برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - رئیس هیئت امنای آموزشکده نقشه ­برداری کشور: دانشجو باید مطالبه­‌گر و پرسشگر باشد اما توان مواجه شدن با واقعیت­‌ها را هم داشته باشد. قرار نیست چشم­هایمان را ببندیم و فقط خواسته­ ها و مطالبات خود را بگویم.

مازندمجلس:رئیس هیئت امنای آموزشکده نقشه ­برداری کشور گفت: «دانشگاه علاوه بر محیط علم ­آموزی، محل کسب تجربه ­های جدید، جامعه­پذیری و خودسازی جوانان برای آینده کشور است. زمانی می­ توانیم به داشتن جوانانی آینده­ ساز امیدوار باشیم که حساسیت نسبت به سرنوشت کشور در آنها وجود داشته باشد و با روحیه پرسش‌گری پرورش یافته باشند؛ این روحیه جز لاینفک هویت دانشجویی است».

مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه­ برداری کشور که در مراسم ویژه روز دانشجو در جمع دانشجویان و اساتید آموزشکده نقشه برداری سخن می­ گفت، اظهار داشت: «دانشگاه محل آموختن علم، مهارت آموزی و پرورش روحی و اجتماعی نسل آینده است. همه باید تلاش کنیم تا کارکردهای حقیقی دانشگاه تحقق یابد و دانش آموختگان آن بتوانند سرنوشت جامعه را به بهترین نحو بسازند».

وی با اشاره به اینکه در سال 1357 این دانشجویان بودند که نقشی مهم و اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند، گفت: «اگر در آن زمان دانشجویان با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور و حضور پر شور خود در عرصه مبارزه با استبداد حاکم، پیام آور استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شدند و رژیم شاه را سرنگون کردند، امروز هم دانشجویان ما باید با توجه به مشکلات اقتصادی، مسائل مبتلابه جامعه و عقب­ماندگی­های علمی و تکنولولوژیک، پیشتازان حرکت کشور در مسیر توسعه باشند».

شفیعی افزود: «امروز این انتظار وجود دارد که دانشجویان ما فقط دغدغه مسائل فردی و صنفی خود را نداشته باشند. آن­ها باید نسبت به رشد اقتصادی کشور، میزان اشتغال، تولید ناخالص ملی، رتبه علمی کشور در منطقه، مهاجرت نخبگان و ده ها موضوع و مساله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دیگر حساس باشند و اصلاح و بهبود مسائل و مشکلات را از مسؤولان مطالبه کنند».

رئیس سازمان نقشه ­برداری کشور گفت: «دانشجو باید مطالبه­‌گر و پرسشگر باشد اما توان مواجه شدن با واقعیت­‌ها را هم داشته باشد. قرار نیست چشم­هایمان را ببندیم و فقط خواسته­ ها و مطالبات خود را بگویم. بلکه اگر واقعا می­ خواهیم جامعه بهتری داشته باشیم باید از خودمان شروع کنیم و به سهم خود برای اصلاح وضعیت جامعه­مان گام برداریم. همین محیط­ های کوچک دانشجویی، خانواده، محله و شهرمان می ­توانند بهترین محل­ برای تجربه کار جمعی و مشترک باشند».

او با بیان اینکه باید در محیط­های دانشگاهی همه عوامل در خدمت رشد و اعتلای دانشجویان باشند، تصریح کرد: «در آموزشکده نقشه برداری هم، همه اعضای هیئت علمی، کارکنان و مسؤولان سازمان تلاش می­ کنند محیط بهتری برای تحصیل و تربیت دانشجویان فراهم کنند، اما دانشجویان همواره حق دارند مطالبات و انتظارات خود را آزادانه مطرح کنند و نارسایی­ ها را بیان نمایند. البته انتظار ما این است که محدودیت­ ها و مشکلات سازمان و آموزشکده هم مورد توجه دانشجویان باشد».

شفیعی گفت: «نقادی و آرمانخواهی از ویژگی های مهم یک محیط دانشجویی پویا و اثرگذار است. وظیفه خود می­دانیم فضایی را فراهم کنیم تا دانشجویان آزادانه، کنشگری فعال در عرصه اجتماعی باشند و بدون لکنت تحقق اهداف بلند ملی را از مسؤولان بخواهند. اگر اجازه بدهیم دانشجو به­ عنوان وجدان بیدار جامعه، حرف­هایش را بگوید و دغدغدهایش را بیان کند شاید مجال ظهور و بروز برای بسیاری از نابسامانی­های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فسادها از بین برود. آنجا که جنبش دانشجویی زنده است، فساد و تباهی رنگ خواهد باخت».

رئیس هیئت امنای آموزشکده نقشه برداری، نشاط و امید را یک ضرورت برای محیط­ های دانشگاهی دانست و از دانشجویان خواست، فعالیت­های خود را با روحیه پرنشاط دنبال کنند و علی­رغم موانع و مشکلات موجود هرگز دچار یاس و ناامیدی نشوند.

وی یادآور شد: «روز دانشجو، فرصتی است برای یادآوری منزلت و جایگاه دانشجویان که حقیقتاً قشر پیشرو و سرنوشت ساز جامعه هستند. باید این جایگاه را درست بشناسیم و برای بالندگی این قشر بیش از پیش بکوشیم؛ چراکه جامعه­ ای که دانشجویان آگاه ، بیدار و مسؤولیت­ پذیر داشته باشد، آینده درخشانی خواهد داشت».

 

29216

دانشجویان باشند دانشجویی اجتماعی آموزشکده جامعه اقتصادی دانشجو مشکلات برداری دانشگاه روحیه مسؤولان آینده سرنوشت شفیعی مسائل سیاسی جایگاه بیدار محیط­ اصلاح دانشگاهی فراهم آزادانه بهتری مطالبات بهترین باشیم تجربه ­برداری امنای پرورش لاینفک امروز اسلامی اینکه انتظار