برگزیده ها

مازندمجلس: یک کارشناس صنعت ساختمان درباره مشکل ایمنی ساخت و سازها گفت: یکی از آفت ها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، نظام مهندسی است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، حمید ادیبی در نشست تخصصی بررسی راهکارهای علمی افزایش ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله گفت: در حال حاضر در کشور ساختمان ایمن کم داریم و به جرأت می‌توان گفت در سالهای اخیر علیرغم بودجه آئین نامه ها و قوانین متعدد در زمینه ارتقای ایمنی در ساخت  و سازها نتوانسته ایم این ایمنی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برای دستیابی به ایمنی در ساخت و ساز ها، یکی از مهمترین روشها افزایش آگاهی شهروندان و مطالبه گری از نهادهای حاکمیتی از سوی مردم، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد است که می توانیم در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز پیشرفت خوبی داشته باشیم.

این کارشناس ساختمان گفت: یکی از آفت ها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، سازمان های نظام مهندسی هستند که با شفاف سازی در هزینه های ساخت و ساز مخالفند. اخیراً این موسسه تحقیقاتی، نرم افزاری طراحی کرده که امکان هر گونه فعالیت خارج از قوانین طراحی و ساخت را از سازنده سلب می کند اما نظام مهندسی از آن استقبال نکرده است.

ادیبی عمر مفید ساختمان ها در ایران را بین ۲۰ تا ۳۰ سال عنوان و اظهار داشت: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، عمر ساختمان ها به ۸۰ تا ۱۰۰ سال می رسد. چرا که در این کشورها، شرکت های بازرسی وجود دارند که استانداردسازی ساختمان ها را رصد و کنترل می کنند.

به گفته این پژوهشگر صنعت ساختمان برای ارتقای کیفی سازی ساختمان ها بدون آنکه هزینه های زیادی روی دست سازنده و مردم گذاشته شود، مدل هایی طراحی شده که با اجرای آنها می توانیم در ارتقای ایمنی ساختمان موثر باشیم.

وی با بیان اینکه ادغام دو وزارت راه و مسکن و ایجاد وزارت راه و شهرسازی مسئله ساز شده است، تصریح کرد: این ادغام سبب شد که تمرکز بر مسکن از بین برود و مسئولان بیشتر به دنبال این باشند تا اینکه به دنبال آن باشند که درباره ایمنی ساختمان صحبت کنند از تعداد راه هایی که ایجاد شده سخن بگویند. به نظر من تفکیک دو وزارتخانه بسیار لازم است.

در ادامه این نشست، حسنعلی مجبوریان درباره ایمنی ساخت و ساز دربرابر زلزله گفت: صنعت ساختمان یکی از مهمترین صنایع کشور است که گردش مالی آن سالانه ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است. در حالی که درآمد سالانه کشور از فروش نفت به ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان و درآمد مالیاتی ۸۵ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس صنعت ساختمان میزان اشتغال این صنعت را دو میلیون نفر در ایران عنوان کرد و افزود: هزینه تولید شغل در صنعت ساختمان برای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است ولی در سایر مشاغل به خصوص صنایع تولیدی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان هزینه ایجاد هر شغل به حساب می آید. بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت می تواند اشتغال بالایی ایجاد کند.

وی در خصوص آثار زلزله اخیر بر ایمنی سازی ساختمان ها اظهار داشت: سه نوع ساختمان با اسکلت فلزی، اسکلت بتنی و سنتی و بنایی سازی در زلزله استان کرمانشاه تخریب شده است که در خصوص ساختمان های با اسکلت فلزی، مشکلاتی چون عدم کیفیت در جوشکاری ها، عدم رعایت استانداردها در اتصالات، اجرای ضعیف بادبندها، اجرای نامناسب ستون ها و شمشیری راه پله ها از عوامل ریزش و تخریب محسوب می شود. همچنین با ساختمان های بتنی نیز مواردی همچون کمبود آرماتوره و شکست اتصالات، نامقاوم بودن بتن ها، کم کاری در تعداد آرماتورها و اشکالات خمیدگی در طراحی ستون ها و آرماتورها به چشم می خورد که نشان از ضعف در طراحی و اجرا دارد.

مجبوریان گفت: تعداد کشته های زلزله در دنیا طی ۵۰ سال گذشته، ۴۷۰ هزار نفر بوده است این در حالی است که در ایران در همین بازه زمانی ۱۱۴ هزار نفر در اثر زلزله کشته شده است که نشان می دهد علیرغم اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی یک پنجم تلفات زلزله دنیا در ایران رخ می دهد.

به گفته این کارشناس ساخت و ساز، گسل های تهران شامل گسل مشاء، گسل ری و گسل شمال پتانسیل وقوع زلزله بین ۷ تا ۹ ریشتر را دارد.

این کارشناس مسکن در تهران ۵۰ تا ۵۵ درصد ساختمان ها در برابر زلزله مسئله و مشکل جدی دارند ولی در ژاپن در حالی که در سال ۲۰۰۳، ۷۵ درصد ساختمان ها ضد زلزله بود در سال ۲۰۱۵ به ۹۰ درصد افزایش یافت.

ساختمان زلزله ایمنی کارشناس تومان طراحی افزایش هزینه ایجاد اجرای تعداد میلیارد اینکه مهندسی ارتقای اسکلت میلیون باشند مجبوریان درباره درآمد اتصالات آرماتورها تهران تخریب اشتغال سالانه دنبال صنایع دارند قوانین زمینه ادامه علیرغم داریم ادیبی برابر مهمترین توانیم اظهار ادغام وزارت عنوان سازنده کیفیت باشیم مسئله