برگزیده ها

مازندمجلس: رهبران اروپایی نگرانی خود را از تاثیر شعار "اول آمریکا" ترامپ بر روابط این کشور و اروپا و تضعیف آن ابراز کرده‌اند. اما وزیر امور خارجه آمریکا به همتایان خود در اتحادیه اروپا و ناتو اطمینان داد که واشنگتن به تعهدات خود پایبند است.

مازندمجلس: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در بروکسل با رهبران اتحادیه اروپا و ناتو دیدار کرد. وی به 28 همتای خود در اتحادیه اروپا اطمینان داد که آمریکا به شراکت مستحکم خود پایبند می‌ماند.
وزیر امور خارجه در نشست وزرای امور خارجه ناتو گفت: شراکت میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر مبنای ارزش‌ها و هدف‌های مشترک در زمینه امنیت و رفاه در دو طرف اقیانوس اطلس قرار دارد و ما به آن پایبند می‌مانیم.
تاکید تیلرسون درخصوص روابط آمریکا و اتحادیه اروپا در زمانی مطرح می‌شود که بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه معتقدند که موضع کاملا "ضد ناتو" دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اتحاد ترنس‌آتلانتیک را تضعیف کرده است.
تیلرسون خطاب به اعضای اتحادیه اروپا و ناتو گفت: هنگامی که متحدان و شرکا، بار وظیفه خود را به دوش گرفته و به آن عمل کنند، امنیت ما به بالاترین سطح خود می‌رسد. به همین دلیل است که ما به درخواست از اعضای دیگر برای افزایش بودجه دفاعی ادامه می‌دهیم. این برای هدفی مشترک و به نفع همه طرف‌ها است.
علاوه بر هزینه‌های دفاعی، تیلرسون درخصوص مسائل گوناگونی از جمله توافق هسته‌ای ایران (برجام)، فرایند صلح خاورمیانه و خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره صحبت کرد.
وی ایران را به "تاثیر منفی در ثبات خاورمیانه" متهم کرد و گفت، آمریکا "اقدامات خود" علیه جمهوری اسلامی را ادامه خواهد داد و در این خصوص حمایت شرکای اروپایی را خواستار شد.
تیلرسون، علاوه بر بروکسل به وین نیز سفر خواهد کرد تا با مقامات سازمان امنیت و همکاری اروپا دیدار کند. وی همچنین در ادامه سفر خود به پاریس خواهد رفت تا برای گفت‌وگو درخصوص مساله خاورمیانه و مناطق دیگر که مورد نگرانی دوطرف قرار دارند، با رهبران ارشد فرانسه ملاقات کند.
اروپا اتحادیه آمریکا تیلرسون امنیت ادامه خاورمیانه خارجه درخصوص علاوه اعضای دفاعی هسته‌ای شراکت رهبران بروکسل دیدار تاکید پایبند مشترک