برگزیده ها

مازندمجلس: "تا چهار روز قبل نوشتن از یمن بسیار ساده بود چراکه تصویر واضح بود؛ تجاوز نظامی عربستان با پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها و موشک‌ها به مردمی فقیر که سه چهارم آن‌ها با گرسنگی و وبا دست و پنجه نرم می‌کنند، مردمی که بیمارستان‌ها و مدارس و مراسم عزاداری‌شان از سه سال پیش مورد حمله قرار گرفته و با محاصره روبه‌رو هستند و ائتلاف عربی که تمامی نقشه‌هایش شکست خورده و آبروی خود را از دست داده است و در بیراهه‌ای خونینی غلت می‌زند و نمی‌داند که چگونه باید از آن خارج شود."

مازندمجلس:
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم درباره تحولات این روزها در یمن در سرمقاله‌ای با این مقدمه نوشت: اما امروز تصویر کاملا متفاوت است، متأسفانه فتنه پیروز شده است و وحدت ملی که توانست پایدار بماند و به پیروزی نزدیک شود و جهان را برای حمایت از مساله و مردم خود بسیج کند و ائتلاف را در موضعی قرار دهد که به ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم شود، از بین رفته است.
ائتلاف انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی از هم پاشیده و گره زدن آن به هم دیگر بسیار دشوار است چراکه اعتماد از بین رفته است و عربستان و امارات و  غول رسانه‌ای آن‌ها برای بهره‌برداری از این فرصت طلایی وارد خط شده‌اند؛ این‌هایی که در طول چند سال گذشته برای استفاده از آن تلاش زیادی کردند و ده‌ها میلیارد دلار را برای برهم زدن جبهه داخلی یمن خرج کردند، دوستی‌های زیادی را خریدند و امروز به موفقیت بزرگی دست یافتند که برای همگان کاملا روشن است اما چه کسی آن‌ها را سرزنش می‌کند؟ آیا این جنگ فریبی بیش نیست؟
نمی‌خواهیم وارد ریشه اختلافات و تحولات آن و سرزنش کردن یکی به ضرر یکی دیگر بپردازیم زیرا اطمینان داریم که هر دو طرف مرتکب اشتباهات فاجعه‌باری شدند و مساله از نظر ما به دلیل اینکه مردم یمن را دوست داریم و در هر خندقی که آن‌ها بایستند، می‌ایستیم، نسبی است، چراکه اطمینان داریم آن‌ها از این بحران و تمامی بحران‌های دیگر عبور خواهند کرد و در وطنی متحد خواهند زیست.
کسی که فکر می‌کند مردم یمن در برابر توطئه سر خم می‌کنند و تبعیت را می‌پذیرند سخت در اشتباه است و کسی که فکر می‌کند بحران یمن از طریق پیروزی نظامی، توپخانه‌ها، موشک‌ها و معامله‌های پشت پرده به پایان می‌رسد بیشتر در اشتباه است چراکه کسانی که پشت این معامله‌ها هستند در خدمت منافع خودشانند و از یمنی‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.
حوثی‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که به تنهایی در یمن حکومت کنند اما قوی‌تر از این هستند که شکست بخورند. اگر اعضای ائتلاف عربی به ۱۰۰ عضو برسد و حزب کنگره و قبایل نیز به آن‌ها بپیوندند هرگز سلاحش را کنار نخواهد گذاشت حتی اگر صنعا را هم از دست بدهد و تنها در صعده بماند.
علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری که طولانی‌ترین دوره ریاست را در تاریخ یمن داشته واز زیرکان یمن و عرب به حساب می‌آید هرگز این کشور را ترک نخواهد کرد و هرگز تسلیم نخواهد شد. او هرگز اجازه نمی‌دهد او را به حاشیه برانند. راهپیمایی‌های عظیمی که اوت گذشته در میدان السبعین به راه انداخت و میلیون‌ها تن را به مناسبت سی و پنجمین سال تأسیس حزبش گردهم آورد یکی از دلایل است.
سازش و نه معاملات برجسته‌ترین عنوان برای امنیت و ثبات در یمن است و پایان تجاوز تنها راهکار برای ائتلاف عربی است. ساکنان یمن شریف‌ترین و کریم‌ترین و اصیل‌ترین اعراب هستند و بار دیگر تأکید می‌کنیم که حوثی‌ها عرب هستند و هرگز عربیت خود را کنار نمی‌گذارند.
علی عبدالله صالح یا حوثی‌ها یا گروه‌های نماینده "مشروعیت" در ریاض یا جدایی طلبان جنوب به تنهایی یا به صورت حزبی نمی‌توانند بر یمن حکومت کنند مگر با توافق و تفاهم و ترجیح دادن منفعت یمن بر منافع دیگر و بدون تسلیم شدن در برابر گروه‌های خارجی. اکنون زمان آن رسیده که همگان از این بحران در داخل و خارج آن درس بگیرند. مهم‌ترین درس این است که این مردم تا پایان با دشمنانشان می‌جنگند سنگ‌ها را به شکم خالی‌شان می‌بندند اما سر خم نمی‌کنند.
یمن همواره بهترین مکان برای همزیستی و مشارکت و تقسیم لقمه نان با کرامت و عزت نفس بوده و خواهد بود. کسی که فکر می‌کند می‌تواند با طایفه‌گرایی یا تبعیت از خارج در این کشور حکومت کند در توهم به سر می‌برد. کسی که از فرزندان همین ملت نباشد هرگز یمن و تاریخش را نمی‌شناسد.
شاید از بسیاری از سخنانی که در داخل و خارج یمن گفته می‌شود خوشمان نیاید اما این برای ما مهم نیست و ما را به جانبداری از یک طرف وانمی‌دارد. همگان مرتکب اشتباهاتی در حق مردم یمن شده‌اند و همگان مسؤول برادرکشی یا ایجاد جنگ داخلی در یمن هستند.
اعتراف می‌کنیم که "فتنه" به صورت جزئی در این روزها در یمن پیروز شده است و میوه تلخ خود را داده است اما گذرا خواهد بود و هرگز اراده مردم یمن را درهم نخواهد شکست و آن‌ها را وادار به تسلیم نخواهد کرد. درایت یمن در نهایت پیروز خواهد شد همانطور که دائما بر توطئه‌های بزرگتر از این پیروز شده است.
هنوز فرصتی برای بازگشت به عقب و به کار گرفتن عقل و درایت و کوتاه آمدن به خاطر برادر و ایجاد اتحاد برای پایان تجاوز و محاصره وجود دارد. آیا برادران در یمن این کار را کرده و از فتنه عبور خواهند کرد؟ امیدواریم که این کار را بکنند."
آن‌ها پیروز نخواهد پایان همگان ائتلاف بحران خواهند حوثی‌ها تسلیم حکومت می‌کند داریم چراکه تنهایی روزها امروز عنوان منافع تحولات عبدالله ایجاد درایت گروه‌های می‌کنیم عطوان تجاوز کاملا تبعیت کنگره سرزنش داخلی زیادی گذشته استفاده اطمینان عبدالباری بماند برابر پیروزی مساله مرتکب اشتباه