برگزیده ها

مازندمجلس: کارشناسان هشدار می دهند "بازی خطرناک" ترامپ با کره شمالی ممکن است منجر به جنگ غیرمنتظره شود.

مازندمجلس: نیوزویک و سی ان بی سی در گزارش هایی به عواقب تصمیمات و رویکرد ترامپ نسبت به برنامه هسته ای کره شمالی پرداخته اند و هشدار داده اند بازی خطرناک ترامپ منجر به وقوع جنگ خواهد شد.
نیوزویک در گزارشی نوشته است؛ کارشناسان معتقدند ادعای فزاینده و جنگ طلبانه ترامپ در مورد کره شمالی پس از آزمایش جدیدترین موشک های دوربرد این کشور، "یک بازی خطرناک" را کلید زده است که می تواند باعث کاهش خطاهای مرگبار از طرف کیم جونگ اون و از سوی دیگر منجر به انفجار درگیری ها شود.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به طور گسترده ای بخاطر رویکرد جنگ طلبانه اش در مقابل کره شمالی مورد انتقاد قرار گرفته و حرف های او هیچ تاثیری در تضعیف تنش ها نداشته است. حتی یک تحلیلگر سابق سی آی ای گفته است که آیا ترامپ سخنگوی کیم را برای خود استخدام کرده است؟ به طوری که ترامپ وعده داده بود که اگر کره شمالی عملیات های شدیدتری را انجام دهد « آتش و خشم» ایجاد خواهد کرد.
تا همین اواخر، مشاوران ارشد ترامپ از ایجاد تنش دوری و بیشتر بر رویکردهای دیپلماتیک تاکید داشتند. اما تغییرات قابل ملاحظه ای از زمان آزمایش موشک بالستیک توسط پیونگ یانگ از سه شنبه گذشته صورت گرفته است. به طوری که چهارشنبه گذشته نیکی هیلی، سفیر سازمان ملل متحد به کره شمالی هشدار داد که اگر با آمریکا وارد جنگ شود «کاملا نابود خواهد شد.» به نظر می رسد این حرف در راستای تهدیدهای ترامپ در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد که گفت اگر مجبور شود این کشور را «کاملا از بین می برد» بوده است.
مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در واشنگتن در گفت و گو خود با نیوزویک می گوید: تیم ترامپ تلاش می کند تا "چین را متقاعد کند که به طور جدی در مورد کره شمالی فکر کند و این کشور را مجبور به عقب نشینی کند.» چین و کره شمالی بیشترین رابطه تجاری را دارند آنچنان که چین پتانسیل این را دارد که کره شمالی از دسترسی به منابع سوخت و سایر منابع مورد نیاز برای ساخت بمب محروم کند.
اما او معتقد است: این یک بازی خطرناکی است. زیرا امکان دارد سیگنال های این کار با سو تعبیر کره شمالی که باور دارد امریکا می خواهد کشورش را نبود کند مواجه شود. بنابراین ممکن است برای اولین بار قصد داشته باشند که حمله کنند زیرا امکان دارد فکر کنند ممکن است از سوی آمریکا یک حمله ای صورت بگیرد. به این ترتیب می توان گفت که توان بالقوه جنگ در حال افزایش است، بنابراین صحبت های ترامپ به واقعیت بپیوندد.
کارشناسان سیاست خارجی همگی به توافق رسیدند که کیم هیچ تلاشی برای جنگ با آمریکا نمی کند، چرا که هدف و اولویت او حکمرانی است و یک درگیری نظامی، بدون شک به رژیم او آسیب می رساند. این موضوع ممکن است با آزمایشات موشکی کره شمالی و سخنانش  در راستای بمباران جهان از سوی کره شمالی، متناقض باشد، اما برخی از کارشناسان معتقدند که تمامی این فعالیت ها بخشی از یک استراتژی این کشور است تا از کشور های قوی مانند آمریکا از اقدامات نظامی جلوگیری کند.
سی ان بی سی؛ خطرات کره شمالی برای امنیت جهانی چیست؟
در همین راستا سی ان بی سی هم به خطرات کره شمالی برای امنیت جهانی پرداخته است. به گفته یک دیپلمات آمریکایی در حال حاضر کره شمالی « بزرگترین تهدید برای انسان ها» است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان بی سی، سفیر آمریکا در چین در گفت و گو با سی ان بی سی اعلام کرد کره شمالی در حال حاضر بزرگترین تهدید برای انسان ها است و حتی چین و آمریکا نمی توانند مانع آن شود.
تری برنستاد، سفیر آمریکا می گوید: آن چه که در کره شمالی با استفاده از سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک رخ می دهد غیر قانونی و تهاجمی است. این  بزرگترین تهدید برای بشریت است.
به طوری که برنستاد، سفیر آمریکا، از چین برای پذیرش پیشنهادات شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی به دلیل یک آزمایش دیگر موشک های بالستیک که هفته گذشته انجام داده است، مذاکره کرده است.
این سفیر آمریکایی در چین می گوید: من می خواهم از چینی ها برای تغییراتی که در سه ماه گذشته انجام داده اند تقدیر کنم. چینی ها از از هر دو قطعنامه ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می شود پشتیبانی می کنند و من معتقدم که آنها برای تحمیل تحریم ها سخت تلاش می کنند. اما به نظر من کارهای بیشتری باید صورت بگیرد. ما باید با هم همکاری کنیم و این اعتقاد را داشته باشیم که باید شبه جزیره کره را از بین ببریم، چین و آمریکا می توانند نقش کلیدی در همکاری با سایر نقاط جهان بازی کنند.
او معتقد است که نفت قطعا یکی از چیزهایی است که ما به لحاظ اقتصادی می توانیم توجه کره شمالی را جذب کنیم و می توانیم آن ها متقاعد کنیم که نیازی نیست به دلیل حفاظت از منافع کره شمالی نیازی به رفتار ویرانگری نیست. 
آنها باید به میز مذاکره بازگردند و گفتند که هیچ گونه موشکی یا آزمایشات هسته ای را اجرا نخواهند کرد و در نتیجه فرصتی برای راه حل دیپلماتیک برای این وضعیت خطرناک وجود دارد.
ترجمه از؛ متین‌دخت والی نژاد
شمالی ترامپ آمریکا خطرناک امنیت گذشته کارشناسان بالستیک آزمایش بزرگترین مذاکره گزارش نیوزویک تهدید جهانی موشکی بگیرد نظامی آزمایشات خطرات توانند همکاری توانیم نیازی تحریم شورای انسان بنابراین برنستاد آمریکایی اولین طلبانه درگیری گرفته معتقدند هشدار پیونگ رویکرد پرداخته ایجاد بیشتر متقاعد منابع معتقد مجبور راستای دیپلماتیک کاملا امکان