برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- میراث فرهنگی اصفهان در حالی بازسازی عین به عین خانه نائل را آغاز کرده که هنوز زوایای تخریب این بنا مشخص نیست.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حالی خبر از برپایی کارگاه بازسازی عین به عین خانه تاریخی نائل داده که هنوز زوایای تخریب این بنا و هویت مخربان آن مشخص نیست. اسناد تازه منتشر شده نشان از اطلاع اداره کل میراث فرهنگی از تخریب این بنا دارد.

براساس گزارش های یگان حفاظت میراث فرهنگی بخش عظیمی از خانه نائل روز 23 آبان ماه تخریب شده این در حالی است که فریدون الهیاری در گفت و گو با میزان در تاریخ 1 آذر این تخریب را تنها یک دیوار عنوان کرده است. همچنین پیگیری نکردن وضعیت این بنا پس از این منجر به تخریب کامل بنا شد و حالا مدیران میراث فرهنگی وعده بازسازی عین به عین آن را می دهند.

در این باره بخوانید: تخریب دیوار خانه تاریخی به دست همسایه ها/ خانه نائل قربانی تعریض خودسرانه کوچه

فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان در این باره گفت: با گذشت کمتر از یک هفته از تخریب خانه تاریخی نائل اصفهان در نیمه‌شب پنجشنبه گذشته، با اقدامات صورت‌پذیرفته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، مرمتگران برای بازسازی این خانه تاریخی در محل استقرار یافتند.  کارگاه مرمت در حال حاضر از دو بخش تشکیل یافته به گونه‌ای که در مرحله اول مرمتگران تحت نظارت کارشناسان ارشد سازمان و همچنین واحد امانی اداره‌کل نسبت به بازیابی عناصر باقیمانده از این خانه تاریخی اعم از مصالح و تزیینات اقدام می‌کنند. دومین مرحله عملیات مرمت که همزمان با مرحله اول صورت می‌پذیرد، شامل استقرار پیمانکاران که از مرمتگران میراث فرهنگی است، در محل خانه تاریخی نائل است که از روز گذشته آغاز شد.

بازسازی عین به عین راهی برای فرار از مسئولیت / تلاش برای سلب مسئولیت تخریب بنای ثبت ملی

فارغ از این موضوع که بازسازی خانه تاریخی مربوط به دوره پیش از صفویه فاقد ارزش های تاریخی است و مدیران میراث فرهنگی نیز از این موضوع مطلع هستند اما گویا تلاش می شود تا با برپایی کارگاه بازسازی افکار عمومی متاثر از تخریب این بنای ارزشمند را تحت تاثیر قرار دهند. کارگاهی که مشخص نیست تا چه زمانی برپا باشد تا بعد به سرنوشت مشابه کارگاه مرمت پیش از تخریب همین بنای تاریخی نائل تبدیل و فراموش شود.

حکم بازسازی عین به عین که هر چند بارها در سالهای اخیر به آن استناد شده حداقل در این سالهای نمونه اجرایی نداشته است. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند این ظرفیت قانونی امکان مناسبی برای برخورد با مالکان و  مخربانی است که اقدام به تخریب بناهای ثبت ملی می کنند. اما باید در نظر داشت که بنای ثبت ملی و ارزشمند نائل در اختیار بخش خصوصی یا نهاد های دولتی دیگر نبوده و مالکیت آن با سازمان میراث فرهنگی است و این سازمان که متولی میراث فرهنگی کشور است وظیفه حفاظت از این بنای تاریخی را برعهده داشته است.

بازسازی عین به عین برای مدیران میراث فرهنگی تبدیل به راه فراری شده که قصور احتمالی در تخریب ها را پنهان کنند. براساس اعلام مدیران سازمان میراث فرهنگی خانه ثبت ملی نائل یکی از خاص ترین خانه های تاریخی ایران بوده که قصد داشتند آن را در پرونده ثبت جهانی خانه های تاریخی ایران قرار دهند. ارزش های معماری که بازسازیش آنها را جبران نخواهد کرد و باید نائل را به تاریخ پیوسته دانست، تاریخی که پر از اتفاقات مشابه تخریبی است و مقصران آن هنوز مشخص نیستند. 

تاریخی فرهنگی تخریب میراث بازسازی اصفهان مدیران کارگاه مرمتگران اداره استان مرحله کارشناسان استقرار مشابه سالهای تبدیل ارزشمند موضوع اقدام دیوار براساس برپایی میزان گزارش حفاظت تاریخ گذشته میراث‌فرهنگی همچنین اداره‌کل