برگزیده ها

مازندمجلس: مولوی عبدالحمید پیشوای اهل سنت در گفت وگویی با روزنامه ابتکار در مورد مسایل خارجی همچون شکست داعس و مسایل داخلی همچون حمایت او از دولت و مشکلات اهل تسنن صحبت کرد.

مازندمجلس: مولوی عبدالحمید پیشوای اهل سنت در گفت وگویی با روزنامه ابتکار در مورد شکست داعش از سوی سردار سلیمانی گفت: در شرایط کنونی آن چه حائز اهمیت است، آسیب‌شناسی این گروه‌ها و جریان‌هاست. همه جامعه اسلام از این افراطی‌گری‌ها متضرر شده‌اند و از آن رنج می‌برند. من هم از این خبر خوشحالم و معتقدم که افراط‌گرایی نباید در جهان اسلام باشد. منتها باید با آسیب‌شناسی به آینده بیندیشیم و به فکر آینده باشیم که بار دیگر افراط‌گرایی از جای دیگر سر بلند نکند. اگر آسیب‌شناسی صورت گیرد، این احتمال به وجود می‌آید که دیگر در جهان اسلام شاهد افراط نباشیم. این را به یاد داشته باشیم که ظلم، تبعیض، فقر، تنگدستی و آسیب‌های اجتماعی هستند که منجر به افراط‌گرایی می‌شود. این مسائل هستند که باید از بین بروند. برای ریشه کن شدن یک معلول باید به سراغ علت‌ها رفت و باید به این نکته پرداخت که چه علت‌هایی منجر به خشم و افراط‌گرایی می‌شود.
وی افزود: من معتقدم که باید تدبیر بیشتری برای این گروه در نظر داشت و مذاکره و گفتمان‌ در این زمینه صورت گیرد و پیگیری شود و همان گونه که گفته شد علل آن آسیب‌شناسی شود و با آن علت‌ها برخورد داشته باشیم و اگر علت‌ها از بین بروند، کلا می‌توان گفت مشکلات حل می‌شود اما تا زمانی که ظلم، اجحاف و حق‌کشی باشد، خطر این گروه نیز وجود دارد. به عنوان مثال تا زمانی که اسرائیل زمین‌های مردم فلسطین را آزاد نکند و گفتمان و مذاکره‎ای میان این دو گروه صورت نگیرد و این اجحاف ادامه داشته باشد، مشکلات آن نیز تداوم می‌یابد و افراط‌گرایی ریشه‌کن نخواهد شد. به هر حال عده‌ای این مسائل را می‌توانند تحمل کنند اما برخی چنین توانی ندارند. اگر دنیا می‌خواهد با افراط‌گرایی مبارزه کند باید بداند که تنها راه آن عدالت و گسترش گفتمان و پاپان دادن به زورگویی و تبعیض است. اگر چنین شرایطی فراهم شود، دنیا آرامش می‌یابد و دیگر جایی برای افراط‌گرایی و تندروها نخواهد ماند. در شرایط کنونی علت همچنان باقی است و سردار (سلیمانی) اعلام کردند که ما افراط‌گرایی داعش را به پایان رساندیم ولی علت کماکان باقی است و تا زمانی که علت باقی است، همواره امکان بروز این مشکل وجود دارد و با علت‌ها باید مبارزه کرد تا نابود شوند.
عبدالحمید ادامه داد: افراط‌گرایی در هر دو گروه شیعه و سنی وجود دارد ولی این نکته که شما اشاره کردید هم صحیح است که این معضل در میان اهل سنت بیشتر دیده می‌شود. با این وجود در حال حاضر داخل کشور نیز افراط‌گرایی و تندروی وجود دارد و این مسئله تندروی نتیجه برخی مشکلات است و عده‌ای از افراد عصبی و خشن هم در این میان هستند که یک‌سری برداشت‌ها از ظاهر قرآن عظیم‌الشان می‌کنند و علم راسخ ندارند که این برداشت‌ها را با سایر آیات قرآن یا با روایات تطبیق دهند و از ظاهر آن استفاده می‌کنند و از روی آن استدلال می‌کنند و ایجاد مشکل می‌کنند. این در حالی است که باید تمام آیات و احادیث را بررسی کرد و در مرحله بعدی زندگی و سیرت حضرت رسول(ص) را به عنوان معیار قرار داد و باید دید که آن حضرت چگونه عمل کرده است، مجموع تمام این‌ها ما را به حقیقت می‌رساند.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد مسایل داخلی و حمایت خود از روحانی در انتخابات اخیر، گفت: علت حمایت من از آقای روحانی این بود که وی بهتر می‌توانست به مشکلات ایران اسلامی رسیدگی کند. نگاه و اولویت ما ملی بود و پس از آن رسیدگی به مسائل اقوام و مذاهب را مد نظر داشتیم و من به تهران آمدم و مشکلاتی که در چند سال گذشته بود با وی بازگو کردم و گفتم که در چند سال گذشته چه مشکلاتی داشتیم و مطرح کردم که در آینده اگر پیروز شدید باید به این‌ها رسیدگی کنید. مردم هم به آقای روحانی رای دادند و اکنون از آقای روحانی انتظاراتی دارند و ایشان هم باید به این خواسته‌ها رسیدگی کند، مخصوصا به خواسته اهل سنت و مناطق سنی‌نشین که تبعیض‌ها و مشکلات بسیاری دارند و در همه اداره‌ها جای براداران اهل سنت خالی است اگر هم باشد بسیار اندک است. با چنین شرایطی، عدالت اجرا نمی‌شود. تبعیض یکی از بدترین پدیده‌هاست و در دنیا بدترین آسیب‌ها را دارند. هر جا گرسنگی، تنگدستی، فقر و بی‌سوادی وجود داشته باشد، مشکلات نیز به وجود می‌آید و مهم‌ترین خواسته اهل سنت این است که تبعیض رفع شود و به عنوان مثال اداراتی که در مناطق سنی‌نشین وجود دارد، کارمندان سنی خود را افزایش دهند. در مجموع باید تعادلی میان اقوام و مذاهب ایجاد شود و این‌ها کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم بتوانند مناطق را اداره کنند. کارمندانی که آنجا هستند، باید تناسبی در بدنه ادارات به وجود بیاورند تا این مناطق توسعه یابند و نگرانی جامعه اهل سنت نیز همین است که نتوانستند این کار را صورت دهند. آقای روحانی به وزارتخانه‌ها توصیه‌هایی فرموده تا توجه و رسیدگی کنند و ما هم از آن اطلاع داریم. در حال حاضر انتظار می‌رود که شخص آقای روحانی آستین همت بالا بزند و خود در این زمینه اقدامی صورت دهد؛ چرا که این دومین بار است که اقوام و مذاهب امیدوار می‌شوند و به آقای روحانی رای می‌دهند. شاید تمام مشکات حل نشود اما اگر بخشی از آنها نیز رفع شود، امیدواری مردم را با خود به همراه می‌آورد. در این میان دستور و پیام مقام معظم رهبری نیز بسیار موثر بود. این بهترین استدلال است که بتوانند قدم‌های جدی در مناطق کشور بردارند تا تبعیض‌های موجود میان‌ اقوام و مذاهب به ویژه اهل شیعه و سنی برداشته شود.
وی دولت روحانی را در برخورد با اهل سنت بهتر از دولت های گذشته دانست و گفت:  در گذشته هم برخی خوب بودند و برخی چنین نبودند. اهل سنت در برخی دولت‌ها فشارهایی را متحمل شد اما مجموعا آقای روحانی نسبت به سایرین بهتر عمل کرده است و انتظار جامعه اهل سنت و بسیاری از اقوام این است که با قدرت و توان بیشتری عمل کند. چنین رویکری منجر به اتحاد ملت ایران می‌شود و به نفع همه مردم ایران خواهد بود. اعتقاد ما بر این است که باید به مردم ایران توجه کرد و ایرانی‌ها را مدنظر داشته باشند. در ایران، ایرانیان غیر مسلمان که پیرو ادیان دیگری هستند نیز زندگی می‌کنند و ما معتقدیم که باید به سایر ادیان نیز به شایستگی توجه شود. توجه باید بر اساس شایستگی و توانمندی اشخاص باشد تا از توان تمام اقوام و مذاهب استفاده شود.
وی در ادامه در مورد ریشه اختلافات اهل تشیع و اهل سنت گفت: بیشتر اختلافات فرقه‌ای و ریشه در مسائل سیاسی دارد و اختلافات سیاسی سبب شده‌اند که بسیاری به مذهب متوسل شوند و اختلافات فرقه‌ای و مذهبی بالا رود. اگر اختلافات سیاسی کنترل شوند اختلافات مذهبی نیز کم می‌شود. در حال حاضر اختلاف مردم عراق و سوریه را در نظر بگیرید. اگر ملت عراق و سوریه کنار دولت‌هایشان قرار گیرند و دولتی فراگیر تشکیل دهند و سایر کشورها هم یاری برسانند، امنیت برای همیشه در این منطقه ایجاد می‌شود. افراط‌گرایی هم برای همیشه از بین خواهد رفت. سوریه و یمن نیز همین طور است. اگر مردم یمن اختلافات را کنار بگذارند و دولتی فراگیر تشکیل دهند و با هم مصالحه کنند، یمن نیز امینت لازم را به دست می‌آورد. گفتنی است که بیشتر اختلاف دولت‌ها و سیاست‌های آنها منجر به این وضعیت شده است. اگر دولت‌ها کنار هم بنشینند و با هم مذاکره داشته باشند، تمام مشکلات جهان اسلام حل می‌شود.
وی همچنین در بخشی از این گفت وگو به مشکلاتی که اهل تسنن برای برگزاری مراسم های دینی خود دارند، اشاره کرد و گفت: اهل سنت برای تعلیم قرآن به فرزندان خود و برای برگزاری نماز در برخی مناطق مشکلاتی دارند. البته در برخی موارد مشکلی وجود ندارد اما همچنان این دغدغه پابرجاست که ممکن است به صورت ناگهانی منع شوند. برگزاری نماز عید در کلانشهرها شرایط بهتری دارد اما هنوز مشکلاتی وجود دارد . این مسئله نیازمند توجه بیشتر دولت است که این دغدغه نیز رفع شود تا اهل تسنن هم مراسم دینی خود را به جای بیاورند. قطعا چنین اقدامی تاثیر زیادی در میان اهل سنت و جلب رضایت آنها خواهد داشت.
عبدالحمید در مورد ممنوعیت تردد خود نیز گفت: در تهران و سیستان و بلوچستان و قم مشکلی ندارم اما برای استان‌های دیگر محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا مدتی قبل می‌خواستم به خراسان بروم و در تشییع جنازه‌ای شرکت کنم، برخی اشخاص با من تماس گرفتند و از من خواستند که در این مراسم شرکت نکنم و این مشکلات در سایر استان‌ها وجود دارد. من امیدوارم با تدبیر مسئولان دلسوز مشکلات این چنینی رفع شود و من به عنوان یک ایرانی فارغ از شیعه یا سنی بودن مشکلی برای تردد نداشته باشم و برای من شیعه و سنتی تفاوتی ندارد.  هیچ حکمی به صورت رسمی به من ابلاغ نشده است و معمولا به صورت غیر رسمی اعلام می‌کنند که نمی‌توانم به یک شهر برم.
وی در مورد اجازه خروج از کشور نیز ، گفت: مشکل زیادی وجود ندارد البته ما احتیاط می‌کنیم و به سفرحج عمره رفتم و برای این موضوع در دوبی نیز توقف داشتم تا بتوانم در کنفرانسی که در مکه برگزار می‌شد، شرکت کنم. در گذشته اتفاق افتاده بود که در برخی از کشورها کنفرانس‌هایی از این دست برگزار می‌شد که مایل به شرکت در آنها بودم اما دوستان راضی به این اتفاق نبودند و من نیز نرفتم.
عبدالحمید از نهاد خالی که مانع شرکت او در مراسم شده بود،نام نبرد و گفت: بهتر است اسمی برده نشود. فقط همین قدر بگویم که برخی ارگان‌ها تمایلی به مسافرت های داخلی و خارجی من ندارند.

این پیشوای اهل سنت در مورد دیدار خود با ناطق نوری گفت: اعتقاد من به این است که ما با همه بزرگان کشور رفت و آمد و دیدار داشته باشیم به همین منظور، به خدمت ایشان رفتیم و در خصوص برخی مسائل صحبت کردیم و نظرات ما به هم نزدیک بود. وی اصولگرای معتدل است و مسیر ما هم اعتدال است و جلسه دوستانه‌ای داشتیم و ما از تمام کسانی که نفوذ دارند، کمک می‌خواهیم تا توصیه کنند که به تمام اقوام ایرانی رسیدگی شود و از نفوذ این افراد باید در جهت بهبود شرایط استفاده کرد.
وی در مورد روابط خود با علمای قم نیز گفت: مشکلی وجود ندارد و با هم رفت و آمد داریم. من چندین بار به استان قم رفته‌ام و به حضور مراجع رسیده‌ام و در حوزه علمیه قم حضور داشته‌ام و کنفرانس‌هایی که آیت‌الله مکارم شیرازی ترتیب داده بودند، حضور داشتم و سفرهای موثری بودند. در مجموع، مشکلی وجود ندارد. گاهی اوقات گزارش‌های غلطی به آنها می‌رسد و برخی می‌خواهند که مراجع را تحریک کنند ولی وقتی با هم صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم مشکلی در میان وجود ندارد و این دیدارها بسیار موثر است.
به گفته وی، افراد افراطی و تندرویی هستند که به دلیل حفظ موقعیت خود و سوءاستفاده گزارش‌هایی را منتقل می‌کنند. مثلا مدتی قبل گزارش‌هایی خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز داده بودند که اهل سنت منازل شیعیان را می‌خرند و می‌خواستند مسئله اسرائیلیان و یهودیان را به میان بیاورند و ما به خدمت وی رفتیم و گفتیم که چنین مسئله‌ای اصلا وجود خارجی ندارد و برای ما شیعه و سنی معنایی ندارد و ما هر دو را به یک چشم نگاه می‌کنیم و با یکدیگر مراودات تجاری داریم و در مراسم عزا و عروسی یکدیگر شرکت می‌کنیم. من در ادامه گفتم که اگر باور نمی‌کنید بروید و از عزیزان شیعه ما در آن مناطق سوال بپرسید. برخی افراد متعصب بودند که این قبیل گزارش‌ها را به مراجع تقلید منتقل می‌کردند و هدف آنها تنها تحریک بود و ماموریت داشتند که این اقدام را صورت دهند و این مسائل خنثی شده است و مسائلی مانند این که می‌گفتند اهل سنت زمین می‌خرند یا این که به دنبال ترویج شریعت خود در مشهد هستند کذب محض است و اصلا در تصور کسی نیست. برخی نیز گفتند که اهل سنت می‌خواهند که با آوردن فرزند اکثریت جمیعت را در آینده تشکیل دهند این نیز کذب و دروغ است. ما نیز در میان شما زندگی می‌کنیم در میان اهل سنت نیز خانواده‌ها یک یا دو فرزند دارند و بیشتر خانواده‌ها حتی فرزندی ندارند. تمامی این گزارش‌ها اشتباه بود.


افراط‌گرایی روحانی مشکلات ندارد اختلافات اقوام مناطق دارند مسائل مشکلی رسیدگی مشکلاتی مذاهب ندارند مراسم می‌کنیم عبدالحمید بیشتر گذشته آسیب‌شناسی تبعیض اسلام ادامه علت‌ها عنوان باشیم افراد آینده شرایط برگزاری این‌ها زندگی استفاده مذهبی ایجاد مجموع تشکیل بیاورند داریم سیاسی دولت‌ها سوریه یکدیگر تهران جامعه بسیاری بسیار داشتیم مسئله زمانی خارجی مراجع داخلی منتقل دولتی تحریک می‌خواهند فراگیر گزارش‌هایی اختلاف شایستگی خانواده‌ها ادیان اشخاص فرقه‌ای شیرازی گزارش‌ها فرزند می‌خرند کشورها سردار برگزار می‌شد داشتم باشند زیادی پیشوای دغدغه اتفاق کنفرانس‌هایی همیشه آیت‌الله ایرانی سلیمانی البته دیدار رفتیم مکارم سنی‌نشین می‌یابد گفتمان اجحاف مسافرت نخواهد عده‌ای شرایطی عدالت مبارزه برخورد زمینه می‌آید معتقدم شده‌اند تنگدستی بروند مذاکره بیشتری تدبیر همچنان اعلام گیرند بدترین اجازه بتوانند انتظار نبودند می‌آورد اقدامی خواسته کنونی برداشت‌ها تندروی اشاره استدلال دیگری تمایلی مولوی حمایت اعتقاد