برگزیده ها

مازندمجلس: تاکید فرماندهان مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان بر امنیت بسیار مطلوب مرزهای دو کشورفرماندهان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان بر تعاملات دو سویه و نیز حاکم بودن امنیت بسیار مطلوب در مرزهای دو کشور تاکید کردند.

مازندمجلس: دهمین نشست یک روزه مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور سردار "رضایی" فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی و سپهبد" الچین قلی اف" رئیس سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان برگزار و سپس تفاهم نامه همکاری میان آنان منعقد شد.
در حاشیه این نشست یک روزه، سردار رضایی اظهارداشت: دو کشور ایران اسلامی و آذربایجان علاوه بر دارا بودن روابط دیرینه و اشتراکات تاریخی و فرهنگی و نیز 759 کیلومتر مرز مشترک ایجاب می کند، تعامل دوسویه مرزی بیشتری داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه طی چند سال اخیر، روابط مطلوبی میان دو دولت دوست وجود داشته که این حسن روابط مرزبانان، به برگزاری نشست های دوجانبه مرزی سالی یکبار در تهران و باکو منجر شده است؛ همچنین در حاشیه این اجلاس ها از طریق استانهای مرزی مشترک، نشست های همکاری و دیپلماتیک مرزی در شهرهای نخجوان و آستارا هر سه ماه یا 6 ماه برگزار می شود.
این مقام ارشد مرزبانی ناجا خاطرنشان کرد: امروز موضوعی به مفهوم ناهماهنگی و نیز هیچ مشکلی در مرزهای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد به گونه ای که در راستای گسترش روابط حسنه فی مابین دو کشور، هماهنگی های لازم برای تسهیل تردد 8 هزار زائر اربعین فراهم شد، از سوی دیگر سایر ترددها برای تجار، بازرگانان و نیز گردشگران بدون مشکل انجام می شود.
سردار رضایی تصریح کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته با مسئولان وزارت اقتصاد و گمرک، مقرر شد پایانه مرزی "بیله سوار" که در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است به صورت شبانه روزی (24 ساعته) خدمات رسانی کند که در این راستا نشست هایی با مرزبانان کشور مقابل برگزار و مقرر شد هماهنگی و بسترهای لازم برای اجرایی شدن این طرح را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: براساس هماهنگی های صورت گرفته، در ماه آینده، نشستی میان مرزبانان دو کشور در مرز آستارا برگزار که در آن، چگونگی احداث شبکه ریلی راه آهن در مرز دو کشور برای تردد مسافران و جابجایی کالاها مطرح می شود.
سردار رضایی به انتشار برخی اخبار در رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر ضعیف شدن تعامل های مرزی میان دو کشور و نیز ترددهای غیرمجاز در منطقه اشاره و تصریح کرد: اعلام می کنیم، هیچگونه تردد و جابجایی کالاهای غیرمجاز و قاچاق در مرزهای مشترک انجام نمی شود.
امنیت بسیار مطلوبی در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان حاکم است
در ادامه این گفت و گو ، سپهبد" الچین قلی اف"، سطح روابط مرزبانی جمهوری آذربایجان با مرزبانان کشورمان را بسیار عالی اعلام و تصریح کرد: مرزهای میان دو کشور، مرزهای دوستی و برادری و امنیت بسیار مطلوبی بر آن حاکم است به نحوی که هیچ مشکلی در راستای همکاری های فی مابین و نیز ماموریت های مرزی مشترک وجود ندارد.
وی ادامه داد: این ملاقات ها و نشست های مشترک، تاثیرات بسزایی در ترددهای آسان مرزی شهروندان دو کشور داشته به گونه ای که در 11 ماهه سال 2017 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 30 درصد ترددهای مسافری و ترانزیتی افزایش داشته که این در سایه روابط و همکاری متقابل و نیز امنیت مطلق در مرزهای مشترک بوده به گونه ای که نارضایتی و شکایات مسافران، بسیار کاهش پیدا کرده است.
رئیس سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان با اشاره به سابقه دیرینه همکاری ها و ملاقات های متقابل مرزبانی ایران و کشورش، گفت: این روابط روز به روز افزایش پیدا کرده و قطعا در آینده نیز این تعاملات و ترددات مردم دو کشور توسعه پیدا می کند که این امر نشانگر روابط دوستانه میان ایران و جمهوری آذربایجان است.
آذربایجان مشترک روابط جمهوری مرزهای مرزبانی همکاری سردار مرزبانان رضایی امنیت برگزار هماهنگی بسیار تصریح ادامه ترددهای مطلوبی آینده مسافران جابجایی غیرمجاز افزایش متقابل ملاقات گرفته اعلام اشاره آستارا دولتی حاشیه سرویس الچین سپهبد دیرینه تعامل مابین فراهم راستای ندارد مشکلی براساس