برگزیده ها
بهبود کیفیت تمام محصولات فازهای 9 و 10 / میزان تولید اتان افزایش می‌یابد

مازندمجلس: در سال‌های اخیر تعمیرات اساسی در مجتمع گاز پارس جنوبی تنها برای بازسازی و شستشوی واحدها انجام نمی‌گیرد، بلکه با برنامه‌ای از پیش تعیین شده به بهبود کمی و کیفی شاخص‌ها نیز توجه ویژه‌ای می‌شود.

مازندمجلس: در سال‌های اخیر تعمیرات اساسی در مجتمع گاز پارس جنوبی تنها برای بازسازی و شستشوی واحدها انجام نمی‌گیرد، بلکه با برنامه‌ای از پیش تعیین شده به بهبود کمی و کیفی شاخص‌ها نیز توجه ویژه‌ای می‌شود.

ایرج خرمدل مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان این مطلب گفت: در تعمیرات سال جاری که در ماه‌های شهریور و مهر انجام شد. برخی گلوگاه‌ها که در سال‌های گذشته شناسایی شده بود، رفع و در راستای بهبود بهینه‌سازی سیستم نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مقایسه با زمان ساخت پالایشگاه نیازمندی‌های بازار متفاوت شده و استانداردهای محیط زیست بهبود یافته است، گفت: تعمیرات اساسی سال 96 فازهای 9 و 10 با انجام صد در صد برنامه‌ها انجام و به بهبود شاخص‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

بر پایه این گزارش، بهبود کیفیت و افزایش تولید اتان به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی همواره مورد توجه بوده است.

خرمدل خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اتان تقاضای فراوانی دارد و باعث رشد تولید در پتروشیمی‌های منطقه و سایر پتروشیمی‌ها در سراسر کشور می‌شود.

گفتنی است؛ پیش از تعمیرات اساسی درصد اتان موجود در گاز شیرین تولیدی پالایشگاه پنجم تقریباً 3 درصد بوده که این میزان با فعالیت‌هایی که در دوران تعمیرات انجام شده به 2.2 درصد کاهش یافته است.

همچنین مطابق برنامه مقرر شده درصد اتان موجود در گاز شیرین تولید فازهای 9 و 10  به 1.5 درصد مولی کاهش یابد که باعث افزایش چشمگیر تولید اتان خواهد شد.

این بهبود کیفیت شاخص تنها در مورد اتان نیست و میزان توتال سولفور موجود در پروپان که پیش از تعمیرات در فازهای 9 و 10 بیش از PPM30 بوده در حال حاضر و پس از تعمیرات به کمتر از PPM 20 کاهش یافته است.

گفتنی است؛ این معیار در طراحی نزدیک به PPM80  در نظر گرفته شده و برنامه پالایشگاه پنجم رسیدن به زیر PPM5 در سال‌های آتی است.

این گزارش می‌افزاید: میزان توتال سولفور موجود در بوتان فاز 9 نیز که قبل از تعمیرات بیش از PPM 40 بوده در حال حاضر به کمتر از PPM30 رسیده و برنامه رسیدن   PPM10 است. این میزان برای بوتان تولیدی در فاز 10 نیز PPM 60 بوده که الان  به کمتر PPM 30 رسیده است.

گفتنی است؛ میزان توتال سولفور موجود در بوتان پالایشگاه پنجم نیز مطابق طراحی PPM 80 بوده و در حال حاضر بهبود چشمگیری داشته است.

بر پایه این گزارش، این افزایش کیفیت با توجه به بازرسی‌های مناسب بخش‌های مختلف پالایشگاه و انجام مناسب اقدامات صورت گرفته است.

گفتنی است، تمام برنامه‌های تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی با توان نیروهای داخلی صورت گرفته و عمده تجهیزات مورد نیاز در کارگاه مرکزی مجتمع گاز پارس جنوبی ساخته می‌شود.

 

 

 

تعمیرات بهبود پالایشگاه جنوبی میزان تولید موجود گفتنی افزایش اساسی کیفیت فازهای یافته سولفور سال‌های گزارش توتال برنامه بوتان گرفته مناسب رسیده مطابق طراحی PPM30 اقدامات مجتمع محصولات ایلنا شاخص‌ها ویژه‌ای شیرین پالایشگاه‌های خرمدل تولیدی