برگزیده ها
شاخص بورس با 144 پله صعود، رشد خود را از سر گرفت

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (شنبه) با حمایت گروه های صنعتی مرتبط با بازارهای جهانی 144 واحد بالا رفت و به جایگاه 91 هزار و 296 واحدی رسید.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، گروه های صنعتی مرتبط با بازارهای جهانی همچنان در حال رشد در بازار سرمایه اند.
رشد قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی، نرخ سهام شرکت های مرتبط با آنها در بورس را افزایش داده است.
بر این اساس، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شفن (پتروشیمی فناوران)، شبندر (پتروشیمی بندرعباس) و فخوز (فولاد خوزستان) در معاملات امروز با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، زمینه صعود نماگر بازار سرمایه را فراهم کردند.
بیشترین تاثیر منفی نیز از طرف تاپیکو به شاخص بورس وارد شد.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز نیز همانند روزهای گذشته، صدرنشین بورس شد. در این گروه 97 میلیون سهم به ارزش 207 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فراورده های نفتی به ارزش 105 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 103 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 101 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 64 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز 589 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 579 میلیارد ریال در 51 هزار و 211 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 46 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 31 واحد بالا رفته است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 24 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 193 واحد رشد کرده است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 106 واحد و شاخص بازار دوم بورس 288 واحد افزایش یافته است.

** 96 هزار و 427 میلیارد ریال افزایش سرمایه شرکت بورسی در هشت ماه
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، در هشت ماه گذشته حدود 96هزار و 427میلیارد و 75میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار صورت گرفت که از این میزان 15 هزار و 612میلیارد و 414 میلیون ریال از طریق جایزه و 80هزار و 814میلیارد و 661میلیون ریال از طریق حق تقدم بود.
در آبان امسال 14 هزار و 897 میلیارد ریال افزایش سرمایه از سوی ناشران در تالار شیشه ای به ثبت رسید که یک هزار و 506 میلیارد ریال آن از طریق جایزه و 13 هزار و 391 میلیارد ریال از طریق حق تقدم بود.
در نخستین ماه پاییز نیز 38 هزار و 456 میلیارد ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار را شاهد بودیم که 429 میلیارد ریال آن از طریق جایزه و 38 هزار و 27 میلیارد ریال از طریق حق تقدم صورت گرفت.
افزایش سرمایه شرکت های بورسی با تامین نقدینگی لازم، زمینه اجرای طرح های توسعه و تکمیلی را فراهم می کند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*1961*
گزارش: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

افزايش سرمايه

میلیارد سرمایه افزایش بازار اوراق بهادار جایزه معاملات فولاد میلیون امروز گزارش بورسی معاملاتی اختصاص ایرنا بیانگر شناور مرتبط گذشته بازارهای جهانی بیشترین تاثیر فراهم زمینه پتروشیمی