برگزیده ها
پیش‌بینی عدم کاهش تلفات تصادفات در سال ۹۶ نسبت به ۹۵/ احتساب مرگ تا ۳۰ روز پس از تصادف در آمار

مازندمجلس: معاون حمل و نقل وزیر راه‌و شهرسازی گفت: در ایران مصدومانی که تا ۳۰ روز پس از وقوع تصادف جان می‌بازند، جزو آمار کشته‌های تلفات رانندگی محسوب می‌شوند که این رقم در کشورهای مختلف دنیا بین دو هفته تا دو ماه متفاوت است.

مازندمجلس:، مهرداد تقی‌زاده امروز در نشست تهیه نقشه ایمنی راه‌های کشور اظهار داشت: کشور ما کشوری خودرومحور است که تعداد خودروها در راه‌های درون‌شهری و جاده‌های برون‌شهری در حال افزایش است و یکی از دلایل بروز این مشکل نرخ پایین سوخت در کنار عدم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل‌ عمومی است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد خودرو، کاهش جذابیت حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، افزایش بار صنعت و معدن روی جاده‌ها و کمبود اعتبارات حمل‌ونقل عمومی از دلایل بروز رقم بالای تلفات سوانح رانندگی در کشور ما است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 30 میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور داریم که تا 10 سال آینده به 53 میلیون دستگاه طبق برنامه وزارت صنعت برای تولید و واردات خودرو، می‌رسد.

وی ادامه داد: حتی در این شرایط اقتصادی نیز سالانه 1.4 میلیون خودرو وارد ناوگان می‌شود.

تقی‌زاده افزود: سهم حمل‌ونقل عمومی زمینی، ریلی و جاده‌ای در دهه اخیر روند کاهشی داشته است و این یعنی کشور ما خودرومحور است و ادامه این روند خطرناک است زیرا افزایش تردد با خودروی شخصی، افزایش تلفات سوانح رانندگی را به دنبال دارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش ریلی در سال 87 که رقم 28 میلیون مسافر جابه‌جا شد که در سال 95 این رقم به 16 میلیون نفر در سال کاهش یافت و این نشان از افزایش استقبال از حمل‌ونقل شخصی دارد.

وی ادامه داد: نرخ متوسط تلفات در شبکه راه‌ها در دو سال گذشته 7 درصد رشد داشته است که در سال جاری بیش از 10 درصد بوده است.

وی از برنامه وزارت صنعت برای حمل 210 میلیون تن انواع مواد معدنی در دو سال آینده گفت و افزود: با احتساب ظرفیت فعلی 140 میلیون تن از این مواد وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شود که این خود موجب افزایش خودروهای شخصی در جاده‌های می‌‌شود و افزایش تلفات را به دنبال دارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نرخ سوخت و توسعه حمل‌ونقل عمومی را از ساختارهای کاهش تلفات رانندگی عنوان کرد و گفت: 5 راهکار پایه‌ای دراین‌باره مدنظر قرار داده‌ایم که این طبق هدف‌گذاری دهه ایمنی راه‌ها است.

تقی‌زاده توضیح داد: مدیریت ایمنی، زیرساخت‌ها و جاده‌های ایمن، خودروهای ایمن، رفتار ایمن‌تر کاربران حمل‌ونقل جاده‌ای و امداد و نجات و مراقبت بعد از تصادفات 5 راهکار مذکور است.

وی اظهار داشت: اتوبوس پس از تصادف دختران هرمزگانی معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش ایمنی راه‌ها نوشت و ما تلاش کردیم ظرف دو ماه نقشه ایمنی راه تهیه و تدوین شود تا به این ترتیب مشکلات شناسایی و در راستای کاهش سوانح رانندگی اقدام کنیم؛ در این حوزه کارگروهی تشکیل شد که این نقشه راه در آن بررسی شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال گذشته تعداد تلفات سوانح رانندگی به 15 هزار و 900 کشته رسید که این رقم در سال 84، 27 هزار و 700 نفر بود.

تقی‌زاده گفت: شاخص تلفات به ازای 100 هزار نفر در کشور ما 19.9 نفر است که این رقم در سال 84، 40 نفر بود.

وی تأکید کرد: برای کاهش تلفات سوانح رانندگی ضرورت دارد افزایش قیمت سوخت هم‌زمان با تقویت ناوگان عمومی و سرمایه‌گذاری در ایمنی جاده‌ها عملیاتی شود. در غیراین‌صورت افزایش صرفاً نرخ سوخت کاهش چندانی در تلفات سوانح رانندگی ندارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای کاهش تلفات سوانح رانندگی سه سناریو در نظر گرفتیم که شامل «انجام اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ای»، «افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی و واقعی‌سازی قیمت سوخت» و «ایمن‌سازی جاده‌ای در کنار افزایش سهم ناوگان عمومی و افزایش نرخ سوخت است.

تقی‌زاده گفت: در سال 94 نسبت به سال 93 ما فقط 3 درصد کاهش تلفات رانندگی داشتیم که این رقم در سال 95 نسبت به سال 94 حداکثر یک درصد کاهش یافت و پیش‌بینی  می‌شود در سال 96 نسبت به سال 95 کاهش تلفات سوانح رانندگی صفر شود.

وی تأکید کرد: اگر سناریوی سوم محقق شود به عدد 9 هزار نفر کشته سوانح رانندگی می‌رسیم که این 280 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: البته افزایش نرخ سوخت به‌هیچ‌عنوان بابت تأمین اعتبار مطرح نمی‌شود بلکه برای تقویت حمل‌ونقل عمومی و کاهش توجیه حمل‌ونقل شخصی است. حتی اعلام کرده‌ایم که اگر این 280 هزار میلیارد تومان از جایی دیگر تأمین شود و نرخ سوخت واقعی نشود، تأثیری در کاهش تلفات سوانح رانندگی نخواهد داشت.

تقی‌زاده افزود: همچنین موضوع کاهش10 کیلومتری سرعت هنوز به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها نرسیده است و باید در کارگروه بررسی شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر میزان محاسبه آمار کشته‌های تلفات رانندگی و مبنای تهیه آمار کشته‌های تصادفات و مرگ مصدومان در روزهای پس از حادثه گفت: در ایران تا 30 روز پس از مصدومیت فرد در حادثه اگر منجر به فوت شود جزو آمار تلفات سوانح رانندگی درج می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این رقم در دنیا بین دو هفته تا دو ماه متفاوت است.

آ

حمل‌ونقل تلفات افزایش رانندگی سوانح معاون شهرسازی عمومی میلیون ایمنی تقی‌زاده جاده‌ای ادامه خودرو راه‌ها اظهار تأکید ناوگان افزود توسعه تعداد جاده‌های تصادفات بررسی کشته‌های حادثه راهکار تأمین اعتبار خودروهای میلیارد تومان ایمن‌سازی تقویت جاده‌ها راه‌های خودرومحور اقتصادی تصادف احتساب دلایل زیرساخت‌های دنبال وزارت برنامه آینده گذشته