برگزیده ها
پیش‌بینی کاهش التهاب بازار کاغذ در روزهای آینده
مازندمجلس: پیش‌بینی کاهش التهاب بازار کاغذ در روزهای آینده غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت بازار کاغذ در روزهای اخیر و پیگیری موضوع نوسانات گرانی کاغذ، عنوان کرد: دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از افزایش تعرفه کاغذ و اختصاص ارز مبادلاتی به خمیر و کاغذ موجب آرامش در بازار شده است و موجب شده تا در تخصیص ارز لازم برای کسانی که می‌خواهند کاغذ به کشور وارد کنند، کمبودی برای مقدار ارز مبادلاتی وجود نداشته باشد.
 
وی افزود: در جلسه روز گذشته با حضور دست‌اندرکاران و نمایندگان بخش خصوصی کاغذ نمایندگان تولیدکننده کاغذ و نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش بحث‌ها و تعاملات زیادی در حوزه مشکلات و آسیب‌های افزایش نرخ ارز مبادلاتی مطرح و در همانجا مقرر شد افزایش تعرفه کاغذ از دستور کار دولت خارج شود و ارز مبادلاتی شامل خمیر و کاغذ وارداتی شود.
 
شجاع با بیان اینکه تنظیم بازار کاغذ در بازار آزاد از جمله موضوعاتی بود که در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، گفت: بسته‌های پیشنهادی توسط واحد تنظیم بازار در اتاق بازرگانی تهیه شده بود، اما به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان معترض بودم كه برای این کار مشورت نشده همچنين اعتراض خود را مطرح کردیم که چرا در جلسات تنظیم بازار کاغذ حضور نداریم و امیدوارم تعامل خوبی بین اتاق بازرگانی، و دولت وجود داشته باشد.
 
وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی بسته‌های پیشنهادی درباره تنظیم بازار کاغذ، یادآور شد: قرار شده است تا 10 روز آینده کارگروهی با حضور نمایندگان دولت،اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان کاغذ و وزارتخانه‌های ارشاد و آموزش پرورش و سازمان حمايت تشکیل شود و در جلساتی کارشناسی موضوعاتی مانند بسته حمایتی کاغذ و رفع بحران کاغذ و حمایت از تولید داخلی کاغذ مطرح شود.
 
نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ درباره درخواست نماینده مصرف‌کنندگان از نماینده وزارت صمت برای جلوگیری از ورود تعزیرات به بازار کاغذ، نیز توضیح داد: اگر تعزیرات وارد شود، بازار به هم می‌ریزد و عده‌ای را به حق یا ناحق جریمه می‌کند و این موضوع سبب افزایش قیمت خواهد شد، موضوعی که در نهایت به ضرر مصرف‌کننده کاغذ می‌شود.
 
وی ادامه داد: افزایش 11 درصدی نرخ ارز مبادلاتی و افزایش 28 درصدی جهانی قیمت کاغذ در یک سال اخیر موجب شده است که بازار با افزایش قیمت روبرو شود. ازسوی دیگر عدم تولید کاغذ داخلی نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت در کشور بود به طور که کمتر از 9 درصد حجم کاغذ چاپ و تحرير وارداتی، تولید داخلی داشتیم.
 
آرامش بازار؛ یک ضرورت
شجاع با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان کاغذ ادعا می‌کنند که واردات کاغذ در یکسال اخیر بی‌رویه بوده اما حرف نادرستی است، تاکید کرد: این صحبت در حالی مطرح می‌شود که براي مثال حدود 39 هزار تن کاغذ روزنامه در هفت ماه گذشته به کشور وارد شده است اما با کمبود کاغذ روزنامه روبرو بودیم و تولید داخلی نیز محدود بوده است.
 
وی با بیان اینکه جو بازار نباید به گونه‌ای باشد که واردکننده احساس خطر کند، گفت: اگر کاغذ وارد نشود مشکلات ما دوچندان می‌شود و بازار کاغذ در مدت کوتاهی دچاربحران جدی خواهد شد. همچنين در جلسه ديروز مقرر شد تنظیم سند چهارساله برای زنجیره تامین کاغذ در کارگروه‌های تخصصی به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا بازار در آینده به آرامش برسد.
 
نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ با بیان اینکه می‌توان طرح جامع حمایت از کاغذ را برای این کالای استراتژيك تشکیل دهیم، گفت: معتقد هستم که نباید موضوع کاغذ را رها کنیم زیرا متاسفانه در سال‌های گذشته دولت کاغذ را رها کرده بود. البته ما طرفدار بازار آزاد و عرضه و تقاضا هستیم و معتقدیم واردات کاغذ باید به حدی باشد که کاغذ آزادانه باقیمت های رقابتی، سالم و درست به بازار ارائه  شود.
 
شجاع تاکید کرد: از واردکنندگان کاغذ نیز می‌خواهیم به آرامش بازار فکر کنند و بدانند که در بالا و پایین شدن بازار فقط به فکر سود بالا نباشند و البته مطمئن هستم که تجار با سابقه و ریشه‌دار به منافع مصرف‌کننده و مشتری هم توجه می‌کنند زیرا کاغذ یک کالای استراتژیک است و زمانی که گران شود با توجه به نقشی که در فرهنگ، بهداشت و مواد غذایی و آموزشي  دارد در صنایع دیگر تاثیرگذار و تورم‌زا خواهد بود.
بازار افزایش مصرف‌کنندگان وزارت مبادلاتی تنظیم تولید اینکه داخلی گذشته نمایندگان آرامش موضوع اشاره تشکیل بازرگانی نماینده آینده درباره  نماینده حمایت واردکنندگان تولیدکنندگان ادامه روزنامه نباید کالای البته تاکید واردات مصرف‌کننده کارگروهی درصدی روبرو تعزیرات بسته‌های روزهای فرهنگ ارشاد تعرفه جلوگیری عنوان دستور تجارت آموزش پرورش موضوعاتی تعامل پیشنهادی ایبنا  شجاع مشکلات وارداتی همچنين