برگزیده ها
حل مشکل کم شنوایی با کاشت استخوان چاپ شده با چاپگر سه بعدی

مازندمجلس: در درون گوش میانی هر فردی سه استخوان متصل به یکدیگر بسیار ظریف و حساس وجود دارد که استخوان چه نام دارند و وظیفه انتقال ارتعاشات از طبل گوش به حلزونی آن را بر عهده دارند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، در صورت آسیب دیدن این استخوان‌ها، شرایطی موسوم به افت شنوایی هدایت کننده اسکیزول به وجود می آید و انسان به خوبی و مانند قبل، قادر به شنیدن صدای محیط اطراف نیست.

تا به حال برای رفع آسیب دیدگی این استخوان‌های کوچک آسیب دیده روش موثری یافت نشده بود، اما فناوری چاپ سه بعدی این مشکل را هم برطرف کرده است.

تا پیش از این برای حل مشکل ناشی از آسیب استخوان های مذکور از روش جراحی و جایگزین کردن آنها با پروتزهای فولادی و سرامیکی استفاده می شد. با توجه به ویژگی های خاص افراد این پروتزها باید برای هر انسان به طور ویژه و در اتاق عمل طراحی شوند.

متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال جراحی موفقیت آمیز نبوده و پروتزهای نصب شده به علت ابعاد نامناسب کارآیی لازم را ندارند و جایگزینی مناسب برای استخوان‌ها محسوب نمی‌شوند.

محققان دانشگاه مریلند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی توانسته‌اند جایگزین‌هایی که دقیقا ابعاد استخوان‌های اولیه گوش را دارند، طراحی کنند. آنان ابتدا با استفاده از یک اسکنر ویژه استخوان های آسیب دیده را اسکن کردند و سپس از آنها برای چاپ سه بعدی نمونه قابل کاشت به جای این استخوان‌ها بهره گرفتند.

تا به حال چهار عمل جراحی با استفاده از همین روش با موفقیت انجام شده است. هزینه پایین چاپ سه بعدی بدین شیوه مزیت دیگر آن محسوب می‌شود.

ب

استفاده استخوان‌ها جراحی استخوان موفقیت ابعاد محسوب طراحی انسان شنوایی پروتزهای استخوان‌های