برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری فرانسه از صنعا گزارش داد: علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن روز شنبه برای گفتگو با ریاض اعلام آمادگی کرد.

مازندمجلس:
به نقل از سایت النشرة، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در سخنان تلویزیونی گفت: از برادرانم در کشورهای همسایه و همپیمان می‌خواهم دشمنی علیه یمن را پایان داده و محاصره را لغو و فرودگاه‌های را بازگشایی کنند و ما هم متعهد می‌شویم صفحه جدیدی در روابط گشوده و تعامل مثبتی داشته باشیم. هرچه در یمن اتفاق افتاد کافی است.
وی تاکید کرد: ما به برادرانمان و همسایگان یمن تعهد می‌دهیم پس از آتش‌بس و گشایش فرودگاه‌ها و لغو محاصره مذاکرات مستقیم را با نمایندگان دولت "قانونی" آغاز کنیم.
صالح در ادامه با ادعای این که نیروهای حوثی به اماکن مذهبی و منازل مسکونی در صنعا یورش برده‌اند، گفت: کمیته‌هایی سیاسی و قبیله‌ای برای حل مشکلات وارد شدند اما نیروهای انصارالله "به برهم زدن آرامش" ادامه دادند.
رئیس جمهور پیشین یمن ضمن درخواست برای آتش‌بس در یمن مدعی شد، حوثی‌ها و نیروهای عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) "شبه نظامیانی غیرقانونی" هستند و بحران تنها با گفتگو میان خود مردم یمن حل می‌شود.
وی خواهان تظاهرات مردم یمن علیه انصارالله و گشایش صفحه‌ای جدید در روابط با کشورهای همسایه شد.
حزب کنگره مردمی یمن، حزب وابسته به صالح نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب در تحولات اخیر نیروهای وابسته به انصارالله را مسئول کامل آغاز درگیری‌ها در پی "حرکت‌های تهاجمی و ماجراجویی‌های بی‌فایده" می‌داند و از بزرگان قبایل یمنی می‌خواهد با آنها مقابله کنند.
این حزب در ادامه شورای عالی سیاسی یمن را "مسئول مستقیم تمامی این تحولات در پی مسامحه آشکار در برابر این نیروها و عدم مقابله با آنها" دانست.
حزب کنگره مردمی یمن در ادامه همه مردم یمن را به دفاع از خود، کشور، انقلاب و وحدتشان که امروز با خطرناک‌ترین توطئه دشمنان مواجه است و این "توطئه" که به دست نیروهای انصارالله اجرا می‌شود، دعوت کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است، زمان آن رسیده که همه در یک صف برای مقابله با تلاش‌ها برای ایجاد یک جنگ داخلی ویرانگر بایستیم، جنگی که امروز در صنعا آغاز شده و امکان گسترش آن در سراسر کشور وجود دارد.
در بیانیه مذکور یکی از مسئولان کنگره مردمی سراسری یمن از نیروهای وابسته به خود خواست هیچ یک از دستورات رهبران نیروهای وابسته به انصارالله و یا ناظران آنها را اجرا نکنند.
در پی وقوع درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای حامی صالح، نیروهای صالح کنترل بانک مرکزی، وزارت دارایی، ساختمان رادیو و تلویزیون، دفتر ریاست جمهوری، وزارت دفاع و دستگاه امنیت ملی را در دست گرفتند. همچنین اخباری از تسلط نیروهای حامی صالح بر دانشکده و آکادمی پلیس و سفارتخانه‌های عربستان، سودان و امارات در صنعاء منتشر شده که از سوی انصارالله رد شده است.
از سوی دیگر ائتلاف متجاوز عربی با سوء استفاده از فرصت اعلام کرد به اقدامات حامیان صالح علیه انصارالله در صنعا اطمینان دارد و تحولات صنعا را پیگیر می‌کند.
نیروهای انصارالله ادامه وابسته تحولات مردمی کنگره مقابله جمهور اعلام وزارت بیانیه توطئه درگیری‌ها مسئول امروز عبدالله محاصره همسایه کشورهای پیشین روابط آتش‌بس گفتگو مستقیم گشایش سیاسی