برگزیده ها

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ۱۶ آذر در دولت روحانی احیا شد، گفت: دانشگاه باید بدون نگرانی از برخورد امنیتی، به نقد مشفقانه رویه‌های اداره جامعه و کشور بپردازد.

مازندمجلس: غلامرضا ظریفیان درباره گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور در بخش اقدامات دولت در حوزه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: موضع رییس‌جمهور درباره احیای روز ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها کاملا بیان دقیقی است.۱۶ آذر نماد دفاع از آزادی، استقلال و مبارزه با زیاده‌خواهی ابرقدرت‌هاست و با وجود آنکه دولت نهم و دهم شعارهای بسیار انقلابی داده و ادعای مبارزه با استکبار داشت اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌های برگزاری مراسم ۱۶ آذر برای دانشجویان، این مراسم رو به افول رفت.
وی افزود: در همین زمان شاهد پدیده شوم ستاره‌دار شدن دانشجویان بودیم و همین عوامل متاسفانه موجب شد که مراسم روز ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها کمتر برگزار شود و فقط در برخی دانشگاه‌ها به صورت محدود این مراسم برگزار شد اما در دولت اول روحانی مخصوصا در سال گذشته یکی از پرطنین‌ترین برنامه‌های ۱۶ آذر را در سراسر کشور داشتیم و همه دانشجویان با سلایق مختلف سیاسی وارد صحنه شده و حتی منتقدین رییس‌جمهور با کمال آزادی و امنیت دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. در واقع ما شاهدیم که بار دیگر مراسم ۱۶ آذر به صورت جدی احیا شد.
این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دانشگاه‌ها تحولات بزرگی در حوزه کارکردی سپری کرده‌اند، گفت: در یک دوره‌ای نقش دانشگاه، آموزش بود سپس به این کارکرد، تحقیقات و پژوهش هم اضافه شد و در مرحله بعد هم دانشگاه وارد عرصه کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده شد. امروز یکی دیگر از کارکردهای دانشگاه، فهم و درک علمی مسائل جامعه و تلاش برای حل آن مسائل از شیوه‌های علمی است. در واقع نسل چهارم دانشگاه‌ها را باید دانشگاه جامعه‌محور نامید.
ظریفیان گفت: دانشگاه حق دارد که در مسائل اجتماعی و سیاسی، جامعه را رصد کند و به نقد مشفقانه برای اصلاح رویه‌ها بپردازد. سیاست به معنای چگونگی بهتر تدبیر امور در جامعه بوده و دانشگاه باید در این حوزه هم فعال باشد. از سویی دانشگاه باید دنبال حل مسائل جامعه باشد زیرا یکی از کارویژه‌های دانشگاه، نقد رویه‌های موجود برای اصلاح آنهاست.
این فعال سیاسی در پایان افزود: بنابراین باید دانشگاه بدون نگرانی از برخورد امنیتی این نقش خود را ایفا کند زیرا اگر دانشگاه بتواند این نقش خود را به خوبی ایفا کند، جامعه هم به نقدها توجه کرده و در مجموع به اصلاح رویه‌های ناکارآمد جامعه کمک می‌شود.

دانشگاه دانشگاه‌ها جامعه مراسم مسائل دانشجویان ظریفیان رییس‌جمهور سیاسی اصلاح رویه‌های مبارزه درباره شاهدیم گزارش آزادی افزود برگزار