برگزیده ها
روحانی: دولت از مردم جدا نیست /حاشیه‌نشینی غمی بزرگ است

مازندمجلس: سیاست > دولت - رییس جمهور گفت:من به آینده سیستان و بلوچستان بسیار خوشبین هستم زیرا توسعه هر منطقه ای منوط به توسعه نیروی انسانی آن است و بقیه مباحث فرع حساب می شوند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان سیستان وبلوچستان با قدردانی از مشارکت همه مردم استان برای حفظ امنیت در کنار نیروهایمسلح، گفت: مردم ایران و استان سیستان و بلوچستان با مشارکت سیاسی در انتخابات ،جواب قاطعی به بدخواهان دادند.

 روحانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر کاروان تدبیر و امید بهاستان عزیز سیستان و بلوچستان و دیدار با مردم دلیر و قهرمان این استان بوده است،گفت: میلاد پیامبر اسلام(ص)، امام صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک می‌گویم و از همهمردم این استان اعم از قبایل، طوایف، بلوچ‌ها و سیستانی‌ها که کاری بزرگ برایتوسعه امنیت این استان انجام دادند، تشکر می‌کنم.

اهم صحبت های او از این قرار است:

*من بسیار خوشحالم که اولین سفر استانی دولت دوازدهم در ایام هفتهمبارک وحدت به این استان بود.به نظر من دولت یازدهم نسبت به دولت های قبلی تلاش بیشتری برای توسعهاین استان کرده است.

* سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت در مرزها فعال بوده ودر مسیر توسعه امنیت استان، نقش بسزایی دارند؛ اساس امنیت در اختیار مردم استاناست و امنیت امروز استان حاصل اخوت و برادری میان مردم است.

*ما باید در هر نعمت شکرگزار خدا و کسانی باشیم که مسئولیت انجامآن را بر عهده گرفته و از گروهی که خدمت می‌کنند، تشکر کنیم چرا که این تشکر موجبتشویق خدمتگزاران به خدمتگزاری می‌َشود.

* دولت جدای از مردم نیست؛ دولت خادمان و نمایندگان مردم هستند و همهنهادها از جمله سپاه، بسیج، ارتش و دولت همه از خود  مردم هستند.

*مثلا در حادثه کرمانشاه کار دولت و دیگر نهادها یک کار نمونه بودزیرا در همان لحظات اولیه زلزله و در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۷ هزار نفر نجات پیدا کردند و به بیمارستانها منتقل شدند. اینکه این کار حتی در کشورهایپیشرفته هم انجام نمی شود؛ دولتمردان در واقع نمایندگان مردم هستند و حضور مردمنشان دهنده قدرت ملی است.

* متأسفانه برخی از تعبیرات و گفتارهایی که این روزها در رسانه‌ها وفضای مجازی منتشر می‌شود، با این آیات قرآن مصداق ندارد؛ در جریان زلزله غرب کشور،درست است که همدلی و کمک مردم در صحنه در تسریع خدمات بسیار مؤثر بود اما بخش‌هایمختلف از جمله دولت، هلال احمر، بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیرو و نفت، اقداماتنمونه‌ای را به انجام رساندند به گونه‌ای که بیش از 7 هزار نفر در ساعات اولیهوقوع حادثه نجات یافتند که این در کشورهای پیشرفته نیز کم‌نظیر است.

*من به آینده سیستان و بلوچستان بسیار خوشبین هستم زیرا توسعه هرمنطقه ای منوط به توسعه نیروی انسانی آن است و بقیه مباحث فرع حساب می شوند.

* برای توسعه هر منطقه ای صاحبان فکر و اندیشه و همچنین نخبگانباید پای کار بیایند زیرا هیچکس به اندازه مردم همان منطقه به مشکلات و راهکارهایرفع آن آشنا نیست.

*حضور در مراسم بزرگداشت روز ۱۶ آذر در دانشگاه سیستان و بلوچستان برای من یک توفیق بزرگ بود؛ مامعتقدیم که تمرکززدایی از مرکز را باید کم کم در این نوع مراسم هم اجرایی کنیم.

* توسعه هر منطقه ای از دانشگاه ها شروع می‌شود؛ باید در دانشگاهمواد درسی مرتبط با مشکلات و مسائل و ظرفیت‌های منطقه تعریف شود.

* در دولت یازدهم حتماً در ارایه خدمات نقص‌هایی وجود داشته و در حدتوقع مردم نتوانستیم کارها را به انجام برسانیم، اما دولت یازدهم نسبت به دولتهایگذشته بیشترین تلاش‌ها را برای توسعه استان سیستان و بلوچستان به انجام رسانده است.

* یکی از تأکیدات ما به وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهمبر ایجاد جاده ساحلی سواحل مکران از بندرعباس و توسعه بندر جاسک بوده، امیدواریم تاتوسعه این بندر و اجرای این جاده در دولت دوازدهم اجرایی شود تا بتوان صادرات نفتکشور را از طریق بندر جاسک به انجام رساند چرا که این یک تصمیم استراتژیک است کهصادرات نفت کشور بیرون از تنگه هرمز انجام شود.

* نیروی دریایی ارتش در کنار سواحل مکران حضور پیدا کرده و نقشارزشمندی در راستای توسعه این سواحل و امنیت منطقه داشته است. تلاش‌های نیرویدریایی ارتش در توسعه امنیت آب‌های بین‌المللی و نقش جمهوری اسلامی ایران در توسعهامنیت منطقه موجب افتخار ملت ایران است.

* رزمندگان و ملت ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم درمنطقه داشتند؛ ملت ایران قدردان این تلاش‌ها بوده و از شهدای مبارزه با تروریسمبویژه شهید حججی ، بسیار باشکوه تقدیر کردند.

* ملت ایران با حضور پرشور در انتخابات و رأی خود به این دولت درواقع از خدمات دولت یازدهم قدردانی کردند. با حمایت مردم نسبت به آینده کشور،امیدواریم و مطمئنیم که از مشکلات عبور خواهیم کرد.

* با نگاهی به 4 سال گذشته در می‌یابیم که چه توطئه‌های بزرگی علیهدولت و ملت ایران بوده که پشت سر گذاشته‌ایم؛ نقش جمهوری اسلامی ایران در امنیتمنطقه بسیار حائز اهمیت است.

* خیر و برکت افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تنهابرای استان سیستان و بلوچستان و ایران نیست، بلکه برای همسایگان ما و دیگر کشورهایمنطقه نیز بوده و پروژه‌ای بین‌المللی است.

* برای استفاده از ظرفیت 8.5 میلیون تنی فعلی بندر چابهار نیاز بهجاده و راه‌آهن داریم. جاده فعلی زاهدان - چابهار نیاز به باند جدیدی دارد و 540کیلومتر آن نیازمند اصلاح است.

* راه‌آهن جزو طرح‌های مهم ماست ولی برای تکمیل آن نیازمند بودجههستم. اگر بخواهیم با بودجه خودمان ادامه دهیم این پروژه که تاکنون پس از چند سال27 درصد پیش‌روی داشته سال‌ها طول می‌کشد تا به پایان برسد؛ یا باید صندوق به کمکما بیاید یا به سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی نیاز داریم. هر 2 طرح جزو اولویت‌هایما است هم بزرگراه‌شدن جاده چابهار به زاهدان و هم راه‌آهن و تلاش می‌کنیم به سرعتانجام شود.

*{‌ برای تقویت بازارچه‌های مرزی چه برنامه‌ای دارید؟} امیدواریممنطقه آزاد به‌زودی تصویب شود، در حال رایزنی با پاکستان هستیم تا 2 بازارچهپیشین و ریمدان فعال شود. 5 بازارچه در شمال استان هم باید فعال شود. البتهزیرساخت امنیت و روابط دوستانه با همسایه‌ها حل شده و امیدواریم ظرفیت این بازارچه‌هازودتر فعال شود.

*{ دولت چه برنامه‌ای برای مقاوم‌سازی مناطق حاشیه‌نشین دارد؟} مسئلهحاشیه‌نشینی باید در این استان دنبال شود و در کنار آن دولت در بحث مقاوم‌سازیورود کند. ما در بودجه سال آینده طرحی داریم به‌عنوان بافت فرسوده که البته مربوطبه همه شهرهای کشور است، بافت‌های فرسوده باید احیا شود که این در تهران و سایرشهرهای بزرگ باید احیاء شود. طراحی ما به نحوی است که برای بخش خصوصی می‌صرفد درزمینه بافت‌های فرسوده ورود کند.

*{ در حال حاضر 44 صیاد بیش از 2 سال است که به‌عناوین مختلف یا به‌دستدزدان دریایی یا در بند دولت سومالی اسیر هستند، دولت چه برنامه‌ای برای تسریع درآزادی آن‌ها دارد}ما در زمینه صیادان با دزدان دریایی طرف هستیم. یکی از چالش‌هاییکه در آب‌های آزاد برای صیادان ایرانی وجود دارد مواجهه با دزدان دریایی است.البته نیروی دریایی تاکنون اقدامات موثری برای تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی و ماهی‌گیریایران انجام داده اما باز هم صیادان ایرانی درگیر این چالش هستند. ما درسومالی با یک دولت یا واحد مرکزی روبه‌رو نیستیم که با آن مذاکره کنیم بنابراینروند آزادی صیادان ما طولانی شده و دولت تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا ازطریق واسطه‌ها صیادان ایرانی را آزاد کند.

 

 29216

 

 

استان توسعه امنیت سیستان بسیار بلوچستان منطقه دریایی صیادان چابهار یازدهم نیروی امیدواریم سواحل آینده راه‌آهن ایرانی فرسوده برنامه‌ای داریم خدمات مشکلات جمهوری زاهدان نیازمند دادند ظرفیت اولین بودجه اینکه انتخابات قدردانی دزدان بافت‌های البته مبارزه مشارکت تاکنون اسلامی مراسم دانشگاه روحانی حادثه وزارت زلزله اجرایی تلاش‌ها آب‌های بین‌المللی دوازدهم ایجاد نمایندگان مکران تسریع