برگزیده ها
ایران آمادگی گفت‌وگو با عربستان و امارات برای حل بحران یمن را دارد

مازندمجلس: معاون اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت تاکید کرد: ایران برای گفت‌وگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن و تامین صلح و ثبات و امنیت در کشور در یمن آماده است و هیچ وقت هم مشکلی با این گفت‌وگوها نداشته است. این عربستان است که باید تصمیم بگیرد آیا با گفت‌وگوی با تهران موافق است یا خیر.

مازندمجلس: معاون اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت تاکید کرد: ایران برای گفت‌وگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن و تامین صلح و ثبات و امنیت در کشور در یمن آماده است و هیچ وقت هم مشکلی با این گفت‌وگوها نداشته است. این عربستان است که باید تصمیم بگیرد آیا با گفت‌وگوی با تهران موافق است یا خیر.

به گزارش ایلنا، سید حسین موسویان در مناظره‌ای که درخصوص بحران یمن در شبکه جهانی تلویزیون ملی چین در آمریکا برگزار شد، شرکت کرد.

به غیر از موسویان، فاطمه الاثر از بنیاد عرب در واشنگتن، ثمر الحمدانی از یمن و افشین مولوی از دانشگاه جان هاپکینز در این مناظره شرکت کرده بودند.

اهم اظهارات سفیر اسبق ایران در آلمان به شرح زیر است:

اتحاد علی عبدالله صالح و حوثی‌ها یک اتحاد مصنوعی بود

مجری: مرگ علی صالح چه تاثیری بر روند مذاکرات صلح یمن خواهد داشت؟

موسویان: اتحاد علی عبدالله صالح و حوثی‌ها یک اتحاد مصنوعی بود. صالح دو نبش بازی می‌کرد. از یک طرف با حوثی‌‌ها اتحاد مصنوعی برقرار کرده بود و از طرف دیگر هم محرمانه و در پشت پرده با سعودی‌ها و اماراتی‌ها مذاکره می‌کرد تا اینکه چند هفته پیش در پشت پرده با ریاض و ابوظبی توافق کردند که صالح در صنعا جنگ داخلی علیه حوثی‌‌ها آغاز کند و همزمان هم هفت گروه نظامی از هفت جبهه به صنعا حمله کنند و حوثی‌‌ها را ساقط کرده و یکی از پسران صالح را حاکم کنند. حوثی‌ها از این توطئه مطلع شدند و شد آنچه که شد. فراموش نکنیم که صالح و حوثی‌‌‌ها و زیدی‌ها برای چند دهه متحد عربستان بودند تا اینکه ریاض به جنگ آنها رفت و ورق برگشت.

مرگ صالح می‌تواند به پروسه صلح یمن کمک کند

سعودی‌ها -اماراتی‌ها روی صالح حساب باز کرده بودند

به نظر من مرگ صالح می‌تواند به پروسه صلح یمن کمک کند زیرا بازی دو نبش صالح باعث شده بود که سعودی‌ها -اماراتی‌ها روی او حساب باز کرده بودند و لذا هیچ گاه حاضر به مذاکره جدی با حوثی‌ها نبودند. اکنون که صالح حذف شده، زمان آن فرارسیده که ریاض با حوثی‌ها گفت‌وگو کند. سازمان ملل باید با اقتدار وارد عمل شده و گفت‌وگوهای صلح همه‌‌جانبه یمن با حضور حوثی‌ها و همه گروه‌های یمنی را رهبری کند. در مرحله اول باید آتش‌‌بس برقرار شود و همه طرف‌ها جنگ را متوقف کنند. سپس از طریق انتخاباتی آزاد، حکومتی با مشارکت همه اقوام و جناح‌های سیاسی تشکیل شده و به بحران و مصیبت در یمن خاتمه داده شود.

اغراق‌‌گویی‌‌های زیادی در مورد نقش ایران در یمن شده است

مجری: باتوجه به حمایت ایران از حوثی‌‌ها، چه نقشی ایران می‌تواند در برقراری صلح در یمن داشته باشد؟

موسویان: در مورد نقش ایران اغراق‌‌گویی‌‌های زیادی شده است. عربستان و امارات قدرتمندترین ائتلاف ارتش جهان عرب را شکل داده و دو سال است که شبانه‌روز کشور یمن و حوثی‌ها را بمباران می‌کنند. آمریکا قدرتمندترین ارتش جهان را دارد که تمام عیار زمینی، هوایی و دریایی از ائتلاف عربستان حمایت کرده و می‌کند. همه هم قبول دارند که ایران در این جنگ مشارکت مستقیم ندارد. اگر مدعیان واقعا معتقدند که ایران با حضور غیرمستقیم خود توانسته باعث شکست قدرتمندترین ارتش جهان یعنی آمریکا و نیز شکست قدرتمندترین ائتلاف ارتش‌های جهان عرب بشود، من پیشنهاد می‌کنم که سریعا به تهران بروند و برای صلح با ایران مذاکره کنند.

تجاوز نظامی عربستان و امارات، منشا اصلی مصیبت‌های امروز یمن است

واقعیت این است که حوثی‌‌ها هزار سال بر یمن حکومت کردند تا اینکه در اوایل دهه ۶۰ با تجاوز نظامی مصر از قدرت کنار زده شدند. در این مدت آنها و صالح هم متحد سعودی‌‌ها بودند و برای بازگشت به قدرت می‌جنگیدند تا قدرت را گرفتند. بعد از حمله نظامی سعودی بود که حوثی‌‌ها با سعودی درگیر شدند. من معتقدم تجاوز نظامی عربستان و امارات، منشا اصلی بحران و مصیبت‌های امروز یمن است در غیر این صورت ما می‌توانستیم خیلی زودتر به صلح دست یابیم. 

عربستان مانع تحقق مانع تحقق صلح در یمن شد

ایران برای گفت‌وگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن آماده است 

مجری: مرگ صالح چه تاثیری بر تحولات سیاسی منطقه خواهد داشت؟

موسویان: سرنوشت دیکتاتوری مثل علی عبدالله صالح، ادامه سرنوشتی است که سایر دیکتاتورهای منطقه مثل صدام و قذافی و بن علی تونس بدان دچار شدند. در عین بعد از سقوط این دیکتاتورها، ما شاهد صلح و ثبات و امنیت در این کشورها هم نبوده‌‌ایم. بهرحال کسانی که از مذاکرات صلح یمن به میزبانی کویت مطلع هستند، خوب می‌دانند که چند ماه قبل توافق نهایی بسیار نزدیک بود و این عربستان سعودی بود که مانع تحقق آن شد. بهرحال ایران برای گفت‌وگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن و تامین صلح و ثبات و امنیت در کشور در یمن آماده است و هیچ وقت هم مشکلی با این گفت‌وگوها نداشته است. این عربستان است که باید تصمیم بگیرد آیا با گفت‌وگوی با تهران موافق است یا خیر.

عربستان حوثی‌ها امارات بحران حوثی‌‌ها موسویان گفت‌وگو نظامی اتحاد امنیت قدرتمندترین آمریکا سعودی‌ها مصنوعی عبدالله ائتلاف اینکه می‌تواند سعودی مذاکره اماراتی‌ها تجاوز تهران پروسه زیادی منطقه بهرحال امروز حمایت سیاسی اغراق‌‌گویی‌‌های مشارکت داشت؟ نداشته تصمیم گفت‌وگوها مشکلی تامین آماده بگیرد گفت‌وگوی می‌کرد برقرار مذاکرات تاثیری موافق توافق