برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - ایسنا نوشت: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با رعایت آداب نقد بهتر می‌توان حرف خود را در جامعه به کرسی نشاند و زمینه پرورش نقد را در جامعه پدید آورد.

مازندمجلس:علی مطهری در همایش جنبش دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، با بیان اینکه "ما معتقدیم اعتراض و سخن گفتن حق قانونی و اساسی دانشجویان است"، به قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و افزود:امام (ع) با درک درست از اوضاع جامعه و روشن‌بینی و حق‌نگری خود وارد کارزار کربلا شدند و این امر نشان می‌دهد که انسان چقدر در برابر وضعیت و تحولات جامعه خود مسئول است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "نقد سازنده و منصفانه حق دانشجوست و سکوت دانشجو در فضای دانشگاهی پسندیده نیست"، اظهار کرد: وقتی فردی احساس می‌کند هسته اصلی جامعه از بین رفته و تنها پوسته و ظاهری نامناسب از آن جامعه باقی مانده است، وظیفه دارد تا با اعتراض به وضعیت حاکم بر جامعه ظلمت مطلق را بزداید.

مطهری وظیفه دانشجو و دانشگاه را در اصلاح جامعه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دانشجو باید به عنوان دیده‌بان جامعه عمل کرده و با هشدار دادن در مواقع نیاز جایگاه و تاثیر بسزای خود را در کشور نشان دهد، چراکه معتقدیم هرجا در کنار قدرت و حاکمیت نقد وجود نداشته باشد، رفته‌رفته جامعه به سمت فساد کشیده خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، قدرت‌های حاکم را همواره نیازمند نقد اعلام کرد و افزود: دانشجو عنصر اصلی تلاش و تحرک در جامعه است و هرجا خواستند دانشجو را وادار به سکوت کنند ضرر آن متوجه جامعه شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد نسبت به مسأله ستاره‌دار کردن دانشجویان و اخراج برخی دانشجویان از فضای علمی، تصریح کرد: ستاره‌دار کردن دانشجویان عمل منسوخ‌شده‌ای است که باید در دانشگاه‌های کشور منتفی شود. ما حتی در سیره امیرالمؤمنین (ع) نیز مشاهده می‌کنیم که ایشان هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از نقد و هشدار ندیده‌اند و همین امر جایگاه نقد را در جامعه مشخص می‌کند.

مطهری اجازه دادن به ایجاد فضای نقد به‌ویژه در دانشگاه‌ها را سبب تشکیل شخصیت اجتماعی دانشجویان دانست و گفت: برخورد امیرالمؤمنین (ع) با خوارج، که یکی از بزرگترین دشمنان ایشان بودند، مبین این حقیقت است که انبیا و اولیای ما نیز همواره در برابر نقد منعطف بوده‌اند، حتی اگر آن نقد از سر ستیزه‌جویی باشد.

وی این رفتار امام علی(ع) را نشانگر دموکراسی حاکم بر دوران حکومت ایشان دانست و افزود: ما دموکراسی را از فرهنگ غربی وارد نکردیم بلکه دموکراسی در جای جای احکام اسلامی ما موج می‌زند و ما امروز موظف هستیم تا با ایجاد چنین فضاهایی به ویژه در محیط دانشگاه دانشجویان و افراد مطالبه‌گری پرورش دهیم.

مطهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نقد را دارای آداب اعلام کرد و گفت: دانشجو باید حق و قدرت نقد داشته باشد اما نباید این موضوع را نیز فراموش کند که با رعایت آداب نقد بهتر می‌توان حرف خود را در جامعه به کرسی نشاند و زمینه پرورش نقد را در جامعه پدید آورد.

مطهری با تاکید بر اینکه جامعه باید از موضوع مورد انتقاد اطلاعات کافی داشته و با علم و آگاهی وارد عمل شود اضافه کرد: نقد از سوی هر کس که وارد می‌شود باید دارای ابعاد خیرخواهی باشد چرا انتقاد اگر از روی خیرخواهی باشد چه بسا که مورد اصلاح فرد و جامعه نیز می‌شود.

وی در ادامه گفت: دانشجویی که قدرت نقد و بحث و جدل نداشته باشد عملا به موجودی منفعل در جامعه تبدیل خواهد شد و اساتید وظیفه دارند با آموزش درست فرق میان نقد سازنده، تملق و چاپلوسی و تخریب را به درستی نشان دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دانشجو نباید ابزار سیاسی برای احزاب باشد بیان کرد: دانشجو باید خود مستقل بوده و بازیچه دست احزاب و گروه‌های سیاسی در دانشگاه‌ها نشود و همین امر باید سبب شود تا دانشجو با فکر مستقل خود راه را از چاه تشخیص داده و صرفا از باب تامین مطامع برخی از احزاب توخالی در میدان آنها بازی نکند.


عدالت این نیست که افراد چاپلوس را حاکم کنند


همچنین بنا بر این گزارش مسعود پزشکیان در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در محل سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که «بنده در جایگاهی نیستم که بنشینم و شعار بدهم بلکه باید بایستم و عمل کنم»، خطاب به دانشجویان گفت: الان هرچقدر داد می‌زنید، بزنید اشکال ندارد، این عدالت‌خواهی را با آزادی عجین کنید. هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اما با فکر کار کنید. این جور نیست که اراده کنید هر کاری می‌خواهید انجام دهید، درست ماندن زمان می‌برد.

وی با طرح این پرسش که «آیا همه کسانی که ادعا می‌کنند باید عدالت اجرا شود زمانی در قدرت بوده‌اند، عدالت را اجرا کرده‌اند؟» اظهار کرد: عدالت ترک و کرد، عرب و عجم نمی‌شناسد. عدالت برخورد منصفانه با انسان‌ها است. عدالت این نیست که هرکس را تملق و چاپلوسی کنند بیارند و حاکم کنند و آدم‌های توانمند را به جرم این که فتنه‌گر هستند را کنار بگذاریم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: ما دو اشکال داشتیم؛ جنگ، افراد خوب‌ و صادق‌ را گرفت. کسانی که با تمام وجود می‌خواستند این مملکت به توسعه برسد جان خود را از دست دادند اما ما ته‌تغاری‌ها ماندیم که ادای آن‌ها را هم نمی‌توانیم در بیاوریم. خدا کمک کند بتوانیم راه شهدا را برویم و شرمنده مردم نشویم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و برنامه مجلس برای رفع حصر اعلام کرد: کمیته حصر تشکیل شده و سرگرم مذاکره با سران قوا هستند. خود آقای روحانی هم اخیرا البته بدون اینکه اسمی بیاورد، به این مسئله اشاره کرد. نمی‌شود ما در دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار کنیم و اسم نخست وزیر این مملکت را نیاوریم. نمی‌شود از آزادی حرف زد اما تاریخ را نادیده بگیریم. به هر حال پیگیری می‌شود و قول‌هایی داده‌اند که امیدوارم این قول‌ها به نتیجه برسد.
29215

 

جامعه دانشجو دانشجویان مطهری عدالت اینکه دانشگاه اسلامی انتقاد دموکراسی دیگری احزاب وظیفه اعلام صحبت‌های افراد شورای ستاره‌دار برگزار اشاره افزود کسانی پرورش نمی‌شود برخورد بوده‌اند می‌خواهید مملکت نباید مستقل آزادی دانست سیاسی چاپلوسی اشکال موضوع خیرخواهی دارای نداشته وضعیت تهران تاکید سازنده برابر اعتراض ادامه دانشجویی معتقدیم منصفانه اظهار امیرالمؤمنین ایجاد دانشگاه‌ها همواره جایگاه می‌کند اصلاح هشدار تشکیل