برگزیده ها
احداث آزادراه ‌کمربندی قم-سلفچگان با‌ ۸۰۰ میلیارد تومان/‌سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت

مازندمجلس: معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها رقم تفاهم‌نامه دولت با بخش خصوصی برای ساخت آزادراه ‌کمربندی قم-سلفچگان را طبق برآورد ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این آزادراه با مشارکت مالی ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار و ۳۰ درصدی دولت ساخته می‌شود.

مازندمجلس:سید محمدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث کمربندی قم تا سلفچگان به عنوان کمربندی دوم قم اظهار داشت: ‌این آزادراه مسیر تهران - قم - اراک را 20 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این مسیر یکی دیگر از حلقه‌های ارتباطی استان قم با سایر استان‌ها خواهد بود، ادامه داد: ‌با تکمیل این آزادراه، ترافیک محور قم - سلفچگان کاهش می‌یابد که موجب ارتقای ایمنی و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها افزود: با تکمیل این آزادراه کنارگذر، ترافیک کمربندی قم نیز کاهش می‌یابد و این امر موجب کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌ محیطی، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی سیر و کاهش سوانح رانندگی خواهد شد.

میرشفیع طول کل آزادراه در قالب کمربندی و ادامه مسیر تا سلفچگان را 120 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این آزادراه با مشارکت مالی 70 درصدی سرمایه‌گذار و مشارکت 30 درصدی دولت ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این آزادراه بخش کاملاً خصوصی و داخلی است، اضافه کرد: در‌ قراردادهای جدید ساخت آزادراه‌ها، پیمانکار همان سرمایه‌گذار خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها رقم این تفاهم‌نامه را طبق برآورد حدود 800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ‌ساخت این آزادراه موجب کاهش‌ بار ترافیکی و سوانح رانندگی‌ در اطراف شهر قم به‌ ویژه کمربندی امام علی‌(ع) می‌شود.

بنابراین گزارش، دو پروژه کنارگذر غربی قم و قم ـ سلفچگان از حدود تقاطع کیلومتر 20 آزادراه قم- تهران از سمت شمال غرب منشعب و از روی بزرگراه قم ـ سلفچگان عبور کرده و به کیلومتر 15 آزادراه قم ـ کاشان به طول 75 کیلومتر ختم می‌شود، همچنین پروژه تبدیل بزرگراه قم ـ سلفچگان به آزادراه، از تقاطع شاه‌جمال تا محدوده تقاطع آزادراه ساوه ـ سلفچگان به طول حدود 35 کیلومتر عملیاتی خواهد شد.

* اجرای بخشی دیگر از آزادراه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان

میرشفیع همچنین گفت: عملیات اجرایی بخش دیگری از آزادراه حرم تا حرم محدوده گرمسار- سمنان آغاز شده است که با ساخت این بخش از آزادراه گام دیگری برای تکمیل کریدور شرق به غرب کشور یا همان جاده ابریشم برداشته می‌شود؛ آزادراه حرم تا حرم به طول 950 کیلومتر در قالب چند قطعه حدفاصل قم- گرمسار، گرمسار- سمنان و سبزوار- نیشابور- مشهد طراحی شده است که در حال حاضر قطعه قم- گرمسار به بهره‌برداری رسیده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها اظهار داشت: محدوده گرمسار- سمنان‌ به طول 120 کیلومتر در حال تکمیل مطالعات نهایی است و عملیات اجرایی در بخش‌هایی که مطالعات تکمیل شده است، ‌آغاز شد‌‌.

وی تأکید کرد: طراحی این آزادراه بر مبنای رعایت معیارهای حقوق شهروندی، ‌به گونه‌ای است که در هیچ بازه‌ای از زمان حرکت ترافیک به دلیل عملیات اجرایی مختل نشود و تردد در محور چهارخطه به صورت روان انجام شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها به هدفگذاری تکمیل قطعات‌ گرمسار- سمنان و سبزوار- مشهد در مسیر آزادراه حرم تا حرم اشاره کرد و افزود: با تکمیل این آزادراه‌ها‌ کریدور شرق به غرب (‌جاده ابریشم) تکمیل خواهد شد.

ب

آزادراه تکمیل کیلومتر سلفچگان گرمسار کمربندی توسعه معاون اشاره سمنان ترافیک عملیات اجرایی میرشفیع تقاطع آزادراه‌‌ها سرمایه‌گذار درصدی آزادراه‌ها پروژه محدوده بزرگراه کریدور مطالعات طراحی سبزوار ابریشم دیگری ایمنی اظهار تهران خصوصی تومان احداث میلیارد اینکه ادامه سوانح اعلام کنارگذر افزود می‌یابد مشارکت