برگزیده ها
نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی/ تصمیم دولت برای کنترل مصرف از سال آینده

مازندمجلس: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ارسال نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری برای کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی خبر داد و گفت: دولت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی از سال آینده تصمیم گرفته است.

مازندمجلس:، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مقوله انرژی و مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم در کشور است، گفت: مقدار قابل توجهی از اتلاف انرژی مربوط به ساختمان‌هاست پس وقتی اتلاف انرژی زیاد می‌شود ارزش افزوده‌ای هم برای کشور ایجاد نخواهد شد و تأثیر مثبتی بر روی درآمد ناخالص داخلی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: میزان مصرف انرژی در کشور با کشورهای مشابه 2.5 تا 3 برابر است بنابراین اگر مصرف انرژی این گونه ادامه یابد در سال‌های آینده ایران واردکننده انرژی خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای کاهش مصرف انرژی و اتلاف آن در ساختمان‌ها نیازمند عزم جدی ملی هستیم، گفت: در ماه‌های اخیر اتفاقی رخ داد و قانون اصلاح مصرف انرژی ابلاغ شد بنابراین در این آیین‌نامه اجرایی دستگاه‌های دولتی ملزم خواهند شد در زمان مشخص ساختمان‌های خود را از لحاظ مصرف انرژی بازبینی کنند.

*نامه آخوندی و زنگنه به جهانگیری برای لحاظ کردن کنترل مصرف انرژی در بودجه 97

شکرچی‌زاده اضافه کرد: بر اساس این آیین‌نامه برای سال 97 باید ذی‌حساب‌ها و مسئولان مالی دستگاه‌ها هزینه انجام این کار را پیش‌بینی کنند. بنابراین در تازه‌ترین اقدام نامه مشترکی از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی و زنگنه وزیر نفت به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند که از سازمان برنامه و بودجه درخواست شود که این اقدام در بودجه سال 97 پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: امید است در مجلس این موضوع پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی نیز منابع مالی لازم را برای اجرای این کار داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: بخش مهمی از اتلاف انرژی در حال حاضر در وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مدارس انجام می‌شود بنابراین اگر دولت می‌خواهد مردم را ملزم به رعایت مصرف انرژی و کاهش مصرف آن تشویق کند باید این اقدام را از خود شروع کند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: قطعاً این اقدام موجب ایجاد شغل خواهد شد پس باید مرکز تحقیقات با استفاده از تجربیات نظام مهندسی و تکنسین‌ها و شرکت‌های خصوصی کاهش مصرف انرژی را به نتیجه برساند.

*مصرف انرژی ساختمان‌های دولتی ایران ۱۱ برابر اروپا

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید میزان اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی چه میزان است گفت: ساختمان‌های دولتی چون نظارت‌های بیشتری برای اجرای آن شده است پس باید نسبت به ساختمان‌های بخش خصوصی وضعیت مناسب‌تری داشته باشد. بنابراین طبق آمارهای استخراج شده در حال حاضر 550 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال در ساختمان‌ها اتلاف انرژی صورت می‌گیرد این در حالی است که این عدد در کشورهای اروپایی زیر 50 کیلووات است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 18 قانون مصرف انرژی اگر تأمین منابع مالی سال آینده در بودجه پیش‌بینی شود در عرض 5 سال سامانه‌های کنترل انرژی در ساختمان‌های دولتی نصب خواهد شد و قطعاً عدد 450 کیلووات ساعت بر مترمربع بعد از 5 سال به 100 کیلووات ساعت خواهد رسید. 

شکرچی‌زاده در خصوص اینکه چه میزان از ساختمان‌های موجود مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 را که ناشی از کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن است رعایت می‌کنند، گفت: در بازدید محلی و میدانی میزان رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به طور متوسط در ساختمان‌ها حدود 20 درصد بوده است. بنابراین ساختمان‌هایی که به طور کامل رعایت‌کننده مبحث 19 باشد بسیار کم است.

انرژی ساختمان‌های اتلاف دولتی بنابراین میزان شهرسازی شکرچی‌زاده اقدام تحقیقات بودجه کیلووات آخوندی پیش‌بینی رعایت ساختمان‌ها ادامه جهانگیری آینده کنترل اینکه زنگنه اضافه اجرای ساختمان مقررات قطعاً منابع خصوصی مترمربع خبرنگار ایجاد نخواهد کشورهای قانون آیین‌نامه دستگاه‌های اجرایی برابر