برگزیده ها
آغاز پرداخت تسهیلات ۱۲ میلیونی و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان/ واحدهای تخریب‌شده بعد از دریافت پروانه و تهیه نقشه تسهیلات می گیرند

مازندمجلس: معاون بازسازی بنیاد مسکن از آغاز پرداخت تسهیلات بانکی و بلاعوض برای تعمیر واحدهای خسارت‌دیده در زلزله خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات ساخت به واحدهایی که کاملاً تخریب شده‌اند پس از دریافت پروانه و تهیه نقشه آغاز می‌شود.

مازندمجلس:عزیزالله مهدیان با اشاره به اینکه بانک‌ها پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان را آغاز کرده‌اند گفت:‌ اقدامات لازم برای معرفی افراد به بانک‌ها و دریافت تسهیلات و کمک بلاعوض بدون هیچ مشکلی برای واحدهایی که نیاز به تعمیرات دارند آغاز شده است و قطعاً واحدهایی که به طورکامل تخریب شده‌اند پس از دریافت پروانه و تهیه نقشه می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.

وی افزود: سقف تسهیلات برای تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده ۱۲ میلیون تومان و دو میلیون تومان به صورت بلاعوض است.

مهدیان در خصوص زلزله اخیر در کرمان و میزان خسارات واردشده نیز گفت: در زلزله‌ای که در سال ۸۳ در کرمان به وقوع پیوست برخی از واحدهای خشت و گلی سالم باقی مانده بود و مردم ساکن در منطقه اقدام به ساخت واحدهای نوساز در کنار این واحدهای خشتی کردند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن ادامه داد: در زلزله چند روز پیش کرمان همان واحدهایی که در زلزله ۸۳ تخریب شده بود و ساکنان آن منطقه از آن واحدها به عنوان فضای دامی و یا انباری استفاده می‌کردند تخریب شد.

وی ادامه داد: در کنار این واحدهایی که از آنها به عنوان فضای دامی و یا انباری استفاده می‌شد در همان سال‌ها واحدهای مسکونی نوساز احداث و مردم در آن ساکن شده بودند، به همین دلیل در زلزله اخیر این واحدهای نوساز تخریب نشده و همان واحدهای خشت و گلی تخریب شده‌اند.

مهدیان با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن در همان سال‌ها این واحدهای خشت و گلی را که تا حدودی آسیب‌دیده بود باید تخریب می‌کرد، اظهار داشت: به هر حال در حال بررسی میزان خسارات وارده هستیم تا در اسرع وقت کار بازسازی این واحدهای مسکونی قدیمی تخریب‌شده را آغاز کنیم.

پیش‌تر تابش رئیس بنیاد مسکن گفته بود که در برآوردی که از خسارت‌ زلزله کرمانشاه به دست آمده است 30 هزار و 500 واحد مسکونی دچار آسیب شدند.

وی گفته بود در برآوردهای انجام شده که آن را مبنای اقدامات خود قرار داده‌ایم، 15 هزار و 500 واحد مسکونی غیرقابل تعمیر هستند که 4 هزار و 500 واحد آن مسکن شهری و 11 هزار واحد مسکونی در روستاها هستند. 

، کار بازسازی و تعمیر واحدهای تجاری در شهر و روستا که حدود 15 هزار واحد است با اعطای تسهیلات  آغاز خواهد شد و سقف فردی این تسهیلات برای بازسازی اماکن روستایی که حدود 11 هزار واحد مسکونی است، 25 میلیون تومان و برای 4 هزار و 500 واحد شهری 35 میلیون تومان است.

سقف پرداخت تسهیلات برای واحدهای تجاری آسیب‌دیده که نیازمند تعمیر هستند 12 میلیون تومان اعلام شده بود که برای تعمیر لوازم خانگی نیز 10 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد. 

در جهت پرداخت کمک‌های بلاعوض برای مرمت و تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد مسکونی 2 میلیون تومان و برای تعمیر لوازم خانگی برای این تعداد واحد مسکونی به ازای هر واحد 2 میلیون تومان پرداخت خواهد شد. 

در راستای پرداخت کمک‌های بلاعوض برای تأمین اسکان موقت زلزله‌زدگان، برای 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد 3 میلیون تومان و برای 4 هزار و 500 واحد مسکونی شهری برای اسکان موقت 5 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد. 

مسکونی واحدهای تومان میلیون پرداخت تسهیلات تعمیر بلاعوض تخریب بازسازی زلزله واحدهایی دریافت بنیاد زلزله‌زدگان آسیب‌دیده نوساز روستایی مهدیان کرمان ادامه تجاری خانگی کمک‌های اسکان لوازم منطقه انباری استفاده سال‌ها عنوان اقدام اقتصادی خبرگزاری خبرنگار پروانه تخریب‌شده اینکه بانک‌ها میزان معاون شده‌اند اقدامات خسارات