برگزیده ها
رفع مشکل نقدینگی کتابفروشان با طرح‌های فصلی کتاب
مازندمجلس: رفع مشکل نقدینگی کتابفروشان با طرح‌های فصلی کتاب مهدی عمرانلو در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره طرح‌های فصلی کتاب در یکی-دو سال اخیر اجرا می‌شود، عنوان کرد: چنین طرح‌هایی نشات گرفته از یارانه‌هایی است که در نمایشگاه کتاب تهران توزیع می‌شود و فکر می‌کنم هدف متولیان این برنامه کمک به فروش کتاب و جذب مخاطب برای خرید کتاب است، اما معتقد هستم که مسائل دیگری نیز وجود دارد که برای رفع مشکلات کتاب و کتاب‌خوانی باید به آن‌ها توجه شود.
 
وی ادامه داد: بخشی از مخاطبان کتاب مشکل نقدینگی دارند و نمی‌توانند هر کتابی را خریداری کنند و در این میان اجرای چنین طرح‌هایی به آن‌ها کمک می‌کند تا کتاب‌های مورد نظر خود را با توجه به تخفیف‌هایی که ارائه می‌شود خریداری کنند.
 
عمرانلو اجرای طرح‌های فصلی را برای کتابفروشان نیز مثمرثمر دانست و افزود: این طرح می‌تواند به کتابفروشان کمک کند که در یک دوره فروش قابل ملاحظه‌ای داشته باشند و دغدغه کوتاه مدت آن‌ها را رفع کند، اما فکر می‌کنم هدف بزرگ‌تری که پیش روی ما است با استمرار اجرای این طرح اتفاق نمی‌افتد.
 
وی با بیان اینکه نیاز داریم فرزندانمان را کتابخوان کنیم، گفت: نسل امروز ما از دیرباز کتابخوان بودند و امروز هم اهل مطالعه هستند و تمایل به خرید کتاب دارند، اما مساله اصلی اینجا است که ما مطمئن نیستیم این کمک‌ها تا چه زمانی ادامه دارد و با روند افزایش قیمت کتاب چه درصدی از هزینه کل خرید کتاب را پوشش می‌دهد.
 
عمرانلو یادآور شد: اگرچه این طرح قدم‌های خوبی برای صنعت نشر کشور به شمار می‌آید اما برای ادامه آن باید به سراغ مخاطبان کتاب هم رفت و کودکان و نوجوانان را بیشتر درگیر چنین طرح‌ها و اقدامات و یارانه‌هایی که به بخش کتاب اختصاص دارد، کرد.
 
وی با بیان اینکه دانش آموزان امروز دیگر خیلی فرصت کتابخوانی ندارند، گفت: به عنوان مثال، پسر من کلاس دهم است و آنقدر در مدرسه او را درگیر درس و کتاب درسی می کنند که فرصت مطالعه کتاب‌های غیردرسی نمی کند، در حالی که فرزندم علاقه زیادی به کتاب دارد اما واقعا وقتی برای این کار ندارد و به همین دلیل معتقدم نظام آموزشی فرصتی به بچه ها نمی‌دهد که کتابخوان شوند و بخشی از برنامه درسی آن‌ها مطالعه کتاب باشد.
 
مدیر کتابفروشی دامیز یادآور شد: این دانش‌آموزان وقتی به سنین بالا می‌رسند با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فاصله آن‌ها از کتابخوانی بیشتر می‌شود و در این میان یارانه‌ها و طرح‌های مختلف فصلی و غیرفصلی نمی‌تواند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند چون عملا کتابی خریداری نمی کنند که بخواهند از این طرح‌ها استفاده کنند و در نهایت فقط کتاب در ویترین قرار می‌گیرد.
 
به گفته وی، اما برنامه‌ریزی مدارس و آموزش و پرورش برای مطالعه و کتابخوانی اهمیت دارد، در حالی که ما در سیلابس نظام آموزشی جایی برای کتاب‌های عمومی نمی‌بینیم و هرچه که وجود دارد، کتاب‌های درسی است و باید تلاش کنیم یارانه‌ها را به سمتی ببریم که مخاطبان آینده کتاب به سمت آن جذب شوند.
آن‌ها مطالعه کتاب‌های طرح‌های مخاطبان ادامه اجرای کتابخوانی کتابخوان امروز خریداری کتابفروشان یادآور افزایش نقدینگی بیشتر طرح‌ها یارانه‌ها آموزشی دامیز درگیر عنوان کتابی دارند می‌کنم کتابفروشی یارانه‌هایی اینکه  عمرانلو طرح‌هایی برنامه