برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، ترکیه در برابر تهدید آمریکا در دادگاه محاکمه معاون اجرایی یک بانک این کشور به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران تسلیم نخواهد شد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنگره حزب عدالت و توسعه در یکی از استان‌های شرقی این کشور گفت: آمریکا تلاش می‌کند که ما را مجازات و بی اعتبار کرده و مورد قضاوت قرار دهد زیرا ما سناریوهای آنها را اجرا نکردیم. توطئه موجود در این باره کاملا آشکار است. آنها این توطئه‌ها و سناریوها را با طرفداران فتح‌الله گولن (سازمان فتو) انجام می‌دهند. ما فریب نخواهیم خورد.
اخیرا یک دادستان آمریکایی با اعلام اینکه رضا ضراب علیه بانک ترکیه‌ای متهم به دور زدن تحریم‌های ایران شهادت می‌دهد، گفت: رضا ضراب به دلیل کمک به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجرم شناخته شده و قرار است علیه بانک ترکیه‌ای متهم به سوء استفاده از بانک‌های آمریکایی (هالک بانک) و معاون اجرایی آن محمد هاکان آتیلا شهادت دهد.
اردوغان در ادامه با اشاره اتهامات اخیر کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور و خویشاوندانش حساب‌های پولی خارج از کشور دارند، ادامه داد: آنها باید این مساله را بدانند. آنها پ.ک.ک، فتو و داعش را به مرزهای کشور ما می‌فرستند و حتی آنها از فردی که در راس یک حزب اپوزیسیون که به عنوان مهمترین حزب خائن شناخته می‌شود، برای این هدف استفاده می‌کنند.
اردوغان اضافه کرد: آنها نمی‌توانند همانند گذشته با سناریوها و ابزار خود از چندین هزار مایل دورتر کشور ما را کنترل کنند. ملت ما باید این حملات را بدانند. اهداف همه این اقدامات به زانو درآوردن ترکیه است. اگرچه ممکن است آنها سخت تلاش کنند اما موفق نخواهند شد.
وی چند روز گذشته اعلام کرده بود که ترکیه هرگز با "دادگاه‌های جعلی در آمریکا" محکوم نخواهد شد.
همچنین اردوغان در مراسمی در جمع تجار ترکیه اعلام کرد: من می‌دانم که برخی از تجار تلاش می‌کنند که اموال خود را به خارج از کشور منتقل کنند. من از آنها می‌خواهم که این کار را انجام ندهند.
رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش به وزیر اقتصاد دستور داد که از انتقال اموال به کشورهای دیگر جلوگیری کند.
وی ادامه داد: من همینجا در درجه اول از کابینه خود می‌خواهم که هرگز اجازه این کار را ندهند زیرا این گام‌ها خیانت به کشور است.
رئیس‌جمهور ترکیه اگرچه نام خاصی را ذکر نکرد اما اظهارات وی دو روز بعد از دستور دادستان ترکیه مبنی بر توقیف اموال رضا ضراب بیان شد.
هم‌زمان کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در اظهاراتی از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خواست که تا پنجم دسامبر اسناد محرمانه دولت را درباره رضا ضراب منتشر کند.
وی ادامه داد: تا دیروز ضراب از شما بود و شما دست در دست هم داده بودید. زمانی که او پول دریافت می‌کرد آدم خوبی بود اما اکنون که او صحبت می‌کند و حرف‌هایی را بیان می‌کند به آدم بدی تبدیل شده است! من به اردوغان تا پنجم دسامبر (سه‌شنبه) فرصت می‌دهم که توضیح دهد که اسناد دولت را چه کسی به ضراب داده است.
وی این اظهارات را یک روز بعد از تصمیم دادستان ترکیه مبنی بر توقیف اموال ضراب بیان کرد.
ضراب در دادگاه خود مدعی شد که او میلیون‌ها دلار رشوه به وزیر پیشین اقتصاد ترکیه برای تسهیل روند انتقال غیرقانونی طلا و دور زدن تحریم‌های ایران پرداخت کرده است.
قلیچداراوغلو اضافه کرد: 80 میلیون جمعیت ترکیه می‌خواهند در صلح زندگی کنند. ما همگی برای این مساله می‌جنگیم.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری گفت: سیستم پارلمانی باید باقی بماند. شما خود بهتر از خطراتی که این سیستم می‌تواند داشته باشد آگاه هستید. در درجه اول یک رژیم تک نفره جایگزین سیستم دموکراتیک پارلمان می‌شود. ما نیاز داریم که سیستم دموکراتیک را به کشور بازگردانیم.
ترکیه اردوغان سیستم رئیس‌جمهور ادامه اموال قلیچداراوغلو اعلام تحریم‌های می‌کند دادستان اسناد آمریکا پارلمانی دسامبر دموکراتیک گذشته اگرچه می‌خواهم توقیف اضافه انتقال دستور اظهارات اظهاراتش اقتصاد ندهند استفاده درباره منتشر سناریوها محرمانه می‌دهم دیروز سه‌شنبه آمریکایی اینکه اپوزیسیون مساله اشاره شناخته ترکیه‌ای شهادت بدانند