را پایتخت خلافت خود خوانده باشد، گزارشی منتشر نکرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز نوشته که فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هر از گاهی اخباری موهوم را به عنوان سخنگوی نیابتی داعش به طور رسمی به رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.
با این حال حامیان بین‌المللی داعش که آمریکا در راس آن قرار دارد  به دلیل پیروزی جریان مقاومت در عراق و سوریه به فکر گشودن حوزه‌ جغرافیایی جدیدی در منطقه برای استمرار فعالیت و بقا گروه داعش هستند که احتمال دارد افغانستان مقصد بعدی این گروه تکفیری باشد.
افغانستان ننگرهار آمریکایی شهرستان آمریکا ولایت طالبان ژنرال خلافت نیروهای اعلام گذشته تروریستی پایتخت چندین نیکلسون می‌کند حمایت فرمانده تکفیری سوریه شهرستان‌های سخنگوی منتقل موهوم فعالیت منطقه خوگیانی حملات جلال‌آباد تاسیس گزارش شورای ولایتی زمینه تاکید اعضای فراهم