برگزیده ها

مازندمجلس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک گفتگوی اختصاصی با اشاره به دیپلماسی بی ثبات و ناپایدار مقامات واشنگتن گفت: «حال نوبت اروپاست که بپرسد شماره تلفن آمریکا کدام است؟!»

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از یورو نیوز، «فدریکا موگرینی» در گفتگویی اختصاصی با این شبکه در خصوص نحوه تعامل اتحادیه اروپا با دولت کنونی آمریکا گفت که «اتحادیه اروپا بطور متحد و در تمامی سطوح با مقامات آمریکا گفتگو می کند».
وی با اشاره به سخن طعنه آمیز «هنری کسینجر» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مورد تعدد مراکز تصمیم گیری در اروپا و «درخواست او برای دریافت شماره تلفن اروپا» (یک مرکز واحد تصمیم گیری) گفت: «اکنون آمریکا شماره تلفن اروپا را دراختیار دارد. حال نوبت ماست که بپرسیم: شماره تلفن آمریکا کدام است؟!»
فدریکا موگرینی در ادامه افزود: «ما اغلب با مقامات آمریکا گفتگو می کنیم و در مورد پاره ای از موضوعات نیز به خوبی درحال همکاری هستیم».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی دیگر از این گفتگو با تأکید مجدد بر مؤثر و کارآمد بودن توافق هسته ای ایران اظهار داشت: «این توافقنامه یک سند ۱۰۰ صفحه ای مشتمل بر تعهدات بسیار صریح و مشخص ایران در حوزه فعالیتهای هسته ای و لزوم بازرسیهای دقیق و مداوم آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس تاکنون در ۹ گزارش خود پایبندی ایران را به این توافق تأیید کرده است».
موگرینی در ادامه با اشاره به تقلای دولت ترامپ برای لغو این توافق جهانی گفت: «شما [آمریکا] نمی توانید توافقی را که مؤثر و عملی است، از درجه اعتبار ساقط سازید. رئیس جمهور ترامپ در استراتژی اعلانی خود در قبال ایران، این توافق را به زیر سئوال برد و ما به دوستان آمریکایی خود یادآوری کرده ایم که این توافق به یک کشور تعلق ندارد، بلکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و از تمامی طرفها می خواهیم که بطور کامل آن را رعایت کنند».
فدریکا موگرینی در خصوص بحران کره شمالی اظهار داشت که «نخستین بار این اتحادیه اروپا بود که خواستار وضع تحریمهای سازمان ملل علیه پیونگ یانگ شد و هر اقدامی از جانب این اتحادیه در هماهنگی با سیاستهای آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه صورت گرفته است».
وی همچنین گفت که «تنها یک جامعه بین المللی متحد و شورای امنیت در گشودن باب گفتگو با کره شمالی موفق خواهند شد و این تلاش مشترک باید دربردارنده اقداماتی در جهت گشودن مجرای دیپلماتیکی باشد که در حال حاضر وجود ندارد و مسئولیت آن در اصل برعهده چین است».
فدریکا موگرینی در ادامه هدف اروپا از اِعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر کره شمالی را دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز عنوان کرد!
آمریکا اروپا موگرینی توافق اتحادیه گفتگو فدریکا ادامه امنیت شمالی شماره ترامپ شورای گشودن المللی ندارد تصمیم تمامی گزارش مقامات اشاره اظهار آژانس