برگزیده ها
پیامک 25 ساله شد

مازندمجلس: 25 سال پیش در چنین روزهایی یکی از کارآمدترین ابزار ارتباطی دنیا متولد شد. این ابزار که پیامک نام دارد در سوم دسامبر 1992 از راه رسید.

مازندمجلس: به نقل از دیجیتال ترندز، اولین پیامک ارسالی در دنیا متن ساده ای داشت و در آن تنها نوشته شده بود: کریسمس مبارک.

ارسال این پیامک توسط نیل پاپورت و از طریق شبکه تلفن همراه جی اس ام شرکت مخابراتی وودافون صورت گرفت. در آن زمان، گوشی های تلفن همراه فاقد برنامه یا ابزاری برای ارسال پیامک بودند و لذا پاپورت که از برنامه نویسان انگلیسی مشهور دنیاست مجبور شد متن پیامک خود را در یک رایانه تایپ کند و سپس آن را با استفاده از یک مدل اولیه از تلفن های همراه موسوم به Orbitel 901 ارسال کند.

در ابتدا پیامک در دنیا چندان مورد توجه قرار نگرفت. زیرا اپراتورهای مخابراتی برای ارسال هر پیامک هزینه قابل توجهی را درخواست می کردند و از سوی دیگر در ابتدای شکل گیری اینترنت برخی نرم افزارهای پیام رسان اینترنتی مانند AIM شرکت AOL و پیام رسان یاهو بسیار محبوب بودند.

اما به تدریج با کاهش هزینه ها و سهولت دسترسی به ابزار پیامک، استفاده از این روش ارتباطی محبوبیت بیشتری پیدا کرد و به عنوان مثال تعداد پیامک های ارسالی در انگلیس در سال 2012 از مرز 151 میلیارد پیامک گذشت. این رقم در سال 2017 به 66 میلیارد پیامک در سال کاهش یافت که علت این مساله همه گیر شدن اینترنت و استفاده از برنامه هایی همچون واتس اپ، تلگرام و غیره است.

پیامک ظرفیت های ارتباطی گسترده تلفن همراه را به عموم مردم شناساند تا آنها یکی از تفاوت های اساسی تلفن ثابت و همراه را بهتر درک کنند. البته محدودیت 140 کاراکتری پیامک ها باعث شد زمینه برای ابداع فناوری های ارتباطی متنی دیگری هموار شود.

آ

پیامک همراه ارسال برنامه ارتباطی استفاده اینترنت میلیارد هزینه مخابراتی فناوری ارسالی پاپورت