برگزیده ها

مازندمجلس: هاشم زایی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با طرح دوفوریتی اصلاح قانون شورای شهر گفت: با توجه به موضع‌گیری‎ها، شورای نگهبان این طرح را تائید نمی‌کند و آن را به خانه ملت بر خواهد گرداند قطعاً نمایندگان هم بر نظر خود اصرار خواهند کردند زیرا طرح فوق را بیش از 200 نفر به امضا رسانده‌اند درصورتی‌که با امضا 15 عضو هم امکان طرح آن وجود داشت، درنهایت سرنوشت این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رقم خواهد خورد.

مازندمجلس: هاشم زایی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با طرح دوفوریتی اصلاح قانون شورای شهر گفت: با توجه به موضع‌گیری‎ها، شورای نگهبان این طرح را تائید نمی‌کند و آن را به خانه ملت بر خواهد گرداند قطعاً نمایندگان هم بر نظر خود اصرار خواهند کردند زیرا طرح فوق را بیش از 200 نفر به امضا رسانده‌اند درصورتی‌که با امضا 15 عضو هم امکان طرح آن وجود داشت، درنهایت سرنوشت این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رقم خواهد خورد.
به گزارش نامه نیوز برابر نص اصل ۹۷ قانون اساسی وقتی طرح یا لایحه‌ای فوری در دستور کار مجلس قرار گیرد اعضای شورای نگهبان باید در مجلس حاضر شوند و نظر خود را اظهار نمایند، اما بر اساس گفته نمایندگان در حین بررسی طرح دوفوریتی اصلاح شورای شهر در چهارشنبه گذشته که به تعیین وضعیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد (سپنتا نیکنام ) مربوط می‌شود هیچ نماینده‌ای از شورای نگهبان حضور نداشت.
حتی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هنگام بیان نطق خود در موافقت با آن دراین‌باره مطرح کرده است که «پیگیری طرح اصلاح قانون شوراها در مسیر جوسازی علیه شورای نگهبان نیست بلکه صحبت از ضایع شدن حق مردم است» اما بااین‌وجود به نظر می‌رسد که شورای نگهبان درصدد است تا به اعضای خانه ملت بگوید تلاش آنان از نگاه این نهاد مورد تائید قرار نخواهد گرفت و اعضا بر نظر خود اصرار خواهند ورزید.
از سوی دیگر از آنجا که طرح فوق 200 امضا نمایندگان مجلس را به همراه دارد، به نظر نمی‌رسد آنان امضاهای خود را پس بگیرند، بنابراین طرح اصلاح قانون شوراها به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد و اعضای خانه ملت نظر نهایی در این رابطه را به مجمع واگذار خواهند کرد.
عبدالرضا هاشم زایی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با نبود نماینده شورای نگهبان در زمان بررسی طرح دوفوریتی اصلاح قانون شوراها گفت: اعضای شورای نگهبان در زمان بررسی طرح دوفوریتی باید حضورداشته باشد.
وی در این رابطه اضافه کرد: شورای نگهبان با توجه به موضع‌گیری‌اش این طرح را تائید نمی‌کند و آن را به خانه ملت بر خواهد گرداند قطعاً نمایندگان هم بر نظر خود اصرار خواهند کردند زیرا طرح فوق را بیش از 200 نفر به امضا رسانده‌اند درصورتی‌که با امضا 15 عضو هم امکان طرح آن وجود داشت، درنهایت سرنوشت این طرح در مجمع تشخیص مصلحت رقم خواهد خورد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در این رابطه که نبود نماینده شورای نگهبان در جلسه بررسی طرح فوق حامل پیام عدم تائید آن نیست، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد ولی طبق قانون باید در جلسه علنی مجلس حضور پیدا می‌کردند.
هاشم زایی دراین‌باره که طرح موردنظر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تا چه اندازه شانس تصویب دارد، ابراز کرد: اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بار اول نیست که روی می‌دهد و یکی از دلایل تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل همین اختلافات بوده است. در این خصوص با توجه به اخبار شنیده‌ شده بر اساس نظرات بعضی از علما و مراجع براین اعتقاد هستم مجمع تشخیص به نفع مجلس رأی خواهد داد.
وی در این رابطه توضیح داد: برخی از مراجع قم و علما و صاحب‌نظران مطرح کرده‌اند که مسئله عضو زرتشتی شورای شهر یزد (سپنتا نیکنام) حاکمیت غیرمسلمان بر مسلمان نیست؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موضع‌گیری‌ها به نفع مجلس تمام خواهد شد و با توجه به اصرار نمایندگان بر نظر خود، تائید نظر خانه ملت از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تقریباً قطعی به نظر می‌رسد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه بیان کرد: زمانی پیشینه قوانین به قبل از انقلاب برمی‌گردد که موضوع آن‌ها فرق می‌کند، اما این قانون پس از پیروزی انقلاب مصوب شده و شورای نگهبان هم آن تائید کرده است؛ بنابراین درصورتی‌که حین اجرا نظر مخالفی با آن به وجود آید و با صدور بیانیه در روزنامه رسمی قصد ملغی کردن آن را داشته باشند، سنگ رو سنگ بند نمی‌شود و هیچ قانونی نمی‌تواند دائمی بودن خود را درصحنه اجرا نشان دهد زیرا هرلحظه ممکن است براثر نگارش یک نامه یا سخنرانی بلاتکلیف شود و مانعی به وجود آید که ثبات آن را زیر سؤال برد.
هاشم زایی در این رابطه اظهار داشت: حتی بر فرض اگر قانونی برخلاف شرع یا قانون اساسی پس از تصویب و تائید شورای نگهبان هم باشد، باید از طریق مجلس دست به اصلاح آن زد زیرا با این روش اداره مملکت دچار مشکل خواهد شد.
منبع : رویداد 24
شورای نگهبان تشخیص قانون تائید شوراها رابطه مصلحت اصلاح نمایندگان اصرار اعضای بررسی خواهند سپنتا داخلی دوفوریتی کمیسیون نیکنام درصورتی‌که بنابراین اظهار مراجع سرنوشت قانونی زرتشتی دراین‌باره انقلاب نماینده تصویب می‌رسد گرداند مسلمان غیرمسلمان حاکمیت نمی‌کند قطعاً درنهایت امکان رسانده‌اند اساسی