برگزیده ها
جزئیات ساخت فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار توسط پیمانکار ایرانی/ به کارگیری 300 نیروی بومی در ساخت بندر

مازندمجلس: یک مقام مسئول قرارگاه خاتم‌الانبیاءبا اشاره به اینکه قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جدیدترین روش‌ها در ساخت اسکله به کار گرفت، گفت: تلاش کردیم در این پروژه از نیروهای بومی بابت اشتغال‌زایی به بهترین نحو استفاده شود.

مازندمجلس:محمدرحیم روانبخش ، با اشاره به آماده‌سازی فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افتتاح آن در روز ‌آینده اظهار داشت: قرارگاه خاتم پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین خط آهن چابهار ایرانشهر زاهدان است تا به این ترتیب چابهار به شبکه راه‌آهن سراسری کشور متصل شود. 

وی ادامه داد: در این پروژه صد هکتار حوضچه آرامش بابت تسهیل کناره‌گیری کشتی‌ها در اسکله ایجاد شد،ضمن اینکه بازوی اصلی موج‌شکن 1472 متر طول دارد، ارتقای موج‌شکن در آب نیز 23 متر و عرض آن 85 متر است و کشتی‌های با آبخور 16 متر امکان پهلوگیری در بندر شهید بهشتی چابهار را دارند.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل، اظهار داشت: در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 5 پست اسکله شامل دو پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله چندمنظوره احداث شد.

وی حجم لایروبی برای ایجاد اسکله‌ها را 16 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: 203 هکتار استحصال اراضی بابت این بندر از این محل انجام شد. 

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل اظهار داشت: بابت تأمین دستگاه لایروب به دلیل شرایط تحریم در کشور مشکلاتی وجود داشت اما قرارگاه خاتم در همان شرایط بهترین نوع لایروب را به بندر شهید بهشتی چابهار آورد.

روانبخش ادامه داد: این استحصال با 30 میلیون قطعه بلوک در پس‌کرانه، بلوک‌چینی شد. 

وی افزود: در فاز یک 12 هزار و 725 مترمربع ساختمان احداث شد.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل، افزود: همچنین 116 سمدر لاستیکی بابت پهلوگیری کشتی‌ها در اسکله نصب شد؛ این تجهیزات موجب می‌شود که شناور هنگام پهلوگیری به اسکله برخورد نکند و موجب حفظ ایمنی شناور و جلوگیری از ضربه خوردن اسکله می‌شود.

روانبخش با بیان اینکه 560 هزار مترمکعب بتن‌ریزی در فاز یک داشتیم، گفت: دایک پیرامون سنگی به طول 5 هزار و 30 متر اجرا کردیم و همه مصالح ما کاملاً بومی بود؛ سیمان از خاش که 540 کیلومتر فاصله دارد تأمین شد ضمن آنکه شن، ماسه و سنگ از 150 کیلومتری منطقه به بندر آوردیم.

وی عدم به کارگیری آهن و محصول در ساخت اسکله را از مزایای آن برشمرد و گفت: اغلب اسکله‌ها به صورت شمع و عرشه ساخته می‌شود و به دلیل جلوگیری از ایجاد خوردگی در این منطقه تلاش کردیم اسکله را به صورت بلوک غیرمسلح اجرا کنیم تا خوردگی رخ ندهد. 

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل افزود: در ناحیه جزرومد بلوک‌های غیرمسلح به کار گرفته شد که این از محاسن پروژه است. ما از سیمان‌های خاص نیز استفاده کردیم تا ترک‌های بزرگ رخ ندهد. 

روانبخش با بیان اینکه استفاده از نیروهای بومی در احداث بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار قرارگاه خاتم بود، اظهار داشت: 300 نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم و در این پروژه به کار گرفتیم که 30 میلیون قطعه بلوک را آنها اجرا کردند.

وی افزود: همچنین این قطعات بتنی و بلوک‌ها همه در محل کارگاه خودمان تولید شد و 30 نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم تا دستگاه‌های ما بلوک‌زنی انجام دهند.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل با اشاره به مزایای بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه اقتصادی کشور گفت: کشورهای آسیای میانه،  هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی مایلند بندر شهید بهشتی چابهار توسعه یابد زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین‌ مسیرهای ترانزیتی را فراهم می‌آورد.

روانبخش همچنین با اشاره به پیمانکاری قرارگاه خاتم در این پروژه EPC بیان کرد: سازمان بنادر دریانوردی از محل منافع داخلی خود تأمین مالی اجرای پروژه را به عهده گرفت در حالی که پیش از این قرارداد به صورت EPCF بود که به دلیل مشکلات تحریم، تضامین فاینانس‌ها تأمین نشد.

وی با بیان اینکه این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است، گفت: مقام معظم رهبری بارها بر توسعه سواحل مکران تأکید داشته‌اند.

بر این گزارش فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار روز آینده با حضور رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی و 15 نفر از سفرا و مسئولان کشورهای خارجی افتتاح رسمی می‌شود.

م

چابهار بهشتی اسکله توسعه مدیرعامل قرارگاه پروژه عمران‌ مؤسسه روانبخش تأمین اینکه افزود همچنین اظهار میلیون اشاره پهلوگیری ایجاد کردیم نیروهای کشورهای احداث منطقه جلوگیری شناور استفاده بنادر دریانوردی دادیم آموزش خوردگی غیرمسلح مزایای مترمکعب کشتی‌ها کارگیری هکتار ادامه اقتصادی افتتاح موج‌شکن پیمانکار لایروب شرایط استحصال اسکله‌ها اعلام گفت‌وگو تحریم