برگزیده ها
پاسخ کدخدایی به اصلاح‎طلبان: شورای نگهبان رایزنی سیاسی نمی‎کند

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان از اصحاب رسانه و سیاسیون می‌خواهد نظرات، انتقاد و پیشنهادات خود را به شورا ارسال کنند. اما نکته‌ای که در رسانه‌ها مطرح شده رایزنی سیاسی بود ولی شورای نگهبان نهاد سیاسی نیست.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری معتقدند که گفت‌وگوی میان شورای نگهبان و جریان‌های سیاسی می‌تواند موجب افزایش وفاق میان جریان‌های سیاسی کشور و پیشگیری از مسائلی همچون سپنتا نیکنام شود و در این چارچوب برخی از فعالان اصلاح‌طلب نیز از این گفت‌وگو استقبال کرده‌اند، نظر شورای نگهبان در این باره چیست، گفت: شورای نگهبان از هر نوع گفت‌وگو و صحبت با عزیزان در بخش‌های مختلف استقبال می‌کند. ما از پیشنهاد اصحاب رسانه و سیاسیون در روند کار استقبال می‌کنیم، شورای نگهبان از آنها می‌خواهد نظرات، انتقاد و پیشنهادات خود را به شورای نگهبان ارسال کنند. البته نکته‌ای که در رسانه‌ها مطرح شده رایزنی سیاسی بود ولی شورای نگهبان نهاد سیاسی نیست. اما به عنوان یک نهاد حقوقی قطعا از انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌کنیم.

اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

*درباره سیاست‌های کلی انتخابات توسط شورای نگهبان، شرمنده‌ام، قول دادیم زودتر پاسخ دهیم و هنوز صورت نگرفته است؛ همچنان این موضوع در دستور کار است و روی آن کار می‌شود. موضوع بررسی مصادیق رجل سیاسی که در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات برعهده شورای نگهبان قرار داده شده، همچنان در دستور کار اعضای شورای نگهبان است و در جلساتی که ما داشتیم آن را بررسی کرده‌ایم و توانسته‌ایم جمع‌بندی‌هایی داشته باشیم. بررسی مصادیق رجل سیاسی در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات در پژوهشکده شورای نگهبان هم در جریان است که نتایج آن را به اطلاعات مردم می‌رسانیم.

*در باره طرح مجلش برای حل مشکل عضویت اقلیت‌ها در شوراها، نظر شورای نگهبان همان نظری است که قبلا اعلام شده است. فکر می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای با ثبات و با قدرت است که بتواند پاسخ سوالات کوچک این‌چنینی را بدهد. قبلا هم عرض کردیم هر راهکار قانونی که مراجع قانونی پیش‌بینی کنند، مورد استقبال شورای نگهبان قرار می‌گیرد. فقهای شورای نگهبان محدودیتی برای اعمال نظر ندارند، در چند مورد اندک اصلاح صورت گرفته است و فرقی نمی‌کند موضوع سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی باشد، ملاک خلاف شرع تشخیص داده شدن یا نشدن قوانین است. در بیش از 130 مورد حدود چهار مورد خلاف شرع تشخیص داده شد، گاهی ممکن است نظر جمع و یا افراد عوض شود یا مبانی در اجرا تغییر کنند.

*{در واکنش به احتمال تایید مصوب مجلس در خصوص نمایندگان شورای شهر از سوی مجمع تشخیص مصلحت} اصل 112 قانون اساسی تعیین تکلیف کرده است که در صورت اختلاف نظر، نظر مجمع تشخیص مصلحت قاطع دعوا است و شورای نگهبان در چنین مواردی تابع قانون خواهد بود.

* ما درصدد ایجاد مشکل نیستیم. شورای نگهبان در انجام وظایف قانونی و شرعی خود اقداماتی انجام می‌دهد و مراحل خود را داشته و دارد. مصوبه‌ای که گفتید تصویب شده است و کلیات مصوبه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت ارسال مصوبه نهایی، اظهارنظر می‌کنیم.

*{ در پاسخ به این سئوال که یکی از ملاک‌های تایید صلاحیت کاندیداهای نمایندگان مجلس، فقدان سابقه سوء مانند عدم شهرت به نشر اکاذیب است، با توجه به ادعای اخیر یکی از نمایندگان تهران نسبت به خویشاوندی یک متهم مالی با یکی از مراجع عظام تقلید، آیا رد صلاحیت وی از جانب شورای نگهبان نیازمند شکایت رسمی است یا صرف این ادعا کفایت می‌کند؟}: از ما نخواهید نظرات را در مورد انتخابات، زودتر اعلام کنیم. زمان انتخابات نظر خود را مطرح خواهیم کرد اما اگر فکر می‌کنند جرمی اتفاق افتاده است قوه قضاییه مسئول رسیدگی به آن است.
* در مورد طرح تقویت بسیج مستضعفین اتفاقا ایراد شورای نگهبان در جهت تقویت بسیج است؛ زیرا شرایط و حوزه‌هایی را در مصوبه و ماده اول آن ذکر کردند که اعضای شورای نگهبان معتقدند باید در چارچوب فرماندهی کل قوا باشد و از این طریق اقدام شود، در نتیجه ایراد ما در جهت تقویت است.

*{در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه مجلس فعلی تا چه اندازه با مجلس دوران شهید مدرس شباهت دارد}: ان‌شاءالله که همه چیز خوب خواهد بود، اجازه دهید اظهارنظر نکنیم و روز مجلس را تلخ نکنیم. ما انتظار بیشتری از مجلس در جامع‌تر بودن مصوبات داریم و این نظر را کلی عرض کردم.

27214

شورای نگهبان سیاسی استقبال انتخابات چارچوب تشخیص بررسی قانونی نمایندگان تقویت مصوبه سیاست‌های موضوع می‌کنیم قانون مصلحت تایید جریان‌های معتقدند اینکه ایراد نکنیم رایزنی صلاحیت اظهارنظر گرفته مراجع همچنان زودتر نظرات پیشنهادات کدخدایی دستور گفت‌وگو اعلام اعضای مصادیق ارسال