برگزیده ها

مازندمجلس: محمد علی ابطحی در گفت و گو با نامه نیوز گفت: آقای مصباح و امثال او باید پاسخ دهند که چرا به جای حمایت فردی از احمدی نژاد از مبانی اعتقادی و مذهبی هزینه کردند؟

مازندمجلس: گروه سیاسی نامه نیوز؛ بست نشینی و فرقه زنبیلیه نهایتا صدای حامیان سرسخت دیروز احمدی نژاد را نیز درآورد. آن قدر که کیهان دنبال سند رو کردن باشد و بخواهد ثابت کند که از کی متوجه انحراف احمدی نژادی ها شده است. اما فقط کیهان وارد گود نشده است، از سنتی ترین احزاب اصولگرا گرفته تا مدافعان سرسختی چون آیت الله مصباح؛ هر یک به نحوی از منحرف شدن احمدی نژاد سخن گفته و تاکید می کنند که اگر چیزی علیه رئیس جمهور پیشین نمی گویند، از سر رضایت نیست. 
جنس تغییر نظر آیت الله مصباح یزدی درباره احمدی نژاد را اما نمی توان در ردیف دیگر انتقادات ها قرار داد. هرچه باشد او همان کسی است  که اطاعت از رئیس جمهور را اطاعت از خدا خوانده و معتقد بود «وقتي رييس‌جمهوري از جانب رهبري نصب و تاييد مي‌شود به عامل او تبديل شده و از اين پرتو نور بر او نيز تابيده مي‌شود. وقتي رياست‌جمهوري حكم ولي فقيه را دريافت كرد اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست». 
آن روزها گذشته و احمدی نژاد چنان پل های پشت سر خود را خراب کرده که حتی آیت الله مصباح نیز «حالتی از انحراف» را در او دیده است. 
در همین راستا محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با نامه نیوز ضمن تاکید بر اینکه حق طبیعی هر شخصیت سیاسی، فرهنگی، علمی است که در دوران انتخابات و بعد از آن از یک فرد حمایت کند، گفت: مشکلی که امروز جامعه با آن درگیر شده است و امثال آقای مصباح باید به آن پاسخ دهند این است که چرا از احمدی نژاد به صورت فردی و مستقیم حمایت نکرده و نظر خود را بیان نکردند؟ به جای آن شاهد بودیم که از امام زمان و مقدسات دینی هزینه کردند. 
به گفته وی، وقتی به آن صورت و با هزینه کردن مقدسات دینی از احمدی نژاد حمایت کردند، اکنون اعلام انحراف داشتن او به همان پشتوانه های اعتقادی آسیب می زند. به هر حال بخشی از جامعه به خاطر مصاحبه  و سخنرانی های عقیدتی همین چهره ها از احمدی نژاد حمایت کردند. 
معاون پارلمانی رئیس جمهور در دولت اصلاحات ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این ماجرا سبب شود تا ما به سمت بیان نظرات خود درباره هر کسی که مایل هستیم و پذیرش مسئولیت نظرات خود حرکت کنیم، گفت: این شجاعت است که وقتی کسی انحراف پیدا می کند، حامیان او اعلام کنند که منحرف شده اما ما اعتقاد داریم که احمدی نژاد امروز منحرف نشده و از بدو ورود و شروع جریان احمدی نژاد در درون آن ها وجود داشته است.
ابطحی با تاکید بر اینکه مبانی اعتقادی نباید پشتوانه حمایت از افراد باشد، گفت: قبلا در انتخابات مجلس هفتم نیز شاهد نقل و قول هایی از سوی برخی بودیم. در ماجرای احمدی نژاد نیز بارها به این شیوه عمل شد و همه این ها تنها به دین و اعتقادات مردم آسیب می زند. امیدواریم که آقای احمدی نژاد عبرتی باشد تا جریانات سیاسی و اعتقادی یا شخصیت های فرهنگی و مذهبی نظرات فردی خود را بیان کرده و از مسایل اعتقادی و ملی برای حمایت از افراد استفاده نکنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا توجیه عدم حمایت از احمدی نژاد بعد از مشاهده انحراف او می تواند از آسیبی که با این شیوه به اعتقادات جامعه وارد می شود، بکاهد؟ گفت: من معتقد هستم که وقتی از یک فرد در ذهن جامعه یک فرد اعتقادی بسازیم، اعلام انحراف او آسیب جدی به مبانی اعتقادی مردم می زد. این توجیه نه تنها رفتار حامیان احمدی نژاد را در نظر افکار عمومی پذیرفته نمی کند بلکه آسیب بیشتری وارد می کند زیرا برای یک فرد تقدس زایی کرده و بعد با اعلام انحراف همان انسان مقدس، مخاطبان خود را به سوی بی اعتقادی سوق داده اند. در عین حال اکنون زمان گذشته و چاره ای برای جبران نیست. این اشتباه را زمانی باید انجام نمی دانند که از احمدی نژاد یک چهره مقدس می ساختند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: دفاع از هر فرد سیاسی حق همه اشخاص است اما استفاده از پشتوانه های مذهبی و ملی برای حمایت از هیچ فردی پذیرفته نیست. 
ابطحی در پاسخ به اینکه آیا شیوه مورد اشاره در حمایت از سیاسیون موجب کاهش اثرگذاری علما و چهره های شاخص مذهبی در جامعه می شود یا خیر؟ گفت: این موضوع دیگر کاملا مشخص است و نیازی به گفتن نیست.


احمدی حمایت اعتقادی انحراف سیاسی اینکه جامعه تاکید مصباح اطاعت اعلام حامیان منحرف مذهبی نظرات پشتوانه جمهور مقدسات هزینه امروز ابطحی افراد استفاده نباید اکنون بودیم مبانی پذیرفته توجیه اعتقادات انتخابات شخصیت درباره محمدعلی مسایل کیهان عبرتی معتقد ساختند اصلاح گذشته مي‌شود فرهنگی