برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- اهالی همدان این روزها که به میدان مرکزی شهرشان می رسند، دقت بیشتری به مرکز این میدان که پر از ماشین آلات ساختمان سازی شده، می کنند. می گویند قرار است برگی از تاریخ از میان این میدان به تاریخ همدان اضافه شود.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، کنار حصارهای کشیده دور میدان امام همدان، خانواده ای ایستاده و از لای میله ها به داخل محوطه سرک می کشند. پدر به همراهانش می گوید: نوشتن یک شهر اینجا پیدا شده است.

این جمله کنجکاوی بسیاری از اهالی همدان را برانگیخته و برخی را نیز نگران کرده است. عملیات پیاده راه سازی حالا به میدان مرکزی شهر همدان رسیده است. جایی که تاکنون دو تابوت و مقدار زیادی مواد فرهنگی کشف شده است. احتمال اینکه اینجا بخشی از هگمتانه باشد به سرعت توجه ها را نسبت به این عملیات جلب کرده و حتی تعداد زیادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی نیز در درخواستی عمومی خواستار حفظ تاریخ همدان در این میدان هستند.

همدان روی تاریخ خوابیده است/ سنگفرش روی هگمتانه

شهری روی تاریخ

این روزها جریان زندگی در میدان امام ادامه دارد اما حصارها بخش اصلی میدان را محصور کرده اند. بسیاری از اهالی وقتی به میدان میرسند، کنجکاوانه عملیات عمرانی داخل میدان را تماشا می کنند. داربست های فلزی بخشی از میدان را مسقف کرده اند، جایی که باستان شناس ها در حال کار هستند و تاکنون دو تابوت تاریخی و مقدار زیادی سفال کشف کرده اند. اگر سازه معماری در این بخش کشف شود، قطعه تازه ای به پازل تاریخ همدان اضافه خواهد شد و شاید همین باعث شده که شایعه پیدا شدن یک شهر در همدان بپیچد.

مرکز دایره شکل گردشگری

میدان امام همدان در مرکز این شهر قرار گرفته و تمام خیابان های اصلی شهر به آن منتهی می شود. سبکی خاص از شهرسازی که در کمتر شهر ایران حتی ذره ای رعایت شده است. میدان مرکزی از قدیم مرکز توجه بوده و بخشی از بازار در کنار آن شکل گرفته است. ساختمان ها تاریخی اطراف میدان با 12 گنبد این میدان را شکل خاصی بخشیده اند و فضایی متفاوت به وجود آورده اند.

سنگفرش شدن این میدان قرار است آن را تبدیل به یکی از جاذبه های شهر همدان کند. معماری خاص این میدان و علاقه ای که همدانی ها به آن دارند می تواند میدان امام همدان را هم نام میدان های معروف شهرهای جهان کند. شاید این مهمترین دلیل سنگفرش کردن این میدان باشد، سنگفرشی حداقل در بسیاری از شهر ناموفق بوده اما امید می رود میدان همدان را حیات دیگر ببخشد. 

همدان روی تاریخ خوابیده است/ سنگفرش روی هگمتانه

 سنگ روی تاریخ

اما سنگفرش کردن میدان امام جنبه های دیگری نیز دارد. شهر تاریخی همدان روی پشته ای از محوطه های تاریخی بنا شده و تاکنون بارها آثار تاریخی در جریان عملیات های عمرانی این شهر کشف شده است. بسیاری نگران سنگفرش شدن این محوطه و عملیات های عمرانی سنگین مانند ساخت فواره هستند.  

 ساخت فواره متوقف است

ترابی، معاون میراث فرهنگی استان همدان درباره کاوش های این میدان می گوید: با توجه به حساسیتی که ایجاد شده قرار است که کاوش های میدان امام ادامه داشته باشد. باستان شناسان در میدان حاضر هستند و ترانشه های کاووش گسترش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کشف تابوت سفالی در عملیات پیاده راه سازی میدان امام(ره)

چاله بزرگ ساخت فواره بزرگ میدان از پشت حصارها هم مشخص است. فواره ای که با توجه به کشف آثار در میدان نگرانی دوست داران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است. این موضوع حالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ترابی درباره عملیات احداث فواره در میدان می گوید: این عملیات در حال حاضر متوقف است. 

سایت موزه باید بررسی شود

واکنش اهالی فرهنگ به وضعیت میدان امام از سوی مدیر کل میراث فرهنگی این استان نیز بی پاسخ نمانده است. مالمیر می گوید: از اینکه حساسیت روی این موضوع وجود دارد استقبال می کنیم.

او همچنین درباره سایت موزه شدن این محوطه می گوید: در صورت نتیجه‌گیری برای راه‌اندازی سایت ـ موزه، مشاوره‌ها انجام خواهد شد که کار با چه تجهیزاتی صورت بگیرد. هنوز تصمیمی برای سایت ـ موزه گرفته نشده و باید مباحث فنی بررسی شود. ما از لحاظ گردشگری و فنی استقبال می‌کنیم اما باید ظرفیت وجود داشته باشد تا بتوان سایت موزه ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: کشف تابوت سنگی مربوط به دوره اشکانیان در همدان


مالمیر درباره ادامه کاوش نیز می گوید: در این زمینه باید ملاحظات فنی رعایت شود و اگر به خاک بکر برسیم ممکن است کاوش متوقف شود. محدودیتی برای تأمین اعتبار در راستای کاوش در محوطه وجود ندارد و حتی اگر نیاز باشد اعتبار سایر بخش‌ها به کاوش اختصاص داده می‌شود.

میدان همدان عملیات محوطه فرهنگی تاریخی فواره سنگفرش بسیاری تابوت گرفته ادامه درباره متوقف زیادی عمرانی میراث بیشتر تاریخ اهالی تاکنون بررسی اعتبار استقبال موضوع رعایت استان بخوانید ایجاد اینکه نگران پیاده اینجا هگمتانه گزارش مرکزی مقدار باستان حصارها جریان میزان معماری