برگزیده ها

مازندمجلس: ترامپ ممکن است واقعیت را بگوید یا اینکه ممکن است درحال آماده سازی شرایط به منظور جلوگیری از یک رویارویی بر سر نامزد جدید سمت وزارت خارجه باشد.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از رویترز؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ممکن است انکار کند اما واقعیت این است که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور مردی مشخص شده است که باید کنار برود و فرد دیگری جای او را بگیرد.ماه گذشته گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه به زودی نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد جای تیلرسون را در سمت وزارت خارجه خواهد گرفت. هفته گذشته نیز گزارش های جدیدی مطرح شد که نشان دهنده پایان کار تیلرسون در سمت وزارت خارجه بود.
روزنامه نیویورک تایمز نیز پنجشنبه گذشته به نقل از مقامات بلندپایه آمریکا اعلام کرد کاخ سفید قصد دارد طی چند هفته آینده مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) را به جای رکس تیلرسون در سمت وزارت خارجه منصوب کند. این روزنامه همچنین نوشت سناتور تام کاتن نیز قرار است جای مایک پمپئو را به عنوان رئیس سیا بگیرد.
ترامپ بلافاصله در واکنش به این گزارش توییت داد و اعلام کرد :« رسانه ها گمانه زنی هایی را مطرح کرده اند در مورد اینکه من رکس تیلرسون را برکنار کرده ام یا اینکه او به زودی از سمت خود کنار خواهد رفت. اینها اخباری جعلی است. او قرار نیست از سمت خود کنار برود. اگرچه ما درباره برخی موضوعات خاص اختلاف نظر داریم اما به خوبی با یکدیگر همکاری می کنیم.»
ترامپ ممکن است واقعیت را بگوید یا اینکه ممکن است درحال آماده سازی شرایط به منظور جلوگیری از یک رویارویی بر سر نامزد جدید سمت وزارت خارجه باشد آن هم در شرایطی که دولت وی با رسوایی بر سر ادعاهایی در خصوص تبانی ستاد تبلیغاتی وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا با روسیه روبروست.
روابط تیلرسون با دونالد ترامپ به علت موضع ملایم تر تیلرسون درقبال کره شمالی و دیگر اختلاف های سیاسی بین دو طرف تیره شده است. گزارش های منتشر شده در ماه اکتبر نیز درمورد اینکه تیلرسون، ترامپ را فردی ابله و کودن نامیده است از مسائلی بود که به اختلاف بین آنها دامن زد. تیلرسون به طور مستقیم اعلام نکرده که آیا چنین چیزی را درمورد ترامپ بیان کرده است یا خیر‍، اما سخنگوی وی این مسئله را تکذیب کرده است.به هرحال اینکه تیلرسون امروز از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد یا در آینده، بستگی به این دارد که چه اتفاقاتی در وزارت امور خارجه آمریکا رخ دهد.
از سوی دیگر اینکه پمپئو بتواند در سمتی که تیلرسون موفق نبوده است، با موفقیت روبرو شود مشخص نیست و جای تردید دارد. جایگاه پمپئو در سیا محدود و به گونه ای نیست که بتواند افراد مورد اعتماد زیادی را برای فعالیت در وزارت امور خارجه آمریکا به کار گیرد.
یکی از مسائلی که باعث شده است پمپئو توجه ترامپ را برای قرار دادن او در سمت وزارت امور خارجه آمریکا جلب کند، موضع سرسختانه وی در قبال ایران است. تیلرسون از موافقتنامه هسته ای ایران و همچنین مذاکرات با کره شمالی حمایت می کند اما پمپئو با هر دو این مسائل مخالف است. با این حال همچنان باید منتظر ماند و دید آیا پمپئو جای تیلرسون را خواهد گرفت یا فرد دیگری برای این سمت در نظر گرفته شده است.
تیلرسون خارجه پمپئو وزارت اینکه ترامپ آمریکا گزارش گذشته اعلام اختلاف همچنین درمورد بتواند مسائلی شمالی روزنامه بگیرد دیگری گمانه دونالد واقعیت آینده