برگزیده ها
کاهش 43 درصدی واردات سیگار و رشد 10 درصد تولید داخلی آن

مازندمجلس: تهران - ایرنا - رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از کاهش 43 درصدی واردات و افت 23 درصدی قاچاق سیگار در هشت ماهه امسال خبر داد و اعلام کرد: در این مدت تولید سیگار در کشور 10 رصد رشد یافته است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر رمزی روز یکشنبه با تشریح عملکرد صنعت دخانیات کشور در هشت ماهه اول امسال، افزود: واردات سیگار در این مدت یک میلیارد و 970 میلیون نخ بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: برای این مدت میزان قاچاق سیگار چهار میلیارد و 340 میلیون نخ برآورد می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش دارد.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به تولید 30 میلیارد و 530 میلیون نخ سیگار در هشت ماهه امسال، گفت: تولید سیگار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: صادرات سیگار و تنباکوی معسل (تنباکوی قلیان) نیز در هشت ماهه سال به ترتیب 180 میلیون نخ و 130 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 21 درصد و 218 درصد افزایش داشته است.
رمزی برنامه تولید سال 96 را 50 میلیارد نخ سیگار اعلام و تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌ها و اقدامات انجام گرفته از سوی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، این برنامه محقق خواهد شد و بیش از 90 درصد از مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.
وی یادآور شد که در سال 93 حدود 50 درصد از مصرف کشور را تولیدات داخل کشور تامین می‌کرد.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور علت این تحول و افزایش تولیدات داخلی را اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور دانست و ادامه داد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل کند.
وی ادامه داد: برای تحقق این بند از برنامه پنجم توسعه، تاکنون 8 واحد تولیدی راه اندازی شده که برخی از آن‌ها توسط شرکت اصلی صاحب برند خارجی و برخی دیگر توسط نمایندگان آن‌ها ایجاد شده است. از سوی دیگر از ظرفیت خالی برخی از واحدهای تولیدی داخل کشور نیز برای افزایش تولید استفاده کردیم.
رمزی تولید سیگار کشور در سال 93 را 30 میلیارد نخ دانست و گفت: این میزان در سال 95 به 45 میلیارد نخ افزایش یافت و امسال به 50 میلیارد نخ خواهد رسید.
به گفته وی، واردات سال 94 نیز که به میزان 16 میلیارد و 400 میلیون نخ بود با راه اندازی واحدهای تولیدی جدید در سال 95 تا 12 میلیارد نخ کاهش یافت و به 4 میلیارد نخ رسید و برنامه امسال کاهش واردات به میزان حدود 2 میلیارد نخ است.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تصریح کرد: با افزایش تولید داخل، اشتغال و سرمایه گذاری انجام گرفته و اقدامات دستگاه‌های ذیربط و این مرکز، قاچاق سیگار نیز کاهش قابل توجه داشته است و از میزان برآورد سال 93 که حدود 12 میلیارد نخ بود به میزان 6 میلیارد نخ در سال 95 کاهش یافت، برنامه امسال نیز کاهش آن به میزان حدود 3 میلیارد نخ است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9186*2025
خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

وزارت صنعت

توليد سيگار

قاچاق

میلیارد سیگار برنامه تولید میزان افزایش واردات میلیون امسال دخانیات گذشته مشابه نظارت مقایسه تولیدی تولیدات ادامه داخلی قاچاق وزارت توسعه تبصره واحدهای دانست تامین آن‌ها اندازی تصریح برآورد افزود ایرنا تنباکوی اقدامات ترتیب گرفته