برگزیده ها
دولت از تولید داخلی حمایت نمی‌کند و دستگاه‌ها ملزم به مصرف کاغذ ایرانی نیستند/ واردات را از مالیات معاف کرده‌اند اما بر تولید مالیات بسته‌

مازندمجلس: ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی می‌گوید: کاغذ تحریر وارداتی و کاغذ روزنامه به عنوان محصول فرهنگی تلقی شده و از پرداخت مالیات ۹درصد معاف هستند اما همین کاغذ وقتی در کارخانه داخلی تولید می‌شود موظف به پرداخت این مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرینوز ، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی (رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، باتوجه به حواشی‌ اخیر قیمت کاغذ و بالا رفتن ۲۵ درصدی قیمت این کالا از ابتدای سال تاکنون، درباره لزوم حمایت از تولید کاغذ داخلی و حل مشکلاتی مثل مالیات بر ارزش افزوده برای این صنعت گفت: سیاست‌ها و قوانین کشور ما بیشتر جنبه حمایت از واردات دارد نه حمایت از تولید داخلی. یکی از نمودهای مهم در این قضیه هم موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. متاسفانه طبق مصوبه‌ای که در کشور وجود دارد، کاغذ تحریر وارداتی و کاغذ روزنامه به عنوان محصول فرهنگی تلقی شده و از پرداخت مالیات ۹درصد معاف هستند اما همین کاغذ وقتی در کارخانه داخلی تولید می‌شود؛ موظف به پرداخت این مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. یعنی موظف است تمام قیمت تمام شده‌اش شامل مواد اولیه، آب وبرق و ... و در کل هرچه بر این قیمت تمام شده‌اش اثر می‌گذارد را به علاوه بر این ۹درصد را پرداخت کند. این مسئله؛ منِ تولیدکننده کاغذ را از کورس رقابت با نمونه خارجی دست‌کم در این زمنیه ۱۰ تا ۱۲ درصد عقب می‌اندازد. پس کسی هم رغبتی ندارد که در حوزه تولید کاغذ سرمایه‌گذاری کند.

کاغذ در کشور ما تعرفه‌ ندارد

او سپس با اشاره به لزوم تعیین و تخصیص تعرفه برای کاغذ خارجی، بیان کرد: نکته دوم بحث وضع تعرفه‌هاست. کاغذ در کشور ما تقریبا تعرفه‌ای ندارد و این ۵ درصد به عنوان حقوق و عوارض گمرکی تلقی می‌شود و واقعا تعرفه نیست. بارها و بارها هم تقاضا شده که برای توجه به تولید داخلی باید مقداری وضع تعرفه داشته باشیم، مثل تمام کشورهای بزرگ از قیبل آمریکا، چین و خیلی دیگر از کشورها. البته من درک می‌کنم و مخالف واردات نیستم چون کمبود تولید در داخل کشور داریم و این بخش‌ها باید حتما با واردات تامین شود. با این حال ما باید فرصت‌هایی را هم برای سرمایه‌گذار تولیدکننده داخلی به وجود بیاوریم تا آنها بتوانند محصول قابل قبولی ارائه کنند و از اقتصاد ملی خودمان هم حمایت کنیم. همین مسائل باعث می‌شود نواسانات قیمت کاغذ در کشور خیلی جدی باشد و گاهی به صورت اساسی قیمت‌ها بالا برود. واقعیت این است که شرط درست و منظمی بر رفتار تولید و واردات و مصرف نداریم.

روغنی همچنین در پاسخ به نگرانی‌ها از تاثیر بالارفتن قیمت کاغذ بر قیمت تمام‌شده کالاهی فرهنگی مثل روزنامه و کتاب، اظهار داشت: همه نگرانی‌‌ها از اینکه با بالا رفتن تعرفه کاغذ؛ قیمت آن بالا می‌رود و به طبع قیمت پشت جلد کتاب و روزنامه هم افزایش خواهد داشت و سبد خانوار ایرانی بیش از بیش از کالای فرهنگی خالی می‌شود، درست است. منتها تا زمانی که استراتژی درستی نداشته باشیم هیچ کدام این مسائل قابلیت حل شدن ندارند. کشور باید یک استراتژی دقیق برای بحث مسائل فرهنگی از جمله کاغذ داشته باشد.

دولت در تولید کاغذ از تولیدکننده داخلی حمایت نمی‌کند

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران ادامه داد: دولت حمایت جدی دست‌کم در تولید کاغذ از تولیدکننده داخلی ندارد درحالیکه اگر امکان و فرصت برای صنعت داخلی به وجود بیاورد، ما می‌توانیم نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشیم و بخش‌های وسیعی از نیاز کشور را برطرف کنیم. ما سالانه ۳۷۰هزار تن مصرف کاغذ تحریر در کشور داریم که در داخل کشور ۱۲۰هزار تن کاغذ تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود، کاغذ روزنامه هم ۱۰۰هزار تن کاغذ نیاز داریم که ۱۰هزار تا ۱۵هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و دوباره مابقی را از خارج وارد می‌کنیم. در صورتیکه با یک سرمایه‌گذاری و نگاه اقتصادی درست می‌توانیم همه این میزان نیاز را خودمان در کشور تولید کنیم. در حال حاضر کاغذ پارس امکان بسیار خوبی دارد که حتی بی‌نیاز از مواد اولیه وارداتی خیلی از تولیدات را خودش انجام بدهد.

دستگاه‌های دولتی قانون الزام به مصرف کاغذ داخلی را رعایت نمی‌کنند

این تولید‌کننده کاغذ درباره الزام به مصرف کاغذ داخلی در ارگان‌های دولتی، یادآورد شد: در ارتباط به الزام به مصرف کاغذ داخلی چه دولت یازدهم و چه دولت‌های قبلی این مسئله را به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرده‌اند ولی این دستگاه‌ها به هیچ وجه این مسئله را رعایت نمی‌کنند و یکی از دلایشان را هم موضوع کیفیت اعلام می‌کنند که واقعا موضوع کیفیت کاغذ داخلی محل بحث است و کیفیت کاغذ داخلی از نظر ما کارشناسنان کاغذ محلی از اعراب ندارد ولی بالاخره این دوستان آن را به عنوان یک موضوع خیلی جدی مطرح می‌کنند. در همین راستا درباره ارتباط کیفیت و قیمت هم می‌توان گفت بله از نظر منطقی درست است و قیمت و کیفیت رابطه مستقیمی با همدیگر دارند. اما من می‌گویم ما دلایل دیگری هم در نابسامانی قیمت کاغذ داریم که واقعا جدی‌تر و ریشه‌ای‌تر هستند.

برخی استفاده از کاغذ خارجی به جای کاغذ ایرانی را منطقی‌ جلوه می‌دهند

او اضافه کرد: وقتی که ارز کشور ما ارزان قیمت است و ما همه گونه امکانات و تسهیلات را در اختیار واردکننده قرار می‌دهیم یعنی به طور طبیعی قیمت تمام شده برای او را پایین می‌آوریم و ممکن گاهی اوقات و نه همیشه است قیمت یک کاغذ خارجی ارزان‌تر از کاغذ داخلی برآورد و اعلام شود. بنابراین با اتکا به مسئله کیفیت و قیمت توجیهاتی به وجود آید که استفاده از کاغذ خارجی به جای کاغذ ایرانی را منطقی‌تر جلوه بدهند. دولت باید بر این ابلاغ خود مبنی بر لزوم استفاده از کاغذ داخلی در ارگان‌ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد و واقعا کشور ما امکان تولید برای رفع نیاز اکثر و حتی همه دستگاه‌های دولتی به کاغذ را دارد و حالا بخش خصوصی مختار است.

حذف ارز مبادله‌ای در حوزه کاغذ کار خوب و درستی است

روغنی، تک‌نرخی شدن ارز را نیز راه‌حل اساسی برای حل مشکل نوسان قیمت کاغد در بازار دانست و گفت: اگر نرخ ارز ما تک‌نرخی شود دیگر خیلی رغبتی به واردات وجود نخواهد داشت و دیگر پول ارزانی وجود نخواهد داشت که به واسطه آن کاغذ وارد کنند. حذف ارز مبادله‌ای برای بخش‌هایی از حوزه کاغذ بسیار کار خوب و درستی است. اولا اینکه ما به این وسیله از پول ملی خودمان حمایت می‌کنیم و دوم هم اینکه شرایط برابری به وجود می‌آوریم تا تولیدکننده داخلی هم فرصت مساوی برای حضور در بازار داشته باشد.

این فعال صنعت کاغذ کشور افزود: آموزش و پروش در حال حاضر تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد برای چاپ و انتشار کتاب‌های درسی از کاغذ داخلی استفاده می‌کند و مابقی نیاز را از خارج وارد می‌کند. خود همین استفاده از کاغذ داخلی برای کتاب‌های درسی یک بحث جدی و اساسی است که نیاز به تحلیل جدی و البته طولانی دارد. حتما بازار کاغذ ایران بیشتر از گذشته به سمت کاغذ داخلی روی خواهد آورد چون ارز در حال تک‌نرخی شدن است و قیمت جهانی کاغذ هم بالا رفته و حرکت بیشتری به سمت کاغذ داخلی را شاهد خواهیم بود.
داخلی تولید حمایت مالیات کیفیت واردات خارجی تولیدکننده استفاده فرهنگی ندارد داریم روزنامه مسئله دولتی تعرفه واقعا ایرانی موضوع درستی امکان اساسی باشیم خودمان مسائل بیشتری مابقی تک‌نرخی بازار تولیدکنندگان الزام دستگاه‌های سندیکای اینکه افزوده عنوان درباره پرداخت دستگاه‌ها اعلام ابلاغ ارتباط رعایت تحریر مبادله‌ای کتاب‌های می‌کند نخواهد محصول ۹درصد می‌آوریم بسیار وارداتی استراتژی سرمایه‌گذاری مقوای تقریبا البته رغبتی دست‌کم می‌کنیم بارها اولیه بیشتر می‌توانیم کرده‌اند شده‌اش