برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - در مزاسم افتتاحی دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران شخصیت های سیاسی از جمله کواکبیان و صادق زیباکلام سخنرانی کردند و درباره لزوم تحزب در ایران گفتند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، صادق زیباکلام در مراسم افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگانایران درباره جایگاه حزب در کشور گفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت به فعالیت حزبیمی‌شود در ایران حدود ۱۰ درصد فعالیت حزبی داریم. در هر کشوری کهتوسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد ، فعالیت حزبی هم در آن وجود ندارد.

اهم صحبت های او  از این قراراست:

* در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما ازاین کشورها عقب‌مانده‌تر هستیم و میزان نقش احزاب در فرآیند مدیریت کشور حدود 5درصد است.

* در ایران پاسخگویی وجود ندارد و یا آن‌قدر کمرنگ است که می‌تواناز آن صرف‌نظر کرد و اساس و بنیان دموکراسی به عزل و نصب حکومت، رای مستقیم مردم،محدودیت قدرت حکومت به قانون وابسته است.

* برای به دست آوردن رای مستقیم مردم به صورت با واسطه از طریقشورای نگهبان می‌توان دست یافت اما پاسخگو بودن به نمایندگان و قانون در قبالسیاست‌ها را نمی‌توان استخراج کرد.

* بسیاری از سیاست‌های کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتادهاست، هیچ‌گاه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتی نظیراشغال سفارت آمریکا و جنگ تحمیلی است؛ حال آن‌که این موارد نیز باید نقد و بررسیانجام شود و در دیگر سیاست‌ها هم همین‌گونه است.

* اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به وجود نمی‌آید ودرباره این‌که چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این است که دغدغهنمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیاناً ردصلاحیت نشوند.

دلیل کواکبیان برای انتقاد به شورای سیاست گذاری: شورا ریاست دائمیدارد نه دوره ای

مصطفی کواکبیان نیز از دیگر سخنرانان مراسم  افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگانایران بود. او گفت: گرامی می‌داریم یاد آیت‌الله منتظری را که پیشنهاددهنده هفتهوحدت بودند و همچنین روز مجلس را گرامی می‌داریم و امیدواریم مردمی‌وار حرکت کنیم. البته وی در ادامه با اشاره به صف نماز گفت: ‌در وقت نماز صحبت نمی‌کنم چونهمیشه التزام عملی ما زیر سوال است.

اهم صحبت های نماینده تهران از این قرار است:

* دنیا به این نتیجه رسیده است که بهترین راه توسعه، توسعه متوازن استیعنی پایه‌های توسعه فرهنگی - اقتصادی باید همراه با توسعه سیاسی هم باشد.

* مشارکت مردم، شایسته‌سالاری، پاسخگو کردن حکومت، نظارت بر عملکردهاو نقد و بررسی، امکان عزل دست‌اندرکاران از مباحث توسعه سیاسی مبانی توسعه سیاسیهستند.

*احزاب باید بتوانند رسانه قوی داشته باشند که مسئولان و دست‌اندرکارانرا به نقد بکشند و اگر توسعه سیاسی بخواهد محقق شود احزاب تنها ابزار آن است.

* اگر احزاب را جدی نگیریم، توسعه سیاسی یک شوخی است و بالطبع توسعهکشور با مشکل مواجه می‌شود.

*در تلاشیم که اصلاحیه  قانون احزاب را داشته باشیم و یکی ازمشکلات این است که نمایندگان منتخب احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ حق رای ندارند.

* صحبتی که در مورد رئیس دولت نهم و دهم کردم عده‌ای گفتند که قصددارم که تملق خانواده لاریجانی را بکنم اما من از حیثیت مجلس دفاع کردم لذا آقاییکه نظرکرده امام زمان(عج) بود اگر به صحبت‌های او مراجعه شود، می‌گفت احزاب سممهلک برای کشور هستند و به صورت زیرزمینی افرادی را آورد که هیچ‌جا هم پاسخگونباشند.

* مشکل ما در کشور این است که مجلس، شورای شهر و مجمع تشخیص مصلحتحزبی شکل نگرفتند و به جایی هم پاسخگو نیستند و تا وقتی که حزبی عمل نکنیم راهیبرای پیشرفت نداریم و باید حزب در کشور راه بیفتد.

*{ درخصوص اینکه چرا شورای عالی سیاست‌گذاری را قبول نداریم،} در اینشورا افراد جمع شدند و تصمیم می‌گیرند و رئیس دائمی دارند و حتی به صورت دوره‌ایهم نیست و پیشنهادی هم برای این مساله داریم که به عنوان طرح پارسا در کنگره حزبمردمسالاری آن را مطرح می‌کنیم و در آنجا خواهیم گفت که باید چهار هزار اصلاح‌طلبجمع کنیم و همه مشارکت داشته باشند.

* مدافع حق تشکل‌ها و احزاب در مجلس خواهیم بود. 

 29216

 

 

احزاب توسعه سیاسی شورای کنگره پاسخگو ندارد نمایندگان کواکبیان حکومت پاسخگویی فعالیت قانون می‌داریم نداریم خواهیم باشند مشارکت گرامی مستقیم بررسی نگرفته مراسم زیباکلام دائمی ریاست دومین همبستگی انتقاد داریم دانش‌آموختگانایران دارند