برگزیده ها
دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران؛ آوردگاه نیروهای قدیم و جدید بازار

مازندمجلس: تهران- ایرنا- دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شرایطی به پایان رسید که می توان آن را آوردگاهی برای نبرد تمام عیار بین نیروهای جدید و قدیم بازار از برندهای آسیایی و اروپایی تا محصولات مشترک با شرکت های داخلی دانست.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در فضایی به وسعت 6 هزار و 500 مترمربع با مشارکت 48 شرکت داخلی و خارجی از 16 کشور برگزار شد.
این نمایشگاه عصر یکشنبه گذشته (پنجم آذر) در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گشایش یافت و پس از پنج روز فعالیت عصر جمعه گذشته (دهم آذر) به کار خود خاتمه داد.
در این نمایشگاه شرکت های خودرویی از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، چین، هند، اتریش، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و تایوان در کنار شرکت ها و خودروسازان ایرانی به عرضه و ارائه تولیدات خود پرداختند.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه ورود دانش و فناوری های روز صنعت خودروسازی به کشور، یافتن بازارهای جدید صادراتی، ایجاد اشتغال پایدار، حرکت به سمت تولید خودروهایی با مصرف کم و متناسب با محیط زیست و خودروهای برقی و هیبریدی برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو تهران بود.

** برنامه هایی ورای درآمدزایی
حضور بیش از 450 عکاس و خبرنگار در مراسم افتتاحیه و نشست های خبری گوناگون، برگزاری نمایشگاه خودروهای کلاسیک، نمایشگاه موتورسکیلت های کلاسیک، کلوب ماکت، حرکات نمایشی و تست درایو نشان داد هدف از برگزاری این نمایشگاه فقط درآمدزایی نبوده، بلکه افزایش سطح کیفی و بار محتوایی نمایشگاه از اهداف کلان آن بوده است.
برپایه این گزارش، غرفه داران و شرکت کنندگان در نمایشگاه موفق به انعقاد دهها قرارداد تجاری شده و بازدیدکنندگان نیز از دیدن خودروهای روز تولیدی شرکت های داخلی و خارجی بهره مند شدند.
بر این اساس نمایشگاه در محل بسیار مناسب و فضای نمایشگاهی دارای استانداردهای جهانی برگزار شد، شکل ساخت و قرارگیری غرفه ها بر اساس استانداردهای جهانی بود.

** وضع استقبال عمومی
روز نخست نمایشگاه همچون رویدادهای بزرگ جهانی به خبرنگاران و کارشناسان اختصاص یافت و رسانه ها با فراغ بال موفق شدند ابعاد مختلف نمایشگاه را به تصویر بکشند.
ایجاد سالن های ویژه برای برگزاری نشست های خبری، مصاحبه ها و استراحت خبرنگاران، در دسترس بودن مقام ها برای مصاحبه ها و فراهم سازی همه امکانات برای خبرنگاران در پنج روز برگزاری نمایشگاه مشهود بود.
مراسم افتتاحیه -هر چند کمی شلوغ و با استقبال خبرنگاران و عکاسان- با حضور مقام های وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و غرفه داران نیز در پنج روز برگزاری نمایشگاه با سیل عظیم مخاطبان روبرو شدند.
اهمیت این نمایشگاه موجب شد علاوه بر مقام های دولتی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از آن بازدید کنند.
«حسین اسفهبدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، درباره دومین نمایشگاه خودرو گفت: با وجود اینکه این نمایشگاه برای دومین دوره برگزار می شود اما سطح نمایشگاه نشان می دهد می تواند یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های بین المللی باشد.
استقبال کم نظیر مردم از آن بویژه در روز آخر برگزاری که با تعطیلی جمعه همزمان شده بود، از علاقه وافر مردم ایران به نمایشگاه خودرو با وجود دوری مسافت و برگزاری آن در محل نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب خبر می داد.

** رونمایی از خودروهای جدید
برپایه این گزارش، شرکت های مختلف خودرویی داخلی و خارجی طی این چند روز به رونمایی از جدیدترین محصولات خود پرداختند که از جمله آنها می توان به خودرو تایوانی «لوکسژن» اشاره کرد که در مجموع هفت مدل خودرو در حوزه های سواری، شاسی بلند، اس یو وی، ون و برقی تولید می کند و در نظر دارد از طریق نمایندگی رسمی خود در ایران این محصولات را به تناوب وارد بازار کشورمان کند.
«تویوتا پریوس» که عنوان پرفروش ترین خودرو هیبریدی جهان را به خود اختصاص داده، دیگر میهمان نمایشگاه دوم خودرو تهران بود.
همچنین در این نمایشگاه از خودرو سواری هیوندای «سوناتا هیبرید 2018» کره جنوبی رونمایی شد که قرار است در آینده نزدیک در ایران مونتاژ شود.
شرکت «بایک موتورز» چین در نخستین روز نمایشگاه از پنج مدل مختلف خودرو خود رونمایی کرد.
«دی اس 6» محصولی از دی اس اتومبیل - D S Automobiles- که برند برتر گروه پژو- سیتروئن است، «بی وای دی اس 6» که رتبه نخست رشد فروش در بازار چین را در اختیار دارد و از جمله باکیفیت ترین برندهای چینی در بازار ایران به شمار می رود، «آریو 5 توربو شارژ» یکی از جدیدترین محصولات گروه چری چین، «ام وی ام ایکس 33 اس» خودرو جدید مدیران خودرو- چری، «اچ سی کراس» محصول شرکت دانگ فنگ چین، خودرو «برلیانس کراس» که متعلق به یک شرکت خودروسازی چینی است و قرار است در آینده نزدیک در ایران به تولید انبوه برسد، «جک اس 3» کراس اور شرکت جک موتورز چین، «هایما اس 5» کراس اور محصول شاسی بلند گروه هایمای چین، «اکسنت» محصول شرکت کره ای هیوندای که در شرکت کرمان موتور تولید می شود، «سراتو آپشنال» محصولی از شرکت کره ای کیا که در سایپا تولید می شود، «تیگو 7» محصول لوکس شرکت چری چین، برند هندی «ماهیندرا»، خودروهای لکسوس NX200t و NX300h، تویوتا C-HR و پریوس شرکت ایرتویای ژاپن، ولوو S90، «پاسات» و «تیگوان» شرکت فولکس واگن آلمان – که پس از سال ها در یک رویداد خودرویی در ایران شرکت کردند - ، «مگان 2017» سدان فرانسوی، سیتروئن C3 نخستین محصول مشترک سایپا و سیتروئن، خودرو فرمول وان RS17 رنو و ٢ مدل مرسدس بنز C200 جدید و E200 جدید در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
خودرو مفهومی «اگزالت» که نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش گذاشته شد همچون نگینی بین خودروهای حاضر در این نمایشگاه می درخشید.
از این خودرو فقط 2 نسخه در جهان وجود دارد- یکی از آنها به رنگ آبی در سالن نمایش (شو روم) شانزلیزه پژو در معرض بازدید قرار داده شده است و دیگری در تهران به نمایش در آمد.
برپایه این گزارش، در غرفه ایران ‎خودرو نیز مدل‎هایی همچون پژو 2008، پژو 508، پژو پارس اتومات جدید، دنا پلاس توربو، پژو 207i اتوماتیک، رنو کپچر2017، تندر 90 پلاس، سوزوکی گراند ویتارا، h30 cross، هایما S5 توربو، هایما S7 توربو و ون وانا حضور داشتند.
حضور پژو به عنوان شریک تجاری ایران خودرو، سیتروئن به عنوان یار فرانسوی سایپا و البته آرین موتور تابان به عنوان نماینده رسمی برند دی اس، خبر از تقابل فرانسوی ها برای کسب سهم بازار ایران می داد.
در این نمایشگاه همچنین از کامیون فوق سنگین ولوو FH16 که قرار است در آینده نزدیک با همکاری سایپا دیزل و با آغاز داخلی سازی 20 درصدی در کشور تولید شود، رونمایی شد.
شرکت ایران خودرو دیزل نیز با محصولات جدید خود که حاصل آغاز دوباره همکاری با شرکای تجاری این شرکت به حساب می‌آید در دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران حاضر شد.
این شرکت با آغاز مجدد همکاری با شرکای تجاری خود، علاوه بر محصولاتی مانند ون «وانا» و اتوبوس جدید بین‌شهری، محصولات شرکت مرسدس بنز شامل کامیون‌های کشنده «آکتروس 1844 » و «آکتروس 3344S» ، کامیون باری «آکتروس 2536L»، کامیون کمپرسی «آکتروس 3341K » و کامیونت‌های مدل HD65 و HD78 شرکت هیوندای و همچنین کامیون کشنده «شاکمن» با گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.
ون وانا در کنار پیکاپ «تانلند» و کامیون کشنده «آیومان» فوتون نیز که از محصولات در حال تولید این شرکت به حساب می‌آیند، در این نمایشگاه در معرض دید عمومی قرار گرفتند. همچنین کاربری آمبولانس محصول ون وانا در کنار کاربری یخچال کامیونت هیوندای HD65 نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.
باز شدن پای هندی ها و تایوانی ها به بازار خودرو ایران از نکات بارز این نمایشگاه بود.
همچنین نمایشگاه خودروهای کلاسیک، موتور و ماکت نیز در حاشیه دومین نمایشگاه خودرو تهران برپا شد.
می توان گفت دومین نمایشگاه خودرو تهران، عرصه ای برای بازنمایی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی ایران بویژه در شرایط پسابرجام و ارتباط گیری گسترده با خودروسازان خارجی برای انتقال دانش و فناوری به کشور بود که به صحنه نبرد طرفداران انحصار و عاشقان رقابت تبدیل ‌شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 *1961*
گزارش: محمد ملک دار *انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

برجام

دومين نمايشگاه خودرو تهران

خودروسازي

نمایشگاه خودرو تهران برگزاری تولید خودروهای المللی دومین محصول محصولات بازار همچنین رونمایی کامیون داخلی خارجی گزارش هیوندای سیتروئن آکتروس توربو سایپا تجاری خبرنگاران عنوان برگزار آینده موتور نمایش همکاری کشنده فرانسوی همچون نخستین هایما نزدیک مختلف ایجاد کلاسیک خودرویی استقبال جهانی خودروسازان پرداختند خودروسازی محصولی هیبریدی جنوبی فناوری گرفتند گذشته ایرنا کاربری اقتصادی شرکای آفتاب اهداف آلمان اتوماتیک مرسدس درآمدزایی بازدید بویژه استانداردهای اسلامی علاوه اختصاص مصاحبه تجارت جدیدترین داران برپایه افتتاحیه مراسم پریوس تویوتا تایوانی اشاره سواری موتورز