برگزیده ها

مازندمجلس: یک رسانه عربی از حال و روز شاهزاده معروف سعودی بعد از بازداشت شدن به دستور ولیعهد عربستان روایت کرده است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان بی سی، یکی از پولدارترین مرد جهان و سرمایه گذار بزرگ برای بیش از سه هفته است که دستگیر شده و شکنجه می شود.
این فرد الولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی است. او صاحب بخشی از سهام های توییتر و سیتی گروپ است. او یکی از صاحب های اصلی شرکت رسانه ای آمریکایی فاکس قرن ۲‍۱ بوده است. مصاحبه های او در رسانه های سی ان بی سی جزو بخش های «باید دید» قرار دارد و او را به عنوان وارن بوفت عربستان می شناسند. وارن بوفت کارآفرین، سرمایه گذار و تجار معروف و پولدار آمریکایی است که موفق ترین سرمایه گذار قرن بیست شناخته شده است.
اما از ۵ نوامبر سال جاری بن طلال در یک اتاق در هتل ریتز کارلتون در ریاض بازداشت شده است. این هتل برای بیش از ۲۰۰ تن از  شاهزادگان و مقامات عربستان سعودی به عنوان یک زندانی واقعی قرار گرفته است. ولیعهد جدید این کشور محمد بن سلمان در حال پاکسازی رهبر بالقوه سیاسی مخفی در کشورش است. اما خبرهایی به گوش رسیده که بن طلال و افراد دیگر مورد شکنجه قرار گرفتند. در یک گزارش گفته شد او را آویزان کرده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این داستان ها اوایل این هفته زمانی که یکی دیگر از شاهزاده ها مبلغ یک میلیارد دلار برای آزادیش پرداخت کرد، بیشتر اعتبار گرفت.
از طرفی همانطور که بن سلمان می خواهد قدرت نظامی و اتحادهای عربستان سعودی علیه ایران را تقویت کند، دلیل رسمی این دستگیری ها این است که آنها بخشی از یک "پرونده فساد" هستند. اما این کشور هیچ شواهد یا مستنداتی در این رابطه ارائه نکرده است.
حال سوالی که پیش می آید این است که :شرکای تجاری قدرتمند شاهزاده بن طلال و همکاران سیاسی که در DAVOS و یا ده ها رویداد مهم دیگر در دنیا دیده می شدند، امروز کجا هستند؟ این مردی بوده است که سال ها از خانواده مرداک حمایت می کرده است. در سال ۲۰۱۱ زمانی که از خانواده صاحب فاکس حواشی در خبرها منتشر شد رسانه هایی که بن طلال در آن دست داشتند هیچ به این موضوع نپرداختند.
از طرف دیگر افرادی مانند بیل گیتس او را هفته گذشته با اظهارات سطحی اش «شریک بسیار مهم» نامید. اما هیچکس سطح جدی قضیه درباره یک مرد بازداشت شده بدون اتهام مستند و احتمالا تحت آسیب فیزیکی را متوجه نشده است.
یکی از دلایل سکوت این افراد و شرکای بزرگ بن طلال اقتصادی است. عربستان سعودی برنامه دارد که شرکت نفت کشورش ارامکو را عرضه کند. این شرکتی است که تخمین زده می شود ارزشش حدود یک هزار میلیارد دلار الی ۲ هزار میلیارد خواهد بود و هر تجاری بخشی از آن را می خواهد. به همین دلیل این افراد اعتبار خود را با حمایت از بن طلال نمی خواهند از دست دهند.
برخی دیگر حمایت نشدن بن طلال را به دلیل سیاسی نیز می دانند اما بیشتر به نظر می رسد دلیل های اقتصادی و نگه داشتن اعتبارهای تجار پیش محمد بن سلمان باشد.
*ترجمه از؛ متین‌دخت والی نژاد
عربستان سعودی شاهزاده سلمان افراد رسانه شرکای سرمایه شکنجه بازداشت سیاسی حمایت میلیارد زمانی تجاری اقتصادی خانواده اعتبار بیشتر آمریکایی آویزان ولیعهد معروف میلیاردر گزارش گرفته عنوان کشورش