برگزیده ها

مازندمجلس: یادگار امام با بیان اینکه پرچم نقد را رها نکنید چراکه امام یک منتقد آرمانگرا و پیشران بود، گفت: ما باید منتقد وضع موجود باشیم نه مدافع آن، چون ما تا آرمان فاصله داریم.

مازندمجلس:
به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در دیدار با دانشجویان مسئول کانون های خط امام دانشگاه های سراسر کشور در شهر مقدس قم و در جوار بیت تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت:  وقتی درباره امام راحل صحبت می کنیم یکی با شخص امام و دیگری با شخصیت امام رو به رو هستیم.
وی افزود: شخص امام فردی بودند که یک آغازی داشت و یک پایانی داشت و الان هم در پیشگاه خدا حاضر است با کارنامه اعمالش، این شخص را وقتی انسان زندگی‌اش را نگاه می‌کند، می‌بیند که یک انسان موفق و یک انسان بسیار بزرگی بوده است.
نوه امام راحل با توجه دادن نسل جوان به بررسی و رصد تحولات انقلاب های منطقه به منظور درک نقش رهبری منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره)، تاکید کرد: ما و کشور ایران با مشکلاتی به مراتب سختتر از مشکلاتی که بقیه کشورها داشتند روبرو بودیم. یعنی ما هم در شمال و جنوب کشور، هم شرق و غرب کشور غائله داشتیم. تمام اینها هر کدامش، یک فاجعه‌ای می توانست باشد که یک قسمتی از کشور برود. جنگ بود اما این فرد با کمک مردم و همراهی مردم چگونه توانست یک انقلابی را بیاورد یک افرادی را بیاورد سرکار و با کمک مردم یک نظامی را درست کند که امروز در تمام منطقه ما یک کشوری داریم که از ما مستحکمتر، سرپاتر، مطمئن تر و قدرتمندتر هیچ کشوری نیست و همین ایران در تمام طول این ۲۰۰ سال، ۳۰۰ سال گذشته هیچ وقت به قدرتی که امروز دارد نبوده است.
حجت الاسلام خمینی با جمع بندی سخنان خود در بخش نخست پیرامون «شخص امام» گفت: هر کسی که بخواهد تاریخ را مطالعه کند نمی‌تواند تاریخ ایران را بنگارد بدون اینکه یک شخصیت عظیم مثل امام را در آن لحاظ نکند. این انسان، انسان بسیار بزرگی بوده است. اما آنچه که برای ما باقی است شخصیت امام است. شخصیت امام مولفه‌هایی دارد خصوصیاتی دارد. اینکه ما می‌گوییم امام در جامعه ما زنده است یعنی ما هنوز خود را مقید می‌دانیم نسبت به شخصیت امام، نسبت به آن مولفه‌های اساسی و ارکان اصلی که در اندیشه حضرت امام بوده است. اینها زنده است. ما که معتقد هستیم شخصیت پیامبر عظیم‌الشان اسلام زنده است معتقد نیستیم که جسم او هست معتقدیم که راه او و رسم او و شخصیت او برای امروز ما راهگشاست.
مدعی راه امام(ره) باید کاملا مسلمان باشد
وی با بیان اینکه شخصیت امام ارکان و مولفه هایی دارد، اظهارداشت: اولین رکن اصلی شخصیت امام(ره)، اسلام است. کسی که می‌خواهد بیاید زیر بیرق امام(ره) باید در مقام اول، مسلمان واقعی باشد. گفتمان امام این است. نباید اشتباه کنیم ما باید خودمان کاملا متعبد باشیم و متدین باشیم.
یادگار امام خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد راه امام را برود و من و شما که مدعی راه امام(ره) هستیم باید از حیث شخصی و حیث خودمان کاملا مسلمان باشیم با تمام خصوصیاتی که اسلام دارد یعنی از حیث ظواهر کاملا ملتزم باشیم کسی که پرچم‌دار این مسیر می‌خواهد شود، مدعی راه امام می‌خواهد بشود، از وی پذیرفته نیست که ظاهرش، ظاهر اسلامی نباشد. نماز و روزه‌اش به جا نباشد. حجابش برقرار نباشد و بعد مدعی باشد. این در حیطه خود ماست. ما خودمان به عنوان کسانی که مدعی هستیم باید نسبت به ظواهر دینی و روح دینی که هر دو آن ارزش دارد، باید معتقد و مقید باشیم و بعد ما خودمان بدانیم که ما تا راه کمال خیلی فاصله داریم.
حجت الاسلام خمینی گفت: مسلمانی به این نیست که ما هستیم. مسلمان در درجه نهایت باید به فنا فی‌الله برسد. اصلا خودش را نبیند که ما هنوز نرسیده‌ایم و باید بدانیم این را که تا آن کمال اسلامی فاصله داریم لذا هر دفعه بیش از آن که به بقیه کار داشته باشیم اول به خودمان باید کار داشته باشیم.
امام(ره) یک منتقد آرمانگرای پیشران بود
حجت الاسلام خمینی با بیان اینکه رکن دیگر شخصیت امام عظیم الشان آرمانگرایی بود، تاکید کرد: امام همیشه منتقد وضع موجود بودند. امام یک منتقد آرمانگرای پیشران بود. انسان تعجب می‌کند وقتی که این بشر را نگاه می‌کند هر روز یک موضوع جدید ابداع می فرمودند. حکومت را و جامعه را به پیش می‌راندند. 
ما باید منتقد وضع موجود باشیم
یادگار امام با تاکید بر اینکه امام(ره) همواره در حال تولید حرف نو و حل مشکلات حکومت با ابداع های جدید خود بودند، گفت: هر کس دم از انقلابی گری بزند و دم از امام(ره) بزند اما در عمل ببیند که از جامعه عقب افتاده است بداند که این راه امام(ره) نیست. امام(ره) پیشران بود و دائم تولید داشت. لذا ما به عنوان کسی که می خواهیم زیر این بیرق باشیم، بدانیم این بیرق مدافع نبود. منتقد و مهاجم بود.
حجت الاسلام خمینی اظهار داشت: ما باید منتقد وضع موجود باشیم و نه مدافع آن، چون ما تا آرمان فاصله داریم. تفاوت ما که انقلابی هستیم این است که می گوییم شما جمهوری اسلامی را نفهمیدید. شما حکومت دینی را نفهمیدید. شما جمهوری اسلامی را دارید خراب می کنید اما آن طرف آبی می گوید اسلام همین است. اسلام به درد نمی خورد. ولایت فقیه به درد نمی خورد. دین حکومتی به درد نمی خورد. ما باید در گفتمان خودمان نقد کنیم. ما که دفاع کنیم جامعه از ما عبور می کند. لذا من در سال های ۸۴ یا ۸۵ گفتم نیروهای انقلابی پرچم نقد را رها نکنند.
وی در جمع بندی این بخش گفت: پرچم نقد را رها نکنید. ما منتقد وضع موجود هستیم ما دنبال آرمان ها هستیم و به سمت آن ها حرکت می کنیم. این که رهبری فرمودند «هرجا انقلابی عمل کردیم. موفق شدیم» به خاطر این است که انقلابی بودن یعنی پیشرانی و پیشتازی. گفتمان تولید کنیم. حرف نو تولید کنیم. امام(ره) سال به سال حرف نو و جبهه تازه تولید می کردند. کسی که در حیطه امام(ره) می خواهد فعالیت کند باید همیشه پیشران و منتقد وضع موجود باشد. منتقدی که اصول را قبول دارد و پشتوانه او به اصول اسلام و انقلاب است اما موجود را نمی پسندد.
نیروهای انقلابی گفتمان جدید تولید کنند و پیشران باشند
یادگار امام با بیان اینکه خودسانسوری و ترس در افکار امام(ره) راه نداشت، افزود: امام(ره) چیزی که نداشتند ترس بود و خود ایشان گفتند که والله به عمرم نترسیدم. اصلا ترس راه نداشت در وجود او و ما هم که دنباله رو او هستیم باید همین مسیر را ان شاءالله طی کنیم.
پیش از سخنان حجت السلام و المسلمین سید علی خمینی، مدیرعامل بنیاد تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) در دانشگاه ها و نیز مسئولان کانون های خط امام دانشگاه های تهران، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی و فرهنگیان مشهد به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
خمینی شخصیت باشیم منتقد هستیم انقلابی انسان خودمان تولید موجود اسلام اینکه پیشران الاسلام دانشگاه مسلمان کاملا می‌خواهد جامعه گفتمان داریم اسلامی فاصله حکومت معتقد نباشد بدانیم رهبری تاکید می‌کند امروز ابداع دانشجویان آرمانگرای المسلمین فرمودند همیشه دیدار نفهمیدید نیروهای نداشت جمهوری آرمان عنوان مدافع افزود بزرگی ارکان اندیشه توانست بیاورد خصوصیاتی سخنان تاریخ کانون اینها ظواهر کشوری انقلاب نباید مشکلاتی منطقه بسیار