برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - مجید انصاری با بیان اینکه با این روند انتخابات سیرنزولی مجلس فاجعه‌آمیز خواهد بود گفت: آیت‌الله جنتی گفتم نتیجه سخت‌گیری‌های سیاسی شما، ردصلاحیت افراد شجاع و سالم و حضور چهره‌های شائبه‌دار و اهل شعار و ریا در مجلس شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، مجید انصاری معاون سابق رئیس‌جمهوری و نماینده چهار دوره مجلس شورایاسلامی در  نشست مجلس انتظارها و عملکردها با اشاره به سابقه شانزده ساله فعالیت خود در مجلس شورایاسلامی با بیان اینکه «جایگاه مجلس جایگاه ویژه‌ای در ساختار قانون اساسی و نظامجمهوری اسلامی است و نماد مردم‌سالاری و خانه ملت است»، اظهار کرد: مجلس طبق قانوناساسی دو کارکرد اساسی و وظیفه‌ای دارد و حق دارد در تمام مسائل کشور در چارچوبقانون اساسی قانون وضع کند. اما باید دید که آیا مجلس امروز تنها قوه مقننه کشوراست؟ پاسخ منفی است چون در طول زمان از دور اول هر چه جلو آمدیم مجلس رقبایی پیداکرد و امروز رقبای آن یکی دو تا نیستند.

ردای قوانین کشور ما نامتناسب و وصله پینه ای است

انصاری تصریح کرد: از نگاه من، مجلسی موفق است که بسیار کم قانون وضعکند یعنی به اندازه نیاز و به گونه‌ای قانون وضع کند که زود به زود نیاز به اصلاحقانون نداشته باشد چون یکی از مشکلات فعلی مجلس ما وضع قوانین بسیار زیاد است وردای قوانین کشور ما ردایی بسیار نامتناسب و ناموزون با وصله پینه‌های هزار هزارلایه است چون حدود ۱۱ هزار عنوان قانونی هم‌اکنون در کشور وجوددارد که برخی از این عناوین قانونی خودش بیش از ۱۰۰۰ ماده قانونی است.

وی افزود: این انباشت قوانین به اضافه آیین نامه‌های اجرایی دولت ومصوبات لازم الاجرای رقبای مجلس در عرصه قانونگذاری، خود به کثرت قوانین ناهمگونیانجامیده و باعث شده اجرای قانون دشوار گردد و نظارت بر اجرای قانون هم غیرممکنباشد. از همین رهگذر کسانی که درصدد سوءاستفاده هستند گریزگاه‌های فراوانی را ازخود قوانین پیدا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اشکالات ساختاری یادآورشد: حتی اگر فرض کنیم آن مراکز مزاحم هم نباشند، اما یکی از اشکالات اساسی ما،نظام تک‌مجلسی است که قرار است همه قوانین از طریق قوه مقننه و مجلس وضع شود.مقتضیات چنین مجلسی که عوام مردم به آن رأی داده‌اند و انتظاراتی هم از آن دارند،نگاه روزمره به مشکلات است.

بدون نظام دو مجلسی هر نوع وضع قانونی دارای نقصان خواهد بود

انصاری افزود: وضع قوانین ما ناظر به روزمرگی است و گاهی وضع قوانینیحتی خلاف مصلحت درازمدت و میان‌مدت کشور است که بسیاری از قوانین ما از این قبیلاست در حالی که مصلحت کشور اقتضا می‌کند بسیاری از این قوانین را وضع نکنیم و جلو آنهارا بگیریم.

معاون سابق رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «بدون نظام دو مجلسی هر نوع وضعقانونی دارای نقصان خواهد بود»، گفت: این ضرورت موجب شده ما مجالس دوم غیررسمی ونظام چندمجلسی را بپذیریم در حالی که این ساختار می‌توانست در قالب مجلس سنا یا هراسم دیگری به طور رسمی شکل بگیرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه «مردم باید نخبگان را با شرایط ویژه و نه درحوزه‌های انتخابیه شهرستان ها برگزینند»، تصریح کرد: در هر حال مکانیزم‌های تشکیلمجلس دوم در دنیا متفاوت است و در ایران قبل از انقلاب هم سابقه داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما این را نپذیرفتیم و ناچار شدیمبخشی را شورای نگهبان از حیث انطباق با قانون اساسی رصد کند و یک بخش را مجمعتشخیص مصلحت نظام از بعد سیاستگذاری و رفع بن‌بست و گاه در معضلات مستقیما خودشوضع قانون کند.

وی افزود: ما در ساختار قوه مقننه یک نقیصه بنیادین و ریشه‌ای داریم وتا این نقیصه برطرف نگردد برخی از نواقص ما در عرصه قانونگذاری همچنان باقی خواهدماند و در بعد نظارت هم نظارتی که قانون اساسی از مجلس خواسته، حق تحقیق و تفحص درتمام امور کشور بوده، اما در تفسیرهای بعدی محدود در برخی امور کشور شده است. خودمجلس هم در گذر زمان حوزه نظارتی و تحقیق و تفحصی خود را که مهمترین و مؤثرتریننظارت است، محدود به موضوعاتی بعضا متأثر از فضای سیاسی یا موضوعات سیاسی یا مسائلخاص جناحی کرده و کمتر تحقیق و تفحص‌های مجلس به موضوعات کلان ملی که جهت ها رااصلاح می‌کند و ریل‌گذاری‌ها را تغییر می‌دهد معطوف بوده است.

با این روند انتخابات سیرنزولی مجلس فاجعه‌آمیز خواهد بود

وی در بخش دیگری از سخنانش به روند انتخابات مجلس اشاره و خاطرنشانکرد: در بحث انتخابات و نحوه شکل‌گیری و راهیابی نمایندگان به مجلس به شدت دچارآسیب شده‌ایم و از نظر من روند انتخابات و وضعی که تاکنون طی شده است اگر ادامهپیدا کند مجلس محال است به شرایط لازم دست یابد و لذا سیر نزولی مجلس هم شتابان‌ترخواهد شد و ممکن است به نقطه بسیار فاجعه‌آمیزی ختم شود که این مقوله دیگری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کارکرد تریبونی مجلس را جدای از نظارتدارای کارکرد مهم و سازنده عنوان کرد و افزود: اساسا نطق‌های قبل از دستورنمایندگان نقش اخلاق‌سازی و نهادسازی مدنی را از حیث اثرگذاری ایفا می‌کند و چونتریبون مجلس مطابق قانون اساسی تریبونی باز و غیرقابل فیلتر است این تریبون باز وآزاد می‌توانسته کارکردی اصلاحی در مراودات اجتماعی و اخلاق عمومی ایفا کند کهباید دید آیا این چنین اتفاقی می‌افتد و یا نتیجه معکوس دارد!

هاشمی رفسنجانی چند خطبه ایراد کرد تا فشار کم شود

وی اظهار کرد: زمانیکه نماینده زرند کرمان بودم عمدتا به کارهای ملی می‌پرداختم و فکر می‌کردم وظیفهمن قانونگذاری است و کم‌کم احساس کردم در حوزه انتخابیه به این متهم می‌شوم کهکاری به کار مردم ندارم و این فراگیر شده بود. خدمت مرحوم آیت‌الله هاشمیرفسنجانی، رئیس محترم مجلس رفتم و این مسأله را مطرح کردم که احساس می‌کنم مسیرخوبی شکل نگرفته و شما چند خطبه را به وظیفه نمایندگی و جایگاه مجلس اختصاص دهیدتا فشار کم شود. در آن زمان هم شورای نگهبان خوشبختانه نگاه خوبی داشتند و دو بارنمایندگان طرحی به شورای نگهبان دادند که در حوزه‌های انتخابیه دفاتری داشته باشندو رد شد و گفتند کار نماینده در مجلس است ولی در گذر زمان این شرایط تغییر کرده والان نمایندگان در حوزه انتخابیه دفاتر متعدد دارند و هزینه سنگین آن هم از جیبمردم پرداخت می‌شود.

انصاری افزود: همه بتدریج پذیرفتند که نماینده همه‌کاره است و الاناین مسأله به عنوان حق مسلم جا افتاده که مدیران حوزه انتخابیه باید با نظر وموافقت نماینده یا نمایندگان استان‌ها و  شهرستان‌ها تعیین گردند وگرنه وزیرکشور یا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود در اینجاست که باید دید بحث شایسته‌سالاریدر کجا جای می‌گیرد.  البته نماینده هم از طرف جناحی که روی کار آورده شدهباید مطالبات آنها را عملی کند و در اینجاست که نماینده تحت فشار است و این فشاررا در قالب سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص منتقل می‌کنند. متاسفانه این باعث شده کههم مجلس و هم قوه مجریه مسیر ضعف را طی کنند. این دادوستدها نقطه پایانی ندارد. همقوه مجریه از این آسیب می بیند و هم قوه مقننه.

وی با اشاره به مباحثی درباره نظام ریاستی یا پارلمانی که اخیرا مطرحشده و بااشاره به نقاط ضعفی که در مجلس شاهد هستیم، گفت: هرگاه مردم خواسته‌انداراده خود را در قالب تغییر نشان دهند پای صندوق‌های رأی ریاست جمهوری نشان داده‌اندو این در تغییر نگرش سایر دستگاه‌ها و سایر قوا مؤثر بوده است. در سال ۷۶ مردم بودند که با انتخاب آقای خاتمی نگاه دیگری را مطرح کردند وگفتمانی شکل گرفت که نهادینه شد و چند گام جلو رفتیم و همین اتفاق در سال ۸۴ افتاد و باز هم شاهد یک تغییر رویکرد بودیم. در سال ۹۲ باز هم مردم پاسخ دادند که اگر جریانی می‌گوید برای ورود آیت‌اللههاشمی مانع ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد خود مردم تصمیم بگیرند ایشان را انتخابکنند و یا خیر. مردم در سال ۹۲ توانستند اراده خود را در انتخابی متفاوتو غیرقابل پیش‌بینی نشان دهند چون همه نظرسنجی‌ها حکایت از آن داشت که شایدکاندیداهای دیگری رأی بیاورند.

انصاری تأکید کرد: هنوز هم بهترین راه برای نشان دادن رأی کلان ملیکشور به یک نفر از طریق نظام ریاست جمهوری است که اتفاق می‌افتد و اگر این را ازدست بدهیم با آسیب های درون مجلس ترس آن وجود دارد که بشدت جنبه جمهوریت نظامتضعیف شود و اگر چنین شود حتما بیش از آن جنبه اسلامیت نظام تضعیف خواهد شد چون مااین دو را جدای از هم نباید ببینیم و اینها انضمامی نیستند و عینیت دارند لذا اینبه نفع مردم‌سالاری و مصلحت ملی ما نیست.

به جنتی گفتم نتیجه سخت‌گیری‌های سیاسی شما، ردصلاحیت افراد شجاع

انصاری با اشاره به درک خود از نزول جایگاه مجلس و نمایندگان و حرف‌هاو امتیازگیری‌ها از دولت گفت: یک بار از آیت‌الله جنتی وقت گرفتم و نشستی با ایشانداشتم و گفتم نتیجه سخت‌گیری‌های سیاسی شما، ردصلاحیت افراد شجاع و سالم و حضورچهره‌های شائبه‌دار و اهل شعار و ریا در مجلس شده است. آیت‌الله جنتی متأثر شد وحتی از من خواست اطلاعاتم را درباره برخی سخنان نمایندگان به ایشان بدهم، اما منگفتم ما نهاد اطلاعاتی نیستیم و این شیوه درستی نیست؛ برای اصلاح باید روند انتخاباصلاح شود.

معاون پیشین رئیس‌جمهوری، در پایان سخنانش مهمترین چاره این مشکلات رااستقرار نظام حزبی خواند و گفت: اینکه ۸۰ میلیوننفر با ۳۰۰ نماینده مواجه باشند درست نیست. بایداحزاب قوی و فراگیر داشته باشیم که به مردم هم پاسخگو باشند و باعث شوند نمایندهبه کارهای ملی برسد، نه اینکه تا حزبی اعضایش زیاد شد آن را منحل کنیم.

 

29216

 

 

قانون قوانین نماینده مصلحت اساسی انصاری افزود آیت‌الله انتخابیه تغییر دیگری نمایندگان اشاره اینکه سیاسی جایگاه انتخابات بسیار مقننه می‌کند قانونی تحقیق مجلسی قانونگذاری دارند شورای شرایط نتیجه نگهبان تشخیص مشکلات ساختار کارکرد عنوان معاون رئیس‌جمهوری سخت‌گیری‌های افراد باشند ردصلاحیت می‌افتد سخنانش غیرقابل تریبونی جمهوری اینجاست استیضاح مسأله دادند فراگیر مجریه ریاست درباره کارهای احساس اتفاق بسیاری رقبای امروز نیستند نامتناسب تصریح اظهار مردم‌سالاری هاشمی ایراد شورایاسلامی سابقه اجرای نظارت محدود مهمترین متأثر موضوعات نظارتی نقیصه اشکالات دارای نقصان تأکید جناحی