برگزیده ها
اپراتور ماهر بازدهی ماشین‌های چاپ را افزایش می‌دهد
مازندمجلس: اپراتور ماهر بازدهی ماشین‌های چاپ را افزایش می‌دهد رضا عقیلی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ضرورت آموزش اپراتور چاپخانه‌ها، عنوان کرد:‌ بسياري از سرمايه‌گذاران با هدف به‌روزرساني كارگاه خود دغدغه كارگر ماهر را دارند و این يكي از عوامل بزرگي است كه مانع سرمايه‌گذاري در بخش‌های مختلف است.
 
وی با اشاره به ضرری كه چاپخانه‌داران از نبود اپراتور ماهر مي‌بينند،‌ افزود: اگر چاپخانه‌داري هم به‌طور خودجوش دست به پرورش اپراتور ماهر بزند، بعداز يادگيري به علت فقدان جايگزيني، توقعات این كارگر نسبت به كارفرما بيش از حد معمول بالا مي‌رود و كارفرما و كارگر به نوعي جايگاه اصلي خود را از دست مي‌دهند و رفتارها به گونه‌اي ديگر مي‌شوند.
 
عقیلی درباره مغفول ماندن بحث آموزش در صنعت چاپ با وجود رشته‌های دانشگاهی، ادامه داد‌: علت اصلي مغفول ماندن بحث آموزش، به دلیل مديريت غلط در نوع برنامه‌ريزي اين دوره‌ها است، اغلب این دوره‌ها را افراد پيشكسوت با تكنولوژي بسيار قديم را طراحي كرده‌اند و می‌توان ادعا کرد که حتي در زمان طراحی هم از آموزشگاه‌هاي كشورهاي صنعتی مشاوره نگرفته‌اند.
 
وی عدم وجود مدرسان و استادان كاردان براي رشته دانشگاهی را یکی از آفت‌های جدی در حوزه آموزش دانست و یادآور شد: عدم وجود كارگاه‌هاي ‌آموزشي غني و مناسب و كتاب‌های اموزشي مربوط باعث شده است كه فرد پس از سپري كردن دوره اموزشي حتي با نمرات بالا به هيچ‌وجه كارايي لازم را در بخش اجرايي نداشته باشد.
 
عقیلی درباره اثرگذاری دوره‌هاي كوتاه مدت در شکل‌گيري و نظم‌دهي به صنعت چاپ،‌ گفت: اگر این دوره توسط افراد فوق كاردان براي مديران و يا اپراتورهاي وارد باشد كه فقط نكات كليدي و نوين را بخواهند به مجموع اطلاعات ‌آن‌ها بيفزايند، دوره كوتاه مدت كارايي دارد، در غير اين صورت معنا و مفهومي ندارد و نمي‌تواند نقش مؤثري را براي رفع بازار كار اين صنعت داشته باشد.
 
عقیلی که 14 سال در دو دانشگاه فني حرفه‌اي شهيد رجايي و فني حرفه‌اي انقلاب اسلامي دروس تخصصي چاپ را تدریس کرده است، همچنین به خلاء اصلي آموزشي در صنعت چاپ اشاره داشت و عنوان کرد:‌ امروز نمي‌توان گفت برای آموزش کدام یک از سه حوزه پیش از چاپ،‌ چاپ و پس از چاپ آسان‌تر از دو رشته ديگر است، براي گردش كار و نتيجه يك پروژه چاپي هر سه رشته بايد از مهارت‌ و آموزش كافي برخوردار باشند كه فقدان آن در حال‌حاضر بطور محسوسي در صنعت چاپ كشور رؤيت مي‌شود .
 
این فعال صنعت چاپ با بیان اینکه آموزش اپراتورها به تناسب رشد تکنولوژی دستگاه‌ها تغییر کرده است، یادآور شد: امروز دستگاه‌هاي صنعتي براي افرادي کارایی و کاربرد دارند كه حداقل مدرك نزديك به ديپلم متوسطه را داشته باشند و بعد از آن باید دوره‌هاي شغلي سه ساله تئوري و تمرین را با دریافت مدرك پاياني و معدل دريافت كنند و سپس جذب بازار كار شوند .
 
او که موسس چاپخانه عقیلی است، تاکید کرد: در این زمینه قانون‌گذاران بخش آموزش از وزارت آموزش و پرورش و نهادهاي وابسته بايد در اين زمینه پیش‌قدم شوند و نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد این است که در بخش اپراتوري صنايع نام كارگر برای اپراتور دستگاه‌های چاپ گذاشته شده است و جوانان شهرهاي بزرگ از داشتن شغلي بنام كارگري فراري هستند البته این موضوع بیشتر در ايران رواج دارد نه كشورهاي صنعتي .
 
عقیلی همچنین درباره ورود سیاست‌گذاران به مبحث آموزش، نیز گفت: براي برنامه ريزي و طبقه‌بندي نوع آموزش نيازي به اجماع نهادهای خصوصی و وزارتخانه‌ها نيست، چون كار چندان پيچيده‌اي نيست بلکه می‌توان كپي‌برداري از آموزش كشورهاي شاخص صنعتي انجام داد در این میان من چارچوب اين برنامه‌ريزي را طي پانزده ساله گذشته تا امروز چندين بار بصورت مقاله در نشريات تخصصي و همچنين فضاي مجازي ارائه داده‌ام، اما نکته مهم‌تر از آن استقبال مسؤلان و به قانون در آوردن برنامه‌هاي اموزشي صحيح در بخش صنايع است كه صنعت چاپ را هم در بر می‌گیرد.
 
آموزش اپراتور كارگر درباره  عقیلی امروز صنعتي كشورهاي اموزشي كوتاه كارايي بازار دوره‌هاي همچنین زمینه صنايع باشند یادآور تخصصي حرفه‌اي افراد پرورش فقدان اشاره دارند عقیلی عنوان كارفرما مغفول دوره‌ها می‌توان برنامه‌ريزي دانشگاهی ماندن كاردان