برگزیده ها
شاخص بورس 334 پله عقب نشست

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (چهارشنبه) با افت 344 واحدی به جایگاه 90 هزار و 951 واحدی عقب نشینی کرد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، در معاملات امروز یک میلیارد و 283 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 975 میلیارد ریال در 70 هزار و 657 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 110 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، هشت واحد افت کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 6 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 343 واحد کاهش یافته است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 446 واحد افت کرد اما شاخص بازار دوم بورس 333 واحد بالا رفت.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 120 میلیون سهم به ارزش 252 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فرآورده های نفتی به ارزش 157 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 139 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 130 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 86 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و کچاد (صنعتی ومعدنی چادرملو) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر منفی را بر جای گذاشت، اما تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین) با بیشترین تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شد.

** افت سه واحدی آیفکس
دادوستدهای امروز فرابورس ایران در حالی پایان یافت که علاوه بر افت سه واحدی شاخص آیفکس (فرابورس) که حجم معاملات نسبت به دیروز کاهش اما ارزش آن افزایش یافت.
پذیره‌نویسی اوراق مرابحه کرمان موتور نیز امروز با سود 17 درصد به پایان رسید.
امروز پذیره‌نویسی یک میلیون ورقه اوراق مرابحه کرمان موتور با نرخ 17 درصد و پرداخت هر سه ماه یکبار آغاز شد که همه آن در روز نخست پایان یافت. بدین ترتیب یک میلیون ورقه «کرمان98» به ارزش حدود یک‌هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد.
هدف از انتشار این اوراق تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید شرکت خودروسازی کرمان موتور اعلام شد. بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده تامین سرمایه تمدن و ضامن این اوراق نیز بانک آینده است.
سهامداران، بیش از 89 میلیون سهم به ارزش 269 میلیارد ریال را دست به دست کردند و به ترتیب نمادهای «ذوب» و «کپرور» موفق شدند بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار بگیرند.
همچنین امروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس، با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت سود سال مالی 1396 متوقف شد.

** اوراق تسهیلات مسکن
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن 79 هزار ورقه به ارزش 59 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت و تسه آبان ماه96 با معامله 47 هزار ورقه به ارزش 35 میلیارد ریال در صدر ایستاد.
قیمت این اوراق در بازه 721 هزار تا 750 هزار ریال در نوسان بود.
در پایان بازار بیش از 219 میلیون ورقه به ارزش حدود 2 هزار و 317 میلیارد ریال در بازارهای 9 گانه فرابورس ایران دادوستد شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز امروز در مجموع یک میلیون و 850 هزار ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 775 میلیارد ریال معامله شد و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب7» پس از اوراق مرابحه کرمان موتور بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2022*1961*
خبرنگار: میثم طاهری*انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

تسه

میلیارد اوراق امروز میلیون معاملاتی بازار پذیره‌نویسی موتور فرابورس پایان معاملات سرمایه کرمان پالایش بیشترین مرابحه معامله تامین انتشار تسهیلات اختیار یک‌هزار ترتیب صنعتی اختصاص شناور بیانگر نمادهای فولاد تاثیر ایرنا واحدی