برگزیده ها
بازار کار ایران مردانه است/48درصد زنان شاغل تحصیلات عالی دانشگاهی دارند

مازندمجلس: تهران - ایرنا - 48.1 درصد از زنان و 21.6 درصد از مردان شاغل کشور دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند اما بازار کار ایران همچنان مردانه است.

مازندمجلس: به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نتایج امارگیری نیروی کار سال 1395 که مرکز آمار ایران انرا منتشر کرده است، نشان می دهد؛ در سال 1395 تعداد شاغلان کشور 20میلیون و 654 هزار و 750 نفر بود که از این میزان 83.8درصد را مردان و 16.2درصد را زنان به خود اختصاص می دهد.
مقایسه آمارهای یاد شده حاکی از آن است که بازار کار ایران مردانه است و موقعیت های شغلی بیشتر برای مردان طراحی شده است.
این نسبت ناموزون در حالی است که زنان متقاضیان تحصیلات عالی در کشور بیش از دو برابر مردان هستند، اما با وجود تحصیلات دانشگاهی باز هم نمی توانند جذب بازار کار کشور شوند.

**تحصیلات مردان شاغل
نتایج این امارگیری نشان می دهد، مردان شاغل 24.5درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 26.5درصد راهنمایی، 0.6درصد متوسطه، 25.7درصد دیپلم و پیش دانشگاهی،17.2درصد فوق دیپلم و لیسانس،4.4درصد فوق لیسانس و بالاتر و 1.2درصد سواد آموزی هستند.
به عبارتی 51درصد از مردان شاغل دارای مدرک تحصیلی ابتدایی و راهنمایی هستند.

**تحصیلات زنان شاغل
همچنین نتایج این بررسی در خصوص زنان شاغل حاکی است که 19.4درصد از زنان شاغل دارای تحصیلات ابتدایی،10.8درصد راهنمایی،0.3درصد متوسطه،17.9درصد دیپلم و پیش دانشگاهی،37.8درصد فوق دیپلم و لیسانس،10.3درصد فوق لیسانس و بالاتر و 3.5درصد سوادآموزی هستند.
شاغلان زن دارای تحصیلات ابتدایی و راهنمایی 30.2درصد از کل زنان شاغل را تشکیل می دهند که حدود 20درصد کمتر از مردان شاغل در این رده سواد قرار دارند.
بررسی ها نشان می دهد حدود ۷ میلیون نفر در بازار کار غیررسمی اشتغال دارند که نزدیک به 1.5 میلیون نفر آن زن هستند.

**توان کشور نیروی انسانی توانمند
بارها کارشناسان توسعه و برنامه ریزان تاکید می کنند که یکی از بزرگترین توانمندی های کشور نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده است .
رئیس کانون زنان بازرگان ایران پیشتر اعلام کرده بود: ما به دنبال توسعه متوازن کشور در تمام ابعاد هستیم که در این زمینه زنان به عنوان نیمی از بزرگترین سرمایه های کشور هستند و توسعه متوازن بدون بهره مندی از توان و تخصص زنان ناممکن است.
«سیده فاطمه مقیمی» معتقد است:حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچ گاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده است؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و بنابراین، این امیدواری وجود دارد که طی سالهای آینده، نقش زنان پررنگ تر شود.
تردیدی نیست، توسعه بدون حضور زنان میسر نیست و مسیر توسعه در کشور تنها زمانی محقق می شود که شاخص های اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان در جامعه افزایش یابد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9123** 6075
انتشار: گزارش: زهره دریغ گفتار**انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

اشتغال

زنان و مردان

تحصيلات عالي

مردان تحصیلات توسعه دانشگاهی دارای 2درصد نتایج راهنمایی لیسانس دیپلم ابتدایی نیروی بازار 8درصد اشتغال دارند 5درصد اقتصاد میلیون اقتصادی انسانی تشکیل متوازن بزرگترین بالاتر ایرنا امارگیری شاغلان گزارش متوسطه بررسی 4درصد مردانه 3درصد