برگزیده ها

مازندمجلس: مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: جریان اصلاحات بعد از فتنه 88 یک سرپل در نظام نداشتند به همین دلیل باید قبای روحانی را می گرفتند و به جلو می آمدند و از طرفی روحانی جایگاه اجتماعی نداشته است بنابراین به عقبه اجتماعی اصلاح طلبان نیاز داشت.

مازندمجلس: عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان امروز در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد گفت: از ابتدا در فضای دانشگاهی برای دانشجو در کنار فعالیت های علمی دیگر فعالیت ها را مد نظر قرار دادند و شاید مهمترین علت این مسئله هم این بود که دانشجو به دلیل شرایط فعلی و اقتضای جوانی از انرژی مضاعفی برخوردار است با این وجود باید آن را در فضای غیر از فضای علمی تخلیه کند. 
به گزارش نامه نیوز وی افزود: از طرفی بحث مرجعیت دانشجو است چون دانشجو از گذشته منفعت طلب نبود و یکی از ویژگی های این قشر دوری از قدرت و ثروت است با این وجود وقتی دانشجو فریاد می زند همه می پذیرند و این خود تولید مرجعیت می کند. 
گنجی گفت: آنچه که مورد غفلت واقع شده این است که باید یک دریچه و نگاه در کشور ما باز شود و آن هم این است که باید دانشجو با نگاه روان شناختی تحلیل شود و این نگاه باید ملکه ذهن تصمیم گیران و تصمیم سازان شود. واقعیت این است که مخالفت دانشجو با حاکمیت از خصایص روانی او بر می آید تا خصایص سیاسی اش و من براساس تجربه فهمیده ام که دانشجو قبل از اینکه تحلیل سیاسی داشته باشد آرمان خواه و هویت خواه است و این باید از نگاه روان شناختی تحلیل شود. 
مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه جنش دانشجویی نظارت گریز است و این متاثر از جنبه روان شناختی این جنبش است تا نگاه سیاسی آن تصریح کرد: زمانی گفته می شد بسیج دانشجویی و اساتید با هم یک کاسه شوند اما من مخالف این بودم چون دانشجو در این فضا دق می کند و این هم به خاطر فاصله سنی و آن فاصله احساس پلکانی که بین استاد و دانشجو وجود دارد. 
وی با بیان این که نگاه دانشجو به قدرت همواره توام با سوظن و نفی است افزود: طبیعی است که یک حاکمیت قانونی نفی خود را نمی طلبد خصوصا اگر این نفی همراه با عمل باشد در هر حال اگر شناخت ما از دانشجو مبتنی بر شناخت روان شناختی باشد خیلی بهتر می توان تعامل کرد.  
گنجی اضافه کرد: اگر دو دانشجو به جهت گرایش فکری و اعتقادی با هم متفاوت باشند اما از لحاظ خصایص با هم مشترکند به همین دلیل به آنها می گویند جنبش دانشجویی چون آرمان خواهی، تحول خواهی، آزادی خواهی و دوری از ثروت و قدرت از خصایص مشترک آنهاست و حتی این خصایص ممکن است برای آنها پرداخت هزینه هم به دنبال داشته باشد. 
مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: نکته دومی که هنوز وجود دارد و حرف کهنه ای هم است تاثیرپذیری است به عنوان نمونه در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که شب گذشته با حضور رئیس جمهور در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد یکی از دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت من واقعا نمی دانم که این دانشجو وابسته به کدام یک از تشکل ها بود اما وقتی که متن سخنرانی او را می بینیم اصلا باورمان نمی شود که این متن متعلق به یک حزب سیاسی نیست. در واقع این متن در درون خود دارای نگاه ها و کلید واژه های آریتی بود و اتفاقات مطرح شده در آن همه منشا بیرونی داشتند با این وجود این دانشجو شاید در یکی دو مورد به مسائل استانی و در دو مورد خاص هم که مربوط به خود روحانی بود متن سخنرانی اش را قرائت کرد. در واقع 70 درصد از مطالب مطرح شده مربوط به مرجعیت بیرونی بود. 
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در شیراز فرمودند که دانشجویان کمتر درگیر مصداق شوند تصریح کرد: جریان دانشجویی در بخش تئوری و تحلیل نسبت به جریان دانشجویی اوایل انقلاب خیلی لاغر است و این جهتی است که به آن کمتر پرداخته شده است. 
گنجی  تصریح کرد: یکی از دانشجویان عضو تحکیم وحدت سال 1379 خصلتی داشت که براساس آن هر شب تمام روزنامه های کشور را که آن زمان تعدادشان بیشتر بود به خوابگاه می آورد و از تمام این نشریات مطلب تهیه و یادداشت برداری می کرد حتی یک روز من خودم شاهد بودم که به علت مطالعه زیاد روزنامه ها از هر دو آرنج او خون بیرون زده بود و خودش نفهمیده بود با این شرایط او از نظر فکری، تحلیلی و میدانی بر مسائل اشراف داشت و کسی نمی توانست با او هم آوری کند.
اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ باید اپوزیسیون وضع موجود باشند
مدیر مسئول روزنامه جوان تصریح کرد: در حوزه دانشجویان مذهبی یک نقطه مثبتی داریم که این نقطه مثبت یک اثر منفی دارد و آن هم این است که دانشجویان ذهبی یک حقانیت برای خود قائل هستند اما در این مسیر حقانیت این گونه نیست که سرشان درد بگیرد و بتوانند در جمع ۲۰۰ نفر حرف بزنند و در این مسئله مقداری آسیب داریم لذا همین مسئله باعث می شود کنش در برابر نقطه مقابل تند باشد و حتی به عنوان نمونه اگر امروز کسی به رهبری توهین کند ما راحت می شویم و ممکن است یک برخورد تندی هم بکنیم در مقابل. مثلا اگر کتاب نوشته شده باشد که در مقابل نظام جمهوری اسلامی مدل تعریف کرده باشند اما دانشجویان مذهبی از آنها خبر ندارند البته ممکن است این کتاب ها و مدل ها را نیز برخی نخبگان کشور که بین نظام و فضای روشنگری در حال حرکت هستند این کتاب ها را نوشته باشند و ما خبر نداریم چون مسائل عاطفی، میدانی را دنبال می کنیم. 
وی با بیان اینکه خالی از ذهن بودن، آدم را در پاسخ به شبهات با مشکل مواجه می کند افزود: مطالعه، گم شده جوانان حزب اللهی ماست و این رنج ماست و من به خاطر این قضیه خیلی تحقیر شده ام با این وجود برای رفع این مشکل نیاز به یک نهضت داریم تا به لایه های زیرین برویم.  
گنجی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه اصلاح طلبی و اعتدال چه قرابت هایی با هم دارند تصریح کرد: آنچه ما می فهمیم این که اصلاح طلبی نه جریان اصلاح طلبی است و نه آقای عارف در واقع اصلاح طلب ها سه طیف هستند که در خصوص طیف اول ما معتقدیم با خواستگاه انقلاب فاصله ای ندارند در واقع نقدهایی به شورای نگهبان می کنند اما نظام را قبول دارند و آنها را نیز در مجلس و دولت می بینیم که از جمله آنها می توانیم به عارف، کواکبیان و استانداران اشاره کنیم در واقع به نظر ما این ها اصلاح طلب نیستند و البته به آنها نیز اصلاح طلب بدلی اطلاق می شود. 
مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: طیف دیگری اصلاح طلبان جمهوری خواه سکولارند که افرادی مانند گنجی و سازگارا را در بر می گیرد و کتاب هایی مانند دیکتاتوری صالحین را هم نوشته اند و البته آنها از کشور خارج شده اند. 
وی اظهار کرد: یک طیف از اصلاح طلبان نیز اصلاح طلبان ناب هستند و آنها برای خود مرام نامه و اساسنامه نوشته اند با این وجود وقتی اساسنامه های آن ها را می بینیم تفاوتشان را با اصلاح طلبان جمهوری خواه سکولار متوجه می شویم در واقع این طیف از اصلاح طلبان همان حلقه کیان بوده اند و حرفشان هم این است که در ایران با محوریت تشیع امکان تشکیل نظام سکولار وجود ندارد و اگر این اتفاق بیفتد ایران به مانند لبنان و افغانستان می شود با این وجود می گویند ولایت فقیه باید به مانند ملکه انگلستان تشریفاتی شود و این در سند تحولات حزب مشارکت نیز آمده است. 
گنجی تصریح کرد: این تفکر می گوید ولایت فقیه را باید به صورت نمادین داشته باشیم و فقط به تبریک گفتن یک عید غدیر و عید نوروز محدود شود. 
مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان این که اعتدال یک جریان نیست بلکه به مانند انقلاب گری یک روش تعاملی برای مواجه چه در داخل و چه در خارج است، تصریح کرد: شاید اشتراک منافعی بین جریان اصلاحات و اعتدال باشد ولی من جریان اصلاحات را آن دسته آخر می دانم و البته علت اصلی همراهی روحانی با این ها و همراهی آن ها با روحانی به خاطر نیازشان به همدیگر بوده است و در واقع این جریان اصلاحات بعد از فتنه 88 یک سرپل در نظام نداشتند به همین دلیل باید قبای روحانی را می گرفتند و به جلو می آمدند و از طرفی روحانی جایگاه اجتماعی نداشته است بنابراین به عقبه اجتماعی اصلاح طلبان نیاز داشت پس این ها به هم نیاز دارند و نیاز نیست الزاما با هم هم فکر باشند.
وی تصریح کرد: روحانی یک دیدگاه هایی دارد که ممکن است در حوزه فرهنگ با دیدگاه اصلاح طلبان نزدیک باشد البته برخی از این اصلاح طلبان که من می شناسم ساده زیست هستند ولی در حوزه روحانی چنین آدم هایی وجود ندارند. با این وجود از لحاظ مشی اقتصادی با هم متفاوت می باشند. 
گنجی گفت: اگر اصلاح طلبان بخواهند در سال 1400 در غیاب روحانی به میدان بیایند همین تاکتیک که به خرج دادند درست است یعنی آنها به محض اینکه کابینه تشکیل شد گفتند که ما آن را قبول نداریم این کابینه از ما نیست اما ما بررسی کردیم و دیدیم که ۱۲ نفر از اعضای کابینه از اعضای کابینه دولت اصلاحات بودند با این وجود این را در ذهن نشاندند که ما کابینه را قبول نداریم چون از ما نیست چرا چون نباید پاسخگوی عملکرد چهارساله روحانی باشند چرا چون در سال ۱۴۰۰ باید اپوزیسیون وضع موجود باشند که رای بیاورند؛ بنابراین توصیه اصلاح طلبان به جهانگیری مبنی بر اینکه اگر میخواهی در سال ۱۴۰۰ میدان داری کنی فاصله بگیر در راستای این تاکتیک بوده که روزنامه کیهان نیز به آن اشاره کرده است.
اصلاح دانشجو طلبان روحانی روزنامه دانشجویان تصریح جریان باشند مسئول اینکه اصلاحات مانند دانشجویی خصایص البته کابینه سیاسی انقلاب فاصله  مدیر شناختی تحلیل نوشته داریم جمهوری سخنرانی اجتماعی ندارند مقابل خواهی بینیم مسائل اعتدال نداریم دارند مرجعیت اشاره مسئله  گنجی افزود میدان دیدگاه حقانیت تاکتیک مذهبی اعضای بنابراین همراهی تشکیل مواجه دیگری اساسنامه موجود ولایت سکولار دنبال گذشته شرایط تصمیم حاکمیت براساس دادند فعالیت امروز گرامی اسلامی دانشگاه برگزار آرمان شناخت بیرونی نمونه مربوط مطالعه میدانی عنوان مراسم   گنجی متفاوت گویند پرداخت اپوزیسیون