برگزیده ها
ضعف وزارت راه در بالا بردن کیفیت ساخت و ساز/ عمر مفید ساختمان در ایران ۲۰ سال در جهان ۸۰ سال

مازندمجلس: مدیرعامل مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در بالا بردن کیفیت ساخت و ساز موفق عمل نکرده است، گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در ایران پایین است، برای مقابله با زلزله باید کیفیت ساخت افزایش یابد.

مازندمجلس:، حمید ادیبی امروز در نشست راهبردهای دانش‌محور و عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله با تأکید بر اینکه باید با طراحی پودمان‌های شغل محور ضعف‌های تخصصی صنعت ساختمان را پوشش دهیم، گفت: در مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران 8 راهبرد براساس این ضعف‌ها طراحی شده است. 

وی افزود: اخلاق حرفه‌ای و پای‌بندی به تعهدات و اصول حرفه‌ای می‌تواند صنعت ساختمان را روز به روز به جلو حرکت دهد و ساختمان با کیفیت تولید شود، اما سؤال ما این است که در این چند سال گذشته آیا ساختمان سالم و ایمن ساخته شده و آیا کیفیت ساختمان‌ها بهبود یافته است؟ 

ادیبی با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیق و توسعه در این چند سال 55 هزار مهندس ساختمان را به میزان 5 میلیون نفر ساعت آموزش داده است، گفت: فاصله ما با استانداردهای جهانی از لحاظ کیفیت ساخت و ساز زیاد است، پس بنابراین باید یک تصمیم جمعی برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز در کشور که کشوری زلزله‌خیز است، گرفته شود. 

مدیرعامل مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران ادامه داد: باید افراد دلسوز حرفه‌ای کیفیت ساختمان‌ها و ساخت و سازها را بالا ببرند، بنابراین می‌توانیم در این مورد از NGOها و دستگاه‌های بالادستی استفاده شود. 

وی با تأکید بر اینکه 8 راهبرد طراحی شده در مؤسسه تحقیق و توسعه می‌تواند ما را به استانداردهای جهانی در ساخت و ساز نزدیک کند، اظهار داشت: نگاه ما در این 8 راهبرد این است که آگاهی مردم و مطالبه‌گری مردم بالا برود، پس تا وقتی آگاهی مردم و مطالبه‌گری بالا نرود، نمی‌توان به افزایش کیفیت ساخت و ساز امیدوار بود. 

وی یکی دیگر از این راهکارها را ترغیب و بسط نهادهای نظارتی مردم‌نهاد عنوان کرد که می‌تواند کمک بزرگی به صنعت ساختمان کند و تأکید کرد: وقتی مردم مطالبه‌گر از این کیفیت ساخت و ساز باشند، دولت وظیفه خود را در این بخش متمرکز خواهد کرد. 

ادیبی ادامه داد: قوانین زیادی در بخش ساخت و ساز وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود، اما متأسفانه باید گفت که یکی از آفت‌های بزرگ در عرصه ساخت و ساز و پایین بودن کیفیت نظام مهندسی است. 

وی تصریح کرد: فساد زیادی در نظام مهندسی است که اجازه نمی‌دهد خیلی از موارد مقررات ملی ساختمان به خوبی اجرا شود. 

ادیبی ادامه داد: اگر افراد اخلاق‌محور در نظام مهندسی توسعه پیدا کند، می‌توان به کیفی‌سازی امیدوار بود، بنابراین مؤسسه تحقیق و توسعه با ورود به این بخش و طراحی مدل شایستگی قصد دارد، قبل از انتخابات نظام مهندسی فراخوان مدل شایستگی و ارزیابی را برای ورود به انتخابات هیأت مدیره ارائه کند. 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارها برای کیفی‌سازی اجرای مدل‌های انگیزشی و رویدادهای تشویقی است که می‌تواند عمر مفید ساختمان‌ها را در کشور افزایش دهد. 

ادیبی خاطرنشان کرد: عمر مفید ساختمان در کشور 20 سال است، در حالی که از لحاظ استاندارد باید این عدد 80 تا 100 سال باشد. 

ادیبی با انتقاد از ادغام وزارت مسکن با وزارت راه و ترابری گفت: ادغام وزارت مسکن با وزارت راه و ترابری یک حرکت غلط بود و متأسفانه ادغام باعث شد تا تمرکز از روی بخش مسکن از بین برود. 

ادیبی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که عملکرد وزارت راه و شهرسازی در 4 سال گذشته برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: وزارت راه و شهرسازی در بالا بردن کیفیت ساخت و ساز موفق نبوده است، بنابراین برای مقابله با زلزله باید کیفیت ساخت و ساز را بالا ببریم. 

ب

کیفیت ساختمان وزارت ادیبی توسعه تحقیق مؤسسه بنابراین ساختمان‌ها مهندسی می‌تواند طراحی ادامه حرفه‌ای ادغام اینکه تأکید عمران راهبرد کیفی‌سازی متأسفانه زیادی شایستگی ترابری راهکارها ارزیابی انتخابات شهرسازی استانداردهای مدیرعامل گذشته زلزله خبرنگار جهانی افراد افزایش مطالبه‌گری آگاهی امیدوار