برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور با بیان اینکه اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار موقعیت این منطقه را ممتاز‌تر می‌کند، گفت: بندر چابهار از لحاظ اقتصادی و سیاسی برای ایران بسیار حائز اهمیت است‌.

مازندمجلس: حجت‌الاسلام ولمسلمین حسن روحانی در حاشیه مراسم افتتاح فاز نخست پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز برای ما روزی مهم و تاریخی است که نخستین فاز بندر مهم و بین‌المللی چابهار را افتتاح می‌کنیم.
به گزارش نامه نیوز رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این بندر موقعیت و جایگاهی دارد که می‌تواند کریدور جنوب و شمال را در یک مسیر کوتاه قرار دهد و این کریدور را به اقیانوس متصل کند، افزود: کریدورهای دیگر ما جنوب به شمال را به هم متصل می‌کند و در خلیج فارس است اما این بندر در اقیانوس است و از این نظر بسیار اهمیت دارد؛ اهمیت اقتصادی دارد برای اینکه کالا در زمان کوتاه‌تر و با قیمت مناسبتر در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران و آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و این از لحاظ سیاسی برای ما اهمیت داشته و روابط ما را با کشورهای شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد. در مجموع برای خود استان سیستان و بلوچستان هم حائز اهمیت است، مخصوصاً بعد از آنکه راه‌آهن هم این بندر را به راه‌آهن سراسری متصل کند، می‌تواند موقعیت ممتازتری باشد.
حجت‌الاسلام روحانی گفت: در طراحی این بندر، پنج پست اسکله به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از 200 هکتار زمین استحصال شده که می‌تواند برای مردم این استان اشتغال‌زایی ایجاد کند و هم می‌تواند ارتباط ایران با دیگر کشورها را نزدیک‌تر کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کریدور جنوب و شمال هم برای منطقه، هم برای جهان و هم برای خود ایران مهم است، اضافه کرد: خوشحالیم که اولین فاز این پروژه افتتاح شده و امیدواریم هر‌چه سریعتر بتوانیم فازهای بعدی را ادامه دهیم و روزی آن‌ها را هم افتتاح کنیم تا ظرفیت نهایی این بندر که حدود 80 میلیون تن است، محقق شود.
اهمیت کریدور افتتاح می‌تواند کشورهای چابهار توسعه رئیس‌جمهور اقیانوس شمالی اینکه موقعیت راه‌آهن استان همسایه ادامه حجت‌الاسلام بسیار سیاسی اقتصادی روابط اروپایی روحانی آینده پروژه