برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به توقف اجرای آیین نامه جدید کنترل ساختمان به دستور جهانگیری گفت: این آیین نامه حقوق مصرف کننده نهایی ساختمان را نادیده گرفته است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر،  فرج الله رجبی در نشست خبری با موضوع مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها گفت: لازم است در حوزه مصرف انرژی با رویکرد متفاوتی ورود کنیم و باید در برخی حوزه ها پافشاری بیشتری انجام شود. در حال حاضر دیگر در بخش مصرف انرژی در ساختمان ها امکان بهینه سازی وجود ندارد و باید به سمت مصرف کمینه حرکت کنیم چون در مصرف بهینه میزان ورود و خروج برابر است و باید تعادل ایجاد شود ولی وقتی ورودی انرژی کم باشد دیگر بهینه معنا نداشته و باید مصرف حداقلی را ترویج کنیم.  شرایط فعلی کشور در حوزه مصرف انرژی شرایط مصرف کمینه و ریاضتی است.

وی ادامه داد: بنا بر این گام باید مقررات ملی ساختمان اصلاح شود به خصوص در بخش ساخت و ساز غیردولتی چرا که دیگر توصیه به رعایت این مقررات جوابگو نیست و باید مقررات به گونه ای تغییر یابد که مهندسان و شهرداری ها مکلف به اجرای مقررات ساخت و ساز شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص تغییر آیین نامه کنترل ساختمان تصریح کرد: برداشت ما از تغییرات آیین نامه کنترل ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی این بود که این تغییرات نه نظارت را تقویت می کند و نه کیفیت ساخت و ساز را افزایش می دهد. کلیات این آیین نامه در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب شد که پس از آن سازمان نظام مهندسی طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست بازبینی مجدد در این آیین نامه را داشت در نتیجه آیین نام مجددا به کمیسیون هیات دولت برگشت داده شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما انتظار داریم در آیین نامه جدید مرزهای مسئولیتی دستگاه ها مشخص شود. در حالی که ما معتقدیم بخشی از مسئولیت نظام مهندسی به شهرداری ها واگذار شده است که خود آنها می گویند ما آمادگی قبول این مسئولیت را نداریم. نکته مهم دیگر در آیین نامه جدید کنترل ساختمان این است که حقوق مصرف کننده و بهره بردار نهایی لحاظ نشده است. یک ماه قبل که بحث امضا فروشی مهندسان در رسانه ها شایع شد در یک بررسی مشخص شد چه کسانی روی این موضوع پافشاری داشتند. این انبوه سازان بودند که این مباحث را مطرح می کردند چون می خواستند فضا را مخدوش کنند.

گفتنی است پیش از اظهارات نجفی، احمدرضا طاهری رئیس کمیسیون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اتلاف انرژی صرفا به هدر رفت منابع منجر نمی شود بلکه خساراتی در محیط زیست و سلامتی مردم دارد گفت: طی یک ماه گذشته که موتورخانه های ساختمان ها آغاز به کار کرده است شاهد افزایش پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در تهران هستیم که مسبب اصلی آن انرژی هدر رفته در ساختمان هاست.

ساختمان انرژی مهندسی مقررات کنترل کمیسیون بهینه تغییرات افزایش مسئولیت شهرداری کمینه موضوع پافشاری تغییر مهندسان