برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: نایب رئیس مجلس ششم گفت: دانشگاهی پیشرفت می‌کند که برایش مشخص نکنند استادش که باشد و کدام دانشجو در آن تحصیل کند، دانشگاهی که نیروهای نظامی بخواهند در آن نفوذ کنند و برایش تعیین تکلیف کنند، پیشرفت نمی‌کند.

مازندمجلس:محمدرضا خاتمی در مراسم ۱۶ آذرماه که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این‌که «حضور در جمع پرشور دانشجویان همیشه برای کسانی که علاقه‌مند به این جنبش هستند شورانگیز است»، اظهار کرد: همه ما در جریان وضعیت جنبش دانشجویی هستیم و شاید آمال و آرزوهایی که دانشجویان دنبال آن بودند غیرممکن شده است، ما اگر بپذیریم که جایگاه علم و دانش کجاست شاید بتوانیم پیشرفت کشورها را بسنجیم.

اهم اظهارات خاتمی به شرح زیر است:

*مهمترین بخش در این زمینه برخورد با دانشجو و دانشگاه است و اگر کسی دلسوز مملکت است نحوه برخورد او با دانشگاه این را نشان می‌دهد. متاسفانه تاثیر دانشگاه در سرنوشت کشور قدرتمند نیست هرچند که از تاثیر بسیاری از نهادهای دیگر بیشتر بوده است.

* هیچکس نمی‌تواند 16 آذر را فراموش کند، چون دانشگاه برای همه مردم به عنوان مهمترین نهاد که در سرنوشت کشور تاثیر گذار است شناخته شده و همه می‌دانند که برای پیشرفت به دانشگاهی به‌روز نیاز داریم و دانشجو جز با قلم اعتراضی نمی‌کند و جواب رژیم شاه به این اعتراض گلوله‌های آتشین بود که سه دانشجوی دانشگاه را برای نخستین بار، ستاره‌دار کرد و پس از آن کار به جایی رسید که به گفته نخست وزیر آن رژیم، کشور نمی‌توانست حتی یک لوله هنگ بسازد.

* در این شرایط دانشگاه‌ها پیام امید و روشنایی دادند و راهکارهای خروج از بحران ارائه کردند و تشکل‌های سیاسی را هدایت کنند و درباره مسائل سیاسی تحلیل دهند که مجموعه این موارد سبب سنگینی بار بر دوش دانشجویان شد.

* دانشگاه مستقل می‌تواند در توسعه کشور نقش داشته باشد پس از آن آزادی و امنیت دانشگاه‌ها باید فراهم شود و دانشگاه مستقل یعنی این‌که دانشگاه‌ها سرنوشت خود را خود به دست گیرند. اگر دانشگاهیان در کیفیت آموزش و پژوهشی نقش داشته باشند، مگر دانشگاهی که افرادی بشینند و برایش کتاب‌ها و محتوای کتاب‌ها را مشخص کند، می‌تواند پیشرفت کند؟ دانشگاهی پیشرفت می‌کند که برایش مشخص نکنند استادش که باشد و کدام دانشجو در آن تحصیل کند، دانشگاهی که نیروهای نظامی بخواهند در آن نفوذ کنند و نهادهای بیرون از دانشگاه بخواهند برایش تعیین تکلیف کنند دانشگاه پیشرفته نمی‌شود.

* البته دانشگاه باید از جناح ها و جریان‌های سیاسی هم مستقل باشد. نمی‌شود که یک انجمن علمی و پژوهشی بخواهد کنفرانسی برگزار کند و فلان نیروی نظامی جلوی آن را بگیرد. چرا به دانشجویان اعتماد نمی‌کنید؟ آیا تا بحال یک استاد دانشگاه اختلاس کرده؟ آیا تا بحال یک دانشجو به جرم جاسوسی دستگیر شده؟ آیا تا بحال یکی از فسادهایی که امروز آشکار شدنش را می‌شنویم توسط دانشجویان انجام شده است؟ دانشجویی که به او فشار آوردند تا سر به زیر باشد و حرفی نزد نمی‌تواند دانشجو واقعی نیست.

* نمی‌شود منکر این شد که اکثر دانشجویان گرایش اصلاح‌طلبی دارند و حتی به این جریان به خاطر مصلحت‌اندیشی‌هایش انتقاد دارند، ولی این گرایش را می پسندند اما وقتی قرار است نوبت به نظارت برسد دیگر نباید مصلحت‌اندیشی‌های جناحی داشت اگر فسادی هست چه در اصولگرایی باشد چه در اصلاح‌طلبی باید مورد انتقاد و اعتراض دانشجویان باشد.

*ما از دولت روحانی حمایت کرده‌ایم و می‌کنیم و از انتخاب خود پشیمان نیستیم و نخواهیم شد، اما وظیفه خود می‌دانیم که انتقاد هم بکنیم و حتی با صدای بلند آن را بیان کنیم و این را تضعیف دولت نمی‌دانیم. ما از انتخاب خودمان پیشمان نیستیم اگر انتقاد می‌کنیم.

* «علم دستاورد بشری است و غربی و شرقی ندارد»، دانشگاه فضای خود را دارد البته دانشگاه ها و دانشجویان نباید درگیر احساسات جناحی خود باشند. ما همه مشکلات را می دانیم آرایش سیاسی کشور را می دانیم به خاطر همین است که با اندک امکانات پیرو مطالبات مردم هستیم.

*«ما پیگیر مطالبات خود هستیم»، آن‌هایی که ۸ سال کشور را به باد فنا دادند و آن‌هایی که با بصیریت تمام از این عناصر دفاع و پشتیبانی کردند امروز نمی‌آیند بگویند که چه بر سر مملکت آوردند.

*کدام قانونی وجود دارد که اگر دانشجویی فعالیت سیاسی به نفع جریانی یا علیه جناح دیگر انجام می‌دهد باید ستاره‌دار شود؟ این کار خلاف برنامه‌ها و قول و قراری است که در انتخابات با مردم گذاشته شد و همه این‌ها اختیاراتش به عهده دولت است. انتظار می‌رود در این موارد قوی‌تر عمل شود.

*مگر یک جوان ما برای درس خواندن چه ممنوعیتی دارد؟ مگر بخواهد آینده خود را بسازد آن هم جوانی که سد کنکور را داشتند جوانانی که برجسته ترین جوانان این مملکت هستند و توانسته‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور در رقابت‌های سنگین موفق شوند، مشکلی دارد؟ به چه حقی این‌ها را محکوم و ستاره‌دار می‌کنید؟

* «ممکن است برخی بگویند دانشجویان ستاره دار قبلا بیشتر بوده اما الان کمتر شده است»، در دولت روحانی حتی یک دانشجوی ستاره‌دار هم قابل قبول نیست. اگر کسی جرمی کرده طبق قانون او را محاکمه کنید.

* از نمایندگان مجلس انتظار داریم که در خانه ملت نشسته اند به حقوق ملت و مخصوصا دانشجویان را بیشتر پیگیری کنند. ما از آنان انتظار نداریم با هیاهو و تنش کار را پیش برند در عین آرامش و رعایت موازین قانونی می‌توان کارها را پیش برد و با همکاری مجلس و دولت مشکلات را حل کرد. امیدواریم در چهار سال آینده که عمر دولت و مجلس به پایان میرسد بخش قابل توجهی از مشکلات دانشجویان و دانشگاه ها حل شده باشد.

تثبیت بقای دولت در گرو ارتباط دولت با دانشگاه است

همچنین ایلنا نوشت:

صادق خرازی شامگاه دوشنبه در مراسم جنبش دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: شانزدهم آذر روز تجلی خاستگاه مطالبات دانشجویان و قائل شدن ارزش برای انسان و کرامت انسانی است. روز ۱۶ آذر در حقیقت نقش بزرگ و تاریخی برای خود رقم زده است چراکه معرفت و دانایی و آگاهی مهمترین قشر جامعه یعنی دانشجویان در تداوم و تعالی چنین روزی تجلی یافته است.

اهم اظهارات خرازی به شرح زیر است؛

*برقراری عدالت و اصلاح‌گری و مبارزه با فساد در جامعه در گرو تعامل سازنده با دانشجو و دانشگاه است. نمی‌توان سخن از شکل‌گیری اندیشه‌ها و مصلحت و آرمان و نیز آزادی را در جامعه برد تا زمانی که نام دانشجو و دانشگاه نیز در آن مورد غفلت واقع شده باشد، در مجموع آنچه مهم است مشروعیت و مقبولیت این قشر و نقش دانشگاه در مبارزه با فساد و بی‌عدالتی‌هاست.

* فضیلت‌های انسانی جامعه در مبارزه با فساد و استعمار و استثمار عینیت می‌یابد، به باور ما مبارزه با استعمار بدون مبارزه با استبداد و مبارزه با استبداد بدون مبارزه با استعمار معنا پیدا نمی‌کند از این رو قلمرو چنین فکر و اندیشه‌ای از زادگاه ذهن دانشگاه و اساتیدی چون شریعتی و مطهری و طالقانی و نیز بازرگان ظهور و بروز پیدا کرده است. 

*جنبش‌های دانشجویی بیانگر معرفت و بلوغ فکری قشر دانشجو است که با تاثیرپذیری از مواریث اسلامی و ایرانی توانستند این مهم را نهادینه کنند.

*رفتار قهرآمیز در برخورد با ویژگی‌های چنین دانشگاهی شایسته نیست، نمی‌توان با القابی چون ستاره بودن و یا اختلافات طبقاتی و جنسی مانع ظهور و بروز قشر روشنفکر جامعه باشیم چراکه تفکر و فلسفه، زمینه رشد جنبش‌های اجتماعی و دانشجویی بوده است.

* بی‌تردید دانشگاه مهمترین رسالت و نقش را در بیداری و برنایی عموم جامعه از استبداد و ظلم دولت پیشین ایفا کرد. دلیل و علت سخن گفتن از برنایی و استحکام اندیشه در میان دانشجویان و اساتید نیز این است که دانشگاه مهمترین رصدخانه‌ای است که توانایی تشخیص سره از ناسره و همگام شدن با نظم و تحولات جامعه را دارد.

*تثبیت بقای دولت‌ها در گرو ارتباط مدون با جامعه دانشگاهی است اگر دولتی خواستار ابقای حیات خویش باشد بایستی رابطه مسلم خود را با دانشجو و دانشگاه محکم و پایدار کند.

*دانشگاه و دانشجو اردوگاه مستقیمی است که باید مورد حرمت و احترام حاکمیت باشد، تحقق احترام جامعه و حاکمیت با حرمت‌گذاری به دانشگاه به عنوان عقیده و باور مسلم و اجتناب‌ناپذیر امکان‌پذیر و پذیرفتنی است.

یکی از دلایل ایجاد فساد در کشور قوانین متکثر است

ایسنا نوشت:

محمدرضا عارف در دیدار با اعضای تشکل جامعه مهندسان مشاور ایران به جایگاه تشکل‌های مردم نهاد در کشور اشاره کرد و گفت: اعتقاد به مشارکت جمعی در مسایل مختلف از جمله مسایل اقتصادی، امور زیربنایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همواره جزو خواسته‌ها و اعتقادات نظام جمهوری اسلامی بوده است که ساماندهی و توسعه این نگاه در دولت اصلاحات بنیان نهاده شد.

اهم اظهارات خاتمی به شرح زیر است:

* شکل‌گیری و رشد فزاینده سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت اصلاحات در قالب توسعه جامعه مدنی در همه عرصه‌ها اتفاق افتاد و نخبگان در سطح اول و عامه مردم در سطوح بعد به طور نظام‌مند در فرآیند تصمیم‌سازی مسایل کلیدی دولت نقش‌آفرینی داشتند ولی بعد از دولت اصلاحات شاهد مانع تراشی در برابر نهادهای مدنی بودیم.

*محور برنامه سوم توسعه اصلاحات ساختاری بود، در اسناد بالادستی تاکید فراوانی بر تقویت بخش خصوصی شده است. در دولت اصلاحات هم گام های موثری در حاکمیت بخش خصوصی در اقتصاد ایران برداشته شد و در این راستا سیاست کلی اصل 44 موتور محرکه برای تقویت بخش خصوصی است. اما متاسفانه انتظاری که برای تقویت بخش خصوصی در کشور بود محقق نشد و در این زمینه شاهد اعمال سلیقه و بعضا تحدید بخش خصوصی هستیم.

* یکی از مشکلات کشور تورم قانون است، شخصا معتقدم یکی از دلایل سوء استفاده از قانون و ایجاد فساد در کشور قوانین متکثر در کشور است که متاسفانه بخشی از آن بیشتر به انشاء نویسی شباهت دارد. به همین دلیل باید در تنقیح قوانین و ساده کردن قوانین برای جلویگری از سوء استفاده های احتمالی تلاش بیشتری صورت گیرد.

* در زمینه معماری و شهرسازی گرفتار بی‌هویتی شده‌ایم. در برخی محلات تهران وقتی قدم می زنیم احساس بیگانگی به ما دست می دهد چون هیچ شباهتی با معماری ایرانی-اسلامی ندارد و این موضوع نشان از بی هویتی در معماری و شهرسازی ما است.

* با وجود بافتهای فرسوده در تهران، گسترش برج های سر به فلک کشیده و مقاوم نبودن برخی ساختمانها واقعا چه تمهیدی برای وقوع زلزله در تهران اندیشیده شده است؟ صرف هشدار دادن و اینکه باید در برابر زلزله آمادگی داشته باشیم کفایت نمی کند. چه اقدام اساسی برای آمادگی در برابر زمین لرزه در تهران انجام شده است؟ برای بی خانمان‌هایی که بر اثر وقوع زلزله خانه و سرپناه خود را از دست می دهند چه اقدام پیشگیرانه صورت گرفته است؟

29214

دانشگاه دانشجویان دانشجو جامعه مبارزه دانشگاهی سیاسی دانشجویی خصوصی اصلاحات تهران مهمترین قوانین زمینه پیشرفت بیشتر هستیم مشکلات خاتمی ستاره‌دار توسعه انتقاد تاثیر قانون انتظار نمی‌شود استبداد مسایل اسلامی مستقل برایش استعمار دانشگاه‌ها حاکمیت سرنوشت برگزار تقویت معماری زلزله روحانی نیستیم اظهارات مطالبات برخورد مملکت برابر متاسفانه نهادهای آینده معرفت دارد؟ چراکه تثبیت خرازی ستاره انسانی ارتباط داشتند ایجاد اقتصادی متکثر استفاده شهرسازی اقدام آمادگی دلایل احترام جنبش‌های شکل‌گیری ایرانی باشیم برنایی اجتماعی نمی‌توان بخواهد اعتراض نمی‌کند داریم عنوان دانشجوی بسازد موارد تشکل‌های دادند نمی‌تواند می‌دهد درباره هشدار پشیمان محمدرضا مراسم جایگاه جریان این‌که می‌تواند آزادی می‌کنیم جناحی نباید دارند ندارد دانیم قانونی بگویند آن‌هایی اصلاح‌طلبی گرایش کتاب‌ها باشند پژوهشی نظامی بخواهند آوردند امروز البته این‌ها