برگزیده ها
روحیه تعاون باید بیش از تعاونگران، میان مدیران و مسؤولان توسعه یابد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معتقدم روحیه تعاون بیش از آنکه باید میان تعاونگران ایجاد شود، باید میان مسؤولان و مدیران اجرایی کشور توسعه یابد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید کلانتری روز دوشنبه در همایش «تعاون راه سوم اقتصاد» که در مجموعه «تلاش» برگزار شد افزود: بتازگی سفری به استان سیستان و بلوچستان داشتم و شرمنده ام پس از گذشت ٣٨ سال از پیروزی انقلاب، حدود ٤٠ درصد مردم این استان حاشیه نشین هستند و ما کاری نکرده ایم.
وی با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت :هم اکنون بیکاری ابرچالش کشور است و هم اکنون حدود ١٢ میلیون نفر حاشیه نشین در سطح کشور داریم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تغییرات اجتماعی زیادی در کشور رخ داده که حجم این تغییرات در حوزه زنان بیشتر بوده است.
وی با اشاره به اهمیت بخش تعاون گفت: حدود ٢٦ سال از تصویب قانون تعاون می گذرد و این بخش در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش بسیار مهمی دارد.
به گفته کلانتری، ١١ درصد تعاونی های کشور را تعاونی های زنان تشکیل می دهد و هم اکنون ٢٥ درصد اعضای تعاونی ها در سطح کشور زنان هستند.
بنا به تعریفهای رسمی، هر تعاونی که ٧٠ درصد اعضای آن را زنان تشکیل دهند، تعاونی زنان محسوب می شود.
وی افزود: هم اکنون دو هزار تعاونی زنان در حوزه کشاورزی، سه هزار در حوزه صنعت و سه هزار و 500 تعاونی زنان در بخش خدمات داریم.
معاون امور تعاون وزیر کار گفت: هم اکنون در بسیاری از روستاهای کشور تولیداتی داریم که به خارج کشور صادر می شود.
به گفته کلانتری، زنان می توانند نه تنها در مناطق محروم، بلکه در شهرها و روستاها در بخش های مختلف اقتصادی و همچنین حوزه دانش بنیان فعالیت کنند.
وی با اشاره به قدرت بخش تعاون در هند گفت: در این کشور، تعاونی ها شیر را جمع آوری و به کارخانه ها می فرستند و این عمل، باعث شده که تولید شیر در این کشور به دو برابر افزایش یابد.
کلانتری تصریح کرد: در ایران زنان در ١١٠ رسته تعاون فعال هستند و باید فرهنگ تعاون را با تبلیغات در رسانه های ملی نهادینه کنیم زیرا در این بخش با سرمایه های اندک می توان اشتغال ایجاد کرد.
به گفته وی، در حاشیه شهر زاهدان، زنان با پول یارانه خود، صندوق هایی ایجاد کرده اند که می توان با کمک به آنها فعالیت اقتصادی در این منطقه را راه اندازی کرد.
کلانتری با بیان اینکه مهمترین مشکل تعاونی ها، نداشتن محلی برای فروش تولیدات است، گفت: وزیر کار بارها پیشنهاد کرده که از فضای ادارات در روزهای پنجشنبه و جمعه می توان بازاری برای عرضه محصولات تولیدی تعاونی های ایجاد کرد.
این مقام مسؤول تأکید کرد: بسیاری از ساختمان ها که در اختیار نهادهاست، خالی هستند و می توانند محلی برای تشکل ها و تعاونی ها باشند.
وی با اشاره به طرح «یک هزار روستا، یک هزار تعاونی» گفت: زنان می توانند با اجرای این طرح در مناطق محروم و روستایی فعال شوند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9123**1063**1504**خبرنگار: زهره دریغ گفتار** ناشر: علی پاینده

اقتصاد

حاشينه نشيني

تعاون

راه سوم اقتصاد

حميد كلانتري

تعاونی تعاون اکنون کلانتری اقتصاد اقتصادی اشاره معاون توانند ایجاد داریم حاشیه ایرنا مناطق محروم خبرنگار فعالیت بسیاری تشکیل اجتماعی استان تغییرات اجرای افزود اعضای